Det beste og værste i mitt transår!

Dette har vært et godt år for transpersoner i Norge. Luca Dalen Espseth vant æresprisen under Pride. Ekspertgruppa leverte en knakanes god rapport og som følge fikk vi et lovforslag som kan gjøre at vi kan endre juridisk kjønn uten krav om behandling eller kastrering. Vi har sett et talkshow med en transkvinne, en transmann og to ikke-binære i panelet. Hvor fantastisk er ikke det? En transkvinne vant Miss Gay Norway og så utrolig mange flotte folk kom ut av skapene og inn i varmen.

(Jeg fikk high-fivet på norsk tv!)

Jeg traff mitt store idol Laura Jane Grace, transkvinnen fra statene som synger i punkbandet Against Me!. Det var sinnsykt kult.

Den kanadiske ambassadøren og hans mann

Hagefest på den kanadiske ambassaden under en awesome Pride uke! Jeg har hatt utrolig mange flotte gjesteinnlegg her på bloggen. Takk til alle som har delt av seg selv. Å delta på Hvem Bryr Seg på TV2 og Oljebarna på VGTV! Å være på radioen for gøy og seriøsitet. Jeg kjente gleden av å se Caitlyn Jenner komme ut, og skuffelsen når jeg innså at hu fremdeles var en Jenner(og konservativ som søren). Litt artig at jeg har vært på så mange forskjellige medier i året som var. Jeg ble tilogmed republisert i Serbia! Men årets høydepunkt ble vel for meg å fullførte frisørskolen!

Våre (dis-)honorable mentions:

– Sammenlignet med atombomber av paven.

– Joacim Lunds sammenligning av matindustrien og transer.

– Vally Vegges obskøne angrep på transpersoner i Klassekampen

– “Anna” og drapstrusler i kommentarfeltet mitt

– Bindelgate med Kvinnefronten i hovedrollen.

Sammenlignet med Hitler…

– Sist men ikke minst, en personlig shame. “Johannes Med Den Store Kuken” på Snapchat. Du er helt fullstendig sjefstulling Johannes, håper du vet hva samtykke er innen nå!

Jeg synes dette har vært det beste transåret hittil, både for meg og for Norge. De ting som er gjort for folkeopplysning og rettighetsarbeid har vært fantastiske! En stor takk til absolutt alle som har bidratt til å gjøre 2015 et transende år! Jeg har garantert glemt ting, både positivt og negativt, og det må jeg bare beklage. Men jeg vil gjerne at du kommenterer hva du har opplevd i år som du synes var positivt og negativt.

Måtte du få en riktig god nyttårsfeiring!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg