Før premieren: Om Født I Feil Kropp, HBRS, trans, meg og sånn.

Idag begynner tv-serien «Født i feil kropp» på tv.

Det vil komme en annen uttalelse fra meg etter premieren på episode en, men det er noe jeg vil si på forhånd også.

Aller, aller først, å kritisere en serie, er ikke det samme som å kritisere menneskene som er med i den. Ingen sier at deltakerne ikke er tøffe og at de ikke gjør en god innsats for å vise andre hvordan de føler seg. Jeg har massiv respekt for mennesker som stiller seg sårbart til.

Videre så trengs det slike serier, serier som viser hvilke utfordringer denne gruppen har og som gir info om situasjonen.

Denne serien kommer som bestilt fra Harry Benjamin Ressurssenter(HBRS), pasientorganisasjonen for de som skal være, er eller har vært i en kjønnsbekreftende prosess. Transkjønnede vet dere? Sånne som meg?

(De som hevder seg “Født i feil kropp” vil aldri se på seg selv som meg, eller som transkjønnet)

En ting jeg finner uheldig er måten de har reklamert for serien på forhånd.

I reklamene som har blitt delt har det i hovedsak vært ei lita jenta som har blitt presentert, som er 12 år i serien.

Å prøve å kritisere en serie som fronter en 12 år gammel jente er som å danse med djevelen. Nesten uansett hva du sier vil folk se på deg stygt, fordi de ikke klarer å skille mellom kritikk av en serie som lager ett skille og kritikk av deltakerne.

På HBRS sine facebook sider, og på lederne deres sine sider, går det nå i høy reklamevirksomhet for serien, som er logisk, og også at om du kjenner deg igjen i tematikken, så ta kontakt.

Føler det er verdt å ta med at dette er organisasjonen som jeg aller først prøvde å ta kontakt med, men fikk ett heller kaldt svar om at folk i deres gruppe gjerne hadde vært sikre siden de var små. Jeg antar at noe av problematikken den gangen var at jeg ordla meg dårlig, jeg sa noe sånt som ” gutt som burde vært mer jente” eller noe slikt, fordi jeg manglet ord. I tillegg til det lite hjertevarmende svaret lå det også en link til HBRS sin oversikt over psykologer som kunne bidra. Jeg ringte faktisk den ene, og ble stående på venteliste. Dette er 3-4 år siden, og jeg fikk en mail i Mars i år om at jeg hadde visst stått der en lang stund, og om jeg ønsket å fortsette å stå der.

Og jeg venta lenge, før jeg tilfeldigvis fikk hjelp fra annet, privat hold, av noen som forstod at tematikken lå ikke i ordene, men i ropet om hjelp.

(Mailen og svaret fra pasientorganisasjonen er tilgjengelig her på bloggen om man går langt nok tilbake)

I forkant av serien har det også vært noen meningsutvekslinger på nett, deriblandt hadde en person en kommentar om «hvordan hun håpet serien ville vise at, selv om deltakerne anså seg selv som menn og kvinner og født i feil kropp, så finnes det ett større mangfold der ute». Dette ble da umiddelbart skutt ned og deriblandt noen av deltakerne i serien uttrykket en enorm trang for å stilne denne personen. “Ut av respekt for de som var med”.

Helt seriøst, det er noe massivt galt med argumentet ditt om du trenger at motstanderen din holder tier. Da trenger du å revurdere verdiene i argumentene dine.

Nesten hver gang “transfolka” gjør noe, avisartikler, tv, intervjuer, hvasomhelst, kommer det utspill fra «født i feil kropp» leiren. Dette er i hovedsak kritikk om hvordan de føler seg diskriminert og dratt med inn i en gruppe de ikke føler seg hjemme i. Om hvordan deres pasientgruppe ikke liker ordet trans.

Istedetfor å fokusere på at man har prøvd å gjøre noe godt og jobbe politisk for bedre rettigheter, så fokuserer denne gruppen på å skille seg ut fra oss andre. Noe som er veldig rart, for se på meg versus jentene som er med i serien, ønsket er stort sett det samme, å passere som jente, leve trygt og unngå dysfori.

Grunnlaget for å skille seg fra trans-begrepene er for tynt, i mine øyne.

Og sist, men ikke minst, «født i feil kropp» er ett heller uheldig begrep, skapt av en gruppe som trengte å trekke seg unna alt som hadde med trans å gjøre.

For all del, kall seg hva man vil, men akkurat det uttrykket gir assosiasjoner til at bevisstheten krasjlandet i feil livmor… Eller at kropper er som burgere på macdonalds, du kan få den med ost, eller uten. Som om osten definerer hele burgeren.

De gjorde dette fordi de ikke vil bli blandet med alle de transvariasjonene som finnes. De vil ikke folk skal tro de er transvestitter, drag queens, eller mennesker som ikke ønsker å korrigere kroppen sin for å dempe dysfori.

Dette fordi de er redd det kan påvirke behandlingstilbudet i negativ retning, at det virker som at de ikke ønsker behandlingstilbudet sterkt nok, eller at behandlingstilbudet vil bli dårligere om andre som blir oppfattet som mindre seriøse, og mindre interesserte i å passe inn i normen blir tatt med. Istedetfor å bidra til å åpne opp og vise mangfold. Normen er faktisk en del av mangfoldet, ikke mangfoldet i sin helhet.

Jeg synes det gjør skam på historikken, bare se på hva drag har gjort for transkvinner som ikke turte komme ut! Bare se på hva Drag Queens og transvestitter gjorde for at t’en skulle bli med i LHBT, og hva det har gjort for transkvinner av alle slag!

For å ikke nevne det faktum at den kjønnskonservative retorikken som sålangt har blitt brukt om serien gir ett inntrykk av at interesser og kjønn går hånd i hånd. At du lekte med barbie når du var liten gjør deg ikke til jente. At du følte deg feminin gjør deg ikke til jente. Du er jente fordi du føler deg som det, ferdig!

En slik serie har ett ansvar, ett ansvar om å ikke videreføre ett kjønnskonservativt syn som hører hjemme i 1950, men å heller vise hva dette handler om, identitet og eventuelt dysfori/kropp. Dette ansvaret håper jeg denne serien er bevisst!

Lenker:

Reklame For Serien

HBRS Sin Egen Uttalelse

Og flere av deltakerne har blitt intervjuet rundt om, men jeg ønsker ikke la det virke som om jeg henger ut privatpersoner.

2 kommentarer
    1. Kjempebra innlegg Christine!
      I etterkant av seriens første episode ser jeg at det er blitt tatt flere uheldige beslutninger i forhold til fremstillingen av temaet – bl.a. det klassiske eksempelet med at inndelingen av jente/gutteleker er noe av det som vektlegges mest. For ikke å snakke om en tilsynelatende videreføring av et veldig snevert tokjønnssystem, som ved flere anledninger viser til å ikke fungere.
      Jeg ønsker selvfølgelig deltagerne i serien all hell og lykke fremover – og det samme til alle andre trans-personer/ de som regner seg som en del av kjønnsmangfoldskategorien 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg