Fronthøl eller feminisme?

Så var vi her igjen, nok et motsvar til nok et innlegg fullt av fordommer mot transpersoner; skrevet av en person som understreker at de støtter opp om transpersoners kamp. Rikitignok etter et lengre innlegg som grenser til hatprat.

Tonje Gjevjon har sett seg ut transpersoner som den store fienden til feminismen og kvinnekampen.

Hun har samlet sammen et lite knippe utsagn som støtter opp om hennes syn om hvordan transpersoner krever at alle skal endre hvordan de omtaler kroppen sin. Hun følger opp med at transpersoner tvinger feminister til stillhet og diverse andre spennende påstander. Disse representerer dessverre ikke realiteten og bidrar heller til å sverte en allerede marginalisert gruppe. Men feminismen må ligge godt an om transpersoner representerer en såpass stor trussel.

Istedetfor å komme med et direkte motsvar til Gjevjon, så vil jeg heller forsøke å bedrive litt tydelig nødvendig opplysningsarbeid.

Så mye moro som kommer opp om man Googler "front hull"

Vi begynner med ti kjappe punkter:

1. Trans og cis er adjektiver som beskriver en person, på samme måte som blond, høy og hvit gjør. Å være cis/trans sier kun noe om kjønnshistorikken din og synliggjør eventuelle utfordringer knyttet til dette. Jeg introduserer meg ikke som transperson eller som hvit, men snakker om det i settinger hvor det er relevant, slik som akkurat nå.

2. Det er mulig noen transpersoner bruker "front hole" om sin vagina for å minske eventuell kjønnsdysfori. Men det er ikke en reell forventing at man skal kategorisk erstatte en medisinsk term som vagina, med et forholdsvis intetsigende ord som "fremre høl". Det er mer sannsynlig at du finner slike beskrivelser i en IKEA-instruksjon enn hos transpersoner. Det finnes mange selvbeskrivelser for underlivet sitt, også blandt ciskjønnede. Med tanke på at folk kaller underlivet sitt for ting som kjeppen, glufsa, snoppen, va-jay-jay, kusa, hammeren, drillen, den-der-nede m.m. så anser jeg uansett ikke front høl som der vi burde sette strek. Folk kan omtale sin egen kropp som de selv vil, det betyr ikke at vedkommende krever alle at andre skal omtale sine kropper på samme måte.

3. Termen, "Ikke-menn" brukes når man ønsker å omtale andre kjønn enn menn. Det er lettere enn å begynne å ramse opp diverse kjønnsidentiteter. Det brukes ikke til å henvise eksklusivt til kvinner, da ville man sagt kvinner.

4. Du er ikke transfob om du ikke vil ligge med kvinner med penis. Du er transfob om du forteller en kvinne med penis at hun er mann. Det er heller ikke slik at alle transkvinner har penis. Transkvinner har forøvrig liten interesse av å ligge med folk som har fordommer mot dem. Personlig tenker jeg at sexen må være ganske kjedelig om det som sitter mellom bena er der man retter alt fokus. Jeg er mer enn underlivet mitt, både seksuelt og ellers. Hvorvidt jeg ønsker å ligge med noen avgjøres ikke av hvordan underlivet deres er formet.

5. Transaktivister kan fint være feminister, feminister kan fint være transaktivister. Det er ikke to klart oppdelte grupper. Personlig mener jeg feminismen skal romme mer enn kun ciskvinnekamp.

6. Da de ikke-homofile fikk merkelappen "heterofil", var det også protester, slik som vi ser med ciskjønnet.

De var jo bare "normale" og "ikke-homo". Nå er de bare "kvinner født kvinner" og ikke cis.

Homofile cispersoner som tar avstand fra begrepet "cis/ciskjønnet" får meg alltid til å undre på om de ikke ser hvordan de selv gjentar historien.

7. Om du ikke er trans er du faktisk priviligert. Ved å ikke være trans slipper du diskrimineringen, volden, fobien og all den andre "moroa" transpersoner ofte må igjennom. Da er man priviligert. Jeg er for eksempel priviligert ved at jeg kan gå, har tak over hodet, snakker mer enn ett språk og er hvit i Norge. Hvis man anser kvinner som mindre privilegerte enn menn så er transkvinner mindre priviligert både ved å være kvinne og ved å være trans.

8. En kan hevde at man har rett til å si hva man vil og at ingen skal hindres fra å snakke. (Riktignok er ikke ytringsfriheten uten rammer i Norge) Det betyr ikke at man trenger å invitere en person man ikke er enig med til å snakke. Ei heller trenger man å være stille når vedkommende sier noe man oppfatter som nedsettende.

9. Vold er mer enn fysisk vold. Du trenger ikke klaske til noen for å utøve vold. Se forøvrig Store Norske Leksikon sin definisjon på vold her! Om du bevisst kaller en transkvinne for mann utøver du vold.

10. Det kan være lurt å bedrive litt kildekritikk. Om du leser at noen hevder transpersoner skal ha sagt noe på Internett kan det være lurt å sjekke to ting, er dette i det hele tatt sant, og støttes dette synet fra organisasjoner som drives av og for transpersoner? Ordet "front hole" ble først gjort gjeldende i Norge av Tonje Gjevjon.

Splittet feminisme

En kjent republikansk politiker i USA sa i 1858 "A house divided against itself cannot stand." Hvis feminismen skal bestå og bevege seg fremover, vil det være fordelaktig om man sluttet å dra hverandre ned, og istedet løftet hverandre opp. Minoritetskvinner av alle slag er ikke en reell trussel mot feminismen, men det kan være vanskelig å gi plass til andre som har andre erfaringer enn en selv. Et godt sted å begynne er å lytte og snakke med disse gruppene, istedetfor å snakke over dem.

Det er ikke en konkurranse om hvem som har det værst i møte med samfunnet, men vi må kunne anerkjenne at hva som vil være viktig for noen kvinner, vil være noe som andre kvinner ikke kan relatere til. Det trenger ikke bety at vi ikke kan jobbe sammen for å nå felles og individuelle mål.

Du må gjerne jobbe for at kvinner skal ha tilgang til prevensjon, så kan jeg jobbe for at kvinner ikke skal bli slått ned fordi de er trans.

Jeg har sett en god håndfull ciskvinner mene at transkvinner burde bli innlagt, så de kan bli friske og gjennoppta sine liv som menn. Jeg har sett folk mene at transpersoner burde ta livet av seg selv. Jeg leser at flest cismenn dreper transkvinner, men dette betyr ikke at jeg tror de fleste menn ønsker meg død.

Frem til sommeren 2016 måtte man bli kastrert for å kunne endre sitt juridiske kjønn. Nå kan man endre sitt juridiske kjønn uten krav. Dette er noe transpersoner, feminister, cispersoner og andre har kjempet hardt for å oppnå. La oss heller fortsette kampen mot urettferdighet sammen, vi har mer til felles enn vi har forskjeller. Det gjelder bare å vite når man skal lytte, og når man bør si noe.

Språkboks: Transkjønnet: En person tildelt et kjønn ved et fødsel hvor vedkommende identifiserer som et annet kjønn. Forkortes "trans"

Ciskjønnet: En person tildelt et kjønn ved fødsel hvor vedkommende identifiserer som det kjønnet. Forkortes "cis".

Kjønnsdysfori: Ubehaget ved at kroppens kjønn ikke matcher egen opplevelse av kjønnsidentitet.

46 kommentarer
    1. “Hvorvidt jeg ønsker å ligge med noen avgjøres ikke av hvordan underlivet deres er formet.” Så det kan godt tenkes at du forelsker deg i et dyr? Eller i et barn? Eller i en 100 åring? Du sier jo at du ikke bryr deg om underlivet deres.
      Jeg antar at du ikke ville gjort det. Det er fordi vi alle har en viss type vi er tiltrukket til. Om du tenker deg om så vil du nok se at også du har en type person som du liker bedre enn andre. Det har vi alle. Slutt å lat som om du kan like ALT og at du ikke tenker på kropp.
      “Du er transfob om du forteller en kvinne med penis at hun er mann.”
      Jeg tror du forvirrer ordet transfob med “en som forteller sannhet”. Om noen har en penis så er de biologisk sett en MANN. Om jeg føler meg som en kvinne så får jeg plutselig eggstokker og muligheten til å føde. Jeg er fortsatt en mann. Så om noen sier “du er ikke en kvinne, Runar. Du er en mann” så sier de meg sannheten. Den kan være brutal. Men det er sant.

    2. Runar: Årets minst saklige kommentar. Så logikken din er at fordi jeg ikke bryr meg om hvilket underliv noen har så bryr jeg meg ikke om art? Eller alder? Lol, ha en fin dag du Runar 🙂

    3. Du sa at du ikke brydde deg om underliv. Men du sier nå at du bryr deg om andre fysiske egenskaper altså?
      Og mener du fortsatt at man er transfob om man sier til en person med xy-kromosom at han er mann når han sier selv at han er kvinne?

    4. første komentar på bloggen (runar sin) er så sykt ubehagelig. De gangene jeg tenker; her har noen skrevet ett fornuftig fint og tydelig innlegg – så er komentarfelt fylt med hat. Bare skikkelig forrakt, hat og idioti. Blir redd. Hvordan kan noen skrive slike kommentarer blottet for medmennsklighet under dette innlegget skjønner jeg ikke. setter mitt cis privileg i perspektiv. Modig blogg.

    5. Runar: Jeg håper virkelig du forstår at voksne mennesker er mer enn vandrende peniser og vaginaer. Det finnes andre ting ved mennesker man kan tiltrekkes av..

      Ja, om man med overlegg feilkjønner en person så gjør man noe transfobisk… Det er et kjempegodt eksempel på transfobi, takk for at du tar det opp! 🙂

    6. Huff, Runar da. Tror du må lese innlegget en gang til, det er jo så godt forklart! Men du vil kanskje ikke forstå det…? Blandet “transfob” med “en som forteller sannheten” *facepalm* *dobbel facepalm*
      Anywho, godt skrevet innlegg Christine 🙂 Feminister har ulike fanesaker, det er synd at noen skal dra opp den “jammen, hva med bla bla bla” som om det at noen bryr seg om noe annet går utover deres egen sak. Tenk om folk skulle gjort det samme med f.eks de som jobber med å finne løsninger på kreft… Bruk tiden deres på noe annet! Noe JEG syns er viktigere (vel, det dukker jo alltid opp noen sike i kommentarfelt, uansett hva det gjelder da…)
      Og vi må jo kunne bruke ulike termer når vi snakker om noe, igjen uten at folk kommer med den “fordi du sier kvinner så ekskluderer du menn” og lignende… Jeg syns du forklarer dette veldig godt. Bare synd ikke alle (Runar i dette tilfellet) klarer å ta det innover seg.

    7. Det er dessverre fortsatt sånn at mange menn er så usikre på sin egen seksualitet, at hvis de skulle komme til å finne en kvinne attraktiv, og de så skulle finne ut at hun er transkjønnet, så føler de seg litt homofile. Som om det er det faktum at hun ble født med penis som gjør at de finner henne attraktiv. Denne typen menn ender opp med å bli ekstremt fiendtlig innstilt overfor transkvinner. Det henger sikkert sammen med at de er i overkant opptatte av hva folk har (eller evt. har hatt) mellom bena.

    8. Runar: Det var en rar kommentar. En katt og jeg, har andre forskjeller enn underliv. For eksempel har vi forskjellig personlighet, forskjellig språk, forskjellig type pels og er forskjellig art… Sannsynligvis likner kattens tiss mer på din tiss, enn kattens ansikt likner på ditt ansikt. En person som utelukkende bryr seg om underliv, vil jo ha større tilbøyelighet til å ligge med barn og dyr, enn hva noen som bryr seg om personlighet har.

    9. Her var det mange som ble lett fornærmet og som fort trakk “hat og forrakt” kortet.
      Jeg har INGENTING i mot folk som tror de er kvinner eller menn eller ulver eller demoner. Men jeg HAR noe i mot når folk sier at man har transfob fordi man påpeker virkelighet. Og jeg har noe imot folk som påstår at de ikke blir tiltrukket av fysiske ting ved sine partnere. Alle gjør det. Om noen velger å sette høyest fokus på hårfarge, rompestørrelse, antall kilo eller alder så er det uansett alltid noe fysisk de liker best. Man kan si “det viktigste for meg er personlighet” men jeg kan garantere at jeg kan finne personer med fantastisk personlighet som de aldri ville giftet seg med uansett.
      Det er to biologiske kjønn. Jeg kan føle meg som hva som helst. Det endrer ikke kjønnet mitt.

    10. Runar, hvorfor er det så fryktelig viktig for deg å bestemme over andre folks kjønnsidentitet? (Men kult at du sammenligner kjønn med “ulver og demoner”. Bra at vi kjører saklig debatt her inne.)

    11. Jeg har sagt at folk kan føle seg akkurat som de vil. Har ingen problem med det. Men jeg har problem når man vil endre på biologiske fakta.
      Grunnen til at jeg trakk frem folk som føler seg som ulver og demoner var fordi det er folk som føler dette. Skal disse få egne toalett? Om ikke: hvorfor ikke?
      Hvor mange kjønn har vi? Og hvordan definerer dere kjønn?
      Det blir sagt at det er vold om man kaller en mann som føler seg som kvinne “mann”. Vil det si at om man er uenig med noen, og sier at man er uenig så utøver man vold mot den personen? Det er jo helt latterlig. Og det utvanner bruken av ordet slik at det mister mening for de som faktisk blir utsatt for reell vold.

    12. Kjønnsidentitet er medfødt, iflg. ca. alle som har noe som helst grunnlag for å uttale seg om saken. Sannsynligvis er det hormonnivåer i livmoren på forskjellige stadier av svangerskapet som bestemmer hvilken kjønnsidentitet man har og om man blir cis eller trans (såvidt jeg husker blir den mentale identiteten og de fysiske organene bestemt på forskjellige tidsrom). Man kan prøve å måle biologisk kjønn på forskjellige måter (hormoner, kromosomer), og det gir ikke alltid resultater som “passer sammen” med de organene personen er født med.
      Kjønn er et komplisert begrep, spesielt siden vi på norsk ikke skiller mellom det som på engelsk heter “sex” (det du omtaler som “biologisk kjønn”) og “gender”. Jeg mener at hovedsaken er “gender”, altså hvordan en person identifiserer seg selv. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor du blander ulver og demoner inn i dette – det er da åpenlyst at det er forskjell på mennesker og ulver?
      Vold er ikke bare fysisk, den kan også være psykisk. Å kalle transkvinner for menn er ikke en hvilken som helt uenighet, og mange transkvinner blir forøvrig utsatt for det du kaller “reell vold”. Man skulle nesten tro at du syns transfobisk mobbing er sammenlignbart med å være uenig om hva slags is som smaker best.

    13. Takk for et innlegg som svarer på mange av spørsmålene jeg har hatt de siste dagene, Christine. Gjevjons innlegg fikk meg til å kjenne mye på egen uvitenhet. Punktet om begrepet “heterofil” var forresten en vekker. Jeg har egentlig aldri tenkt på at det er en relativt ny betegnelse, men det er det selvsagt. Kanskje vil jeg med tida føle at ordet “ciskjønnet” også faller meg mer natulig enn i dag.
      Runar, jeg er usikker på om det er noen vits i å diskutere med deg. Jeg tror at du enten er her bare fordi det er gøy å trolle, eller fordi du er så fast overbevist om at du har rett. Hvis du faktisk har et oppriktig ønske om å diskutere kjønnsidentitet, foreslår jeg at du leser Store Norske Leksikons artikkel “Intersex”, om personer som rett og slett ikke er “ren mann” eller “ren kvinne”. Den finner du her: https://sml.snl.no/intersex Den gir en god forklaring på hvordan en del mennesker rett og slett ikke passer inn i systemet “enten er du kvinne eller så er du mann, ferdig snakka”.

    14. Du er så fantastisk klok, Christine! Så tydelig og flott formulert! (Umulig å misforstå, hvis man ikke går veldig hardt inn for det!)

    15. Interseksuelle gjelder mindre enn 2% av befolkningen. Og jeg er enig i at her kan det bli problem. Hevder Christine at hun er født intersex?
      Å være uenig med noen og si hva som er den biologiske definisjonen på “mann” og “kvinne” kan ikke hevdes å være vold. Da kan en kristen si at det er vold om en vitenskapsmann sier at Jorden ikke kunne ha vært dekket av vann. Det er en skummel vei å gå. Ser også at man i Canada har prøvd å innføre lover som kan tvinge lærere og andre offentlig ansatte til å omtale personer med det tilnavnet de selv ønsker. Da har det gått for langt.
      Men jeg vil (nok en gang) presisere; jeg støtter alles rett til føle og leve som de vil innenfor loven. Og at alle skal bli behandlet likt. Jeg støtter IKKE at man endrer på biologiske definisjoner for å spare følelsene til folk. Og jeg støtter ikke folk som krever at noen kaller de for han/hun/hen osv og hevder det er vold om man ikke sier rett. Folk kan si at de ØNSKER at folk sier rett, men ingen kan kreve det.

    16. Jeg er så sinnsvakt lei av alle disse LGBT-folkene. Hadde de nå bare oppført seg som vanlige normale folk hadde det ikke vært noe problem. Men neida, her skal håret farges rosa/blått/grønt. Må minimum ha 2 stk piercinger og ikke minst tattoveringer. Alle skal få vite at de er en del av LGBT-galskapen.
      Blir også provosert av at de kaller seg mann/kvinne når det ikke er det de er født med. Jeg driter i om de får sprøytet inn hormoner. Eller om de kutter av seg snoppen. Du kan ikke forandre kjønn.
      Vil også gratulere dere som studerer for å bli psykolog. Dere har virkelig skutt gullfuglen i disse tider.

    17. Stine: Det faktum at du blir provosert av at transpersoner “kaller seg mann/kvinne når det ikke er det de er født med”, er svært urovekkende. Du fant kanskje ikke noe annet å bli “provosert” av?
      Kanskje du burde fått deg en hobby, bare et forslag. Så hver gang en transperson “kaller” seg det kjønnet de ikke er født med, kan du snu deg mot hobbyen i stede for tastaturet og øse ut av deg med dårskap?
      Vil avslutte med at du er ikke HELT på jordet! Fordi du har ganske rett i at de som studerer til å bli psykolog, har skutt gullfuglen. Og med mennesker som deg så er det ingen fare for at de går uten jobb.

    18. Stine: Jeg tenkte jeg var LHBT fordi jeg liker å fuck gutter, men takk for å fortelle meg at jeg har gjort det feil i alle disse årene! Bedre gå bestille en time hos en frisør og tatovering / piercing artist.

    19. Flott innlegg! Synd med trollinga i kommentarfeltet, da dette er et meget godt skrevet og informativt innlegg!

    20. Selv menn er bedre på å være kvinner enn kvinner. Ref Bruce Jenner (første kvinne til å vinne OL-medalje for menn).

    21. Vel, jeg krever ikke at jeg vet hva andre måtte mene om sitt kjønn. Hva vet du om Bruce følte seg som kvinne da? Et snev av transfobi her.

    22. norskgoy: Bare et lite snev <3 (Bruce følte seg jo som kvinne da også, hallo liksom, men levde som mann. Greit å sørge for at du oppfatter litt av det som skrives før du troller. Anbefaler å sette seg pittelitt inn i tematikken før man troller. Da blir trollingen så mye bedre!)

    23. Ja, får snakke med Julia Bindel og Germaine Greer om dette, så kan det bli skikkelig trolling. Må ha to kvinner (eller er de menn?) for at det skal bli skikkelig sving på trollingen.

    24. Tonje Gjevjon er ikke feminist !
      Feminister skriver ikke slik.
      Og takk for kjempefin artikkel Christine

    25. Jeg må si at i en slik sak så er det veldig viktig å skille mellom biologisk kjønn og psykisk kjønn.
      Før jeg fortsetter vil jeg bare si: Jeg er den første til å innrømme at jeg er egentlig ikke kvalifisert til å utale meg om dette på noen som helst måte enn å si hva jeg tenker så det er vitig å ta hva jeg sier med en klype salt.
      Jeg kan føle at jeg er gutt eller jente, men dette vil uansett ikke endre den biologiske delen av kroppen min, jeg vil fremdeles ha de kromosonene jeg har. Dette vil ikke endre seg. Jeg kan si jeg er jente men om jeg er født gutt, gjør ikke det meg mer biologisk til en jente. Jeg kan si jeg er gutt men om jeg er født jente blir ikke jeg mer gutt av det. Ja man kan ta opperasjoner, men selv om man utvendig ligner på det man endret til har man fremdeles gener fra det man gikk fra.
      Der jeg stusser litt når det kommer til trans folk av alle typer, er når det kommer til det psykiske kjønnet, det de føler at de er det motsatte kjønn, noe biologien sier imot (ja jeg vet at noen kan være untaket og være født tvekjønnet). Hvor går skillet mellom en fiks ide / en psykologisk lidelse
      og det å være trans? Jeg kan godt si at jeg er en spade/katt/noe annet jeg ikke er biologisk, og store deler av tiden vil man bli kategorisert som om en som lider av tvangstanker men om man sier at man er det motsatte kjønn, så er det ikke en psykologisk lidelse men noe annet, nemlig trans. hvor denne grensen går vet jeg ikke.
      Uansett så er ikke det så viktig, uansett hva det er, så er det viktig å huske på at uansett hva man identifiserer seg som, uanset om man er hetro eller homo eller andre ting så er vi alle folk, og jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke kan følge kardemommeloven når det kommer til måten vi behandler hverandre på.

    26. Min høyst personlige mening om feminisme er at det har gått alt for langt. Det virker som om de som i dag kaller seg feminister egentlig er mannehatere, og jobber mer for å innskrenke menns rettigheter enn for likestilling. Budskapet er at menn gir hverandre toppjobber, høy lønn og voldtar og mishandler kvinner. Godt mulig det finnes slike menn, og feministene er det kvinnelige motstykket til disse, men for meg personlig er dette fullstendig på siden. Feks min mor er/var en typisk venstrefeminist som stadig kommer med utalelser som “alle menn voldtar”, men ikke du da gutten min du er snill… Enda mer latterlig når det er snakk om relgion, da spesielt islam, da er det menn generelt som undertrykker kvinner, islam i seg selv er vist helt OK. I mitt yrke er det 80-90% kvinner men kvinner blir fortsatt kvotert inn foran menn, for det er vistnok fortsatt overvekt av menn i forskning generelt (?).
      Dette er noen av grunnene til at jeg er veldig, skal vi si fasinert, over transpersoner da deres eksistens ugyldiggjør hele dette håpløse opplegget om kjønn og “likestilling”, at man er snill eller slem på bakgrunn av kjønn, eller om du fortjener en jobb eller ikke. Jeg mener at transpersoner bør knuse på og ikke si seg fornøyde før det ikke lenger er norm å starte en jobbsøknad med “jeg er 25 år gammel mann”. Først da kan vi få ekte likestilling der man ikke legger kjønn til grunn i det hele tatt, på samme måte som vi har det med etnisitet i dag.
      Har du valgt å være mormoner eller muslim, tror du på mirakler? Ikkeno problem, det ser vi bort ifra. Er du mann/kvinne/trans? Da dømmer vi deg opp eller ned. Ler meg ihjel…
      Personlighet og ideologi betyr alt, kjønn og etnisitet betyr ingenting.

    27. Hei Runar (og evtl. andre som måtte lure),
      du sier at det bare fins to kjønn, men her tar du rett og slett feil.
      Fremskritt i medisinsk forskning innen bl.a. DNA- og kjønnsforskning har begynt å rette på dette bilde av en falsk dikotomi.
      Det man har funnet er at biologisk kjønn bestemmes av 5 faktorer: XX-/XY-kromosomer, personens gonader eller kjønnskjertler, kjønnshormoner, samt indre og ytre kjønnsorganer.
      Kroppen er en komplisert og sammensatt biologisk konstruksjon. Variasjoner av alle slag er ganske vanlige, og bør regnes som normale, litt som øyenfarge, lang- eller kortsynthet, høyde, etc. Disse variasjoner bør ikke betraktes som sykelige så lenge kroppen ellers fungerer som den skal. Hvor utbredt ulike varianter er nøyaktig, er det vanskelig å vite, da forskningsfeltet er forholdsvis nytt og samspillet kan være intrikat men “usynlig”.
      Noen slike variasjoner kalles intersex. Det er anslagsvis 2% av befolkningen som er intersex. (Ikke alle personer som er Intersex er forøvrig trans, og tvekjønnet er et utdatert begrep som ofte oppfattes som sårende, da det har blitt brukt for å umenneskeliggjøre intersexpersoner.) Selv med “bare” 2% av befolkningen som er Intersex, så snakker vi om ca. 100.000 mennesker i Norge alene. Det er omtrent like mange som Drammen har innbyggere, ikke så veldig få med andre ord.
      Personer med ulike variasjoner/ kombinasjoner av kjønnskarakteristikkene kan se ulik ut. Noen kvinner har XY-kromosomer men ingen mannlige kjønnsdeler, andre har penis, eller mannlige gonader (testikler), eller høy testosteronproduksjon. Med mindre man testes spesifikt for slike variasjoner, vil man ofte aldri få vite om mange av disse.
      Barnas kjønn bestemmes nesten utelukkende etter hvilke ytre kjønnsdeler som er synlige ved fødsel. Men hva når disse da ikke samsvarer eller barnet ikke presenterer synlige kjønnsdeler? Når går et barn med f.eks. XY-kromosomer men kvinnelige ytre kjønnsorganer fra å være gutt til å være jente eller andre veien?
      Hvorfor tror du det er viktig at DU vet/kan se hvilket kjønn vedkommende er blitt tildelt ved fødsel? Hvis du er usikker på hvordan du skal tiltale noen, spør pent. Man kommer langt med litt høflighet her i livet. 🙂
      Med tanke på alt ovenstående er det ikke like greit at vi tar folks egen opplevelse av deres kjønn og identitet seriøs og går etter det? Det virker enklere og mer rett fremfor å skulle måtte teste alt og alle etter alle 5 kriteriene for å kjønnsbestemme hverandre…

    28. Elise, jeg er helt enig. Det er greiest på alle måter om vi bare tror på folk når de sier hva som er kjønnet deres. Men kanskje jeg bare er lat…
      Atheistics, jeg tror du bør lese litt mer om hva feminisme faktisk er og hvorfor diverse steder tar i bruk kjønnskvotering. Det er ikke slik at man er “snill eller slem på bakgrunn av kjønn”, men kvinner (både trans og cis) blir diskriminert mot pga kjønn. (Noen steder kvoteres det forresten inn menn også, nettopp fordi det er så stor overvekt av kvinner.) Transkvinne blir i tillegg diskriminert mot fordi de er trans. Transmenn også, selvfølgelig.

    29. Elise: da er vi enig i at 98% av befolkningen kan klassifiseres ganske greitt som mann/kvinne basert på kjønnsorgan. Og av de 2% som er intersex så kan man anta at om bruker REN tipping så vil halvparten bli klassifisert i rett kjønn. Så 1% av befolkningen kan ende opp med et kjønn de ikke føler seg som. Mener du at alle transer faller innen denne kategorien?
      Mener du at en mann som føler seg som kvinne skal kunne dusje i damegarderoben? Trene med damelaget? Konkurrere mot andre damer på lik linje? Bør en mann som skifter kjønn bli kvotert inn på studier der kvinner er mangelvare?
      Det morsomme her er jo at jeg (som er mann) kan slenge inn en søknad om å skifte kjønn i passet mitt. Jeg kan skifte det til “kvinne”. Hele ordet blir jo helt utvasket ig meningsløst om alle kan bli kjønnet det selv vil. Ønsker vi det?

    30. Runar,
      snakk med- ikke om- folk. Gjør det på en høflig, åpen og interessert måte fremfor sårende, brå og påståelig. Se om ikke du får bedre svar da.
      Nei vi er ikke enige der. For det første er intersex-tilstander bare en mulig forklaring for kjønnsdysfori, for det andre er det irrelevant når du møter en person om hen er cis, intersex, trans, aseksuelt eller andre variasjoner av kjønnsspekteret. Hva hen har mellom beina, i buken eller hvor det måtte være, har ikke du noe med. Konsentrer deg heller om hva de sier og gjør.
      Bare fordi disse utgjør en minoritet betyr heller ikke at vi kan ta oss tilrette fordi vi syns det er enklere.
      Jeg skjønner at det kan være vanskelig å gi slipp på ting man engang har lært. Fortsatt fins det folk som mener homofili er sykt, at seksuelle preferanser og legninger utenom heterofili er tegn på psykiske lidelser, eller at å være trans er en psykisk sykdom eller vrangforestilling. Men det er en grunn til at disse har blitt eller er i ferd med å omdefineres.
      Psykisk sykdom må nemlig være av en slik art at vedkommende hemmes eller på annen måte hindres fra å ta aktiv del i eget liv. Det er ikke tilfelle for noen av kjønnsuttrykkene eller legningene, så lenge folk får være hvem og gjøre som de vil uten at andre tar skade av det. Ingen tar skade av om en person er homofil, transkjønnet eller fetisjist.
      Høyere forekomst av faktiske psykiske lidelser som depresjon og angst blant folk som faller inn under LGBTQ-paraplyen knyttes i stor grad opp mot at det er skadelig å stadig måtte forsvare sin identitet og kropp mot psykisk og fysisk vold fra andre (sånn som å med vilje og viten feilkjønne en transperson).
      Ser man på statistikken for vold mot slike minoriteter har transmenn og -kvinner langt mer å frykte av alle andre enn at vi trenger å bekymre oss for dem. Jeg er cis, men neppe alene om å foretrekke en privat dusj hvor det lar seg gjøre.
      Jeg har ingen problem med at idrett kunne vært mindre kjønnsdelt. Og jeg mener at å kvotere inn minoriteter stortsett er en bra ting. Transkvinner har et annet perspektiv enn ciskvinner. Deres perspektiv er viktig og gyldig og fortjener å løftes frem istedenfor å bli latterliggjort. Det styrker hele samfunnet å lære om hverandre i dialog, å bygge ned fordommer og å inkludere dem som lettere faller utenfor. Jeg håper du finner ut at det er et mye mer fruktbart ståsted og tar grep om hvordan du møter andre i fremtiden.

    31. Hei! Jeg har et spørsmål til deg som jeg flere ganger har stilt meg selv, angående sport og transseksuelle. I de fleste lagsporter er jo lagene separert i to: Herrelag og kvinnelag. Dersom en fysisk “biologisk” mann egentlig er en kvinne, hvordan skal en da løse lagidretter hvor det kun finnes to kjønn? En manns kropp er jo naturlig sterkere enn kvinnens, og jeg synes derfor dette er svært interessant og vanskelig.

    32. Anonym: hei! Dette er individuelt fra sport til sport, og arbeides med av krefter innad i de forskjellige sportene. Noen krever kastraksjon, andre krever hormonbehandling over en gitt tid. Nå er det ikke slik at alle menn har en fysisk fordel på alle kvinner, så helt klare forskjeller er det ikke nødvendigvis. Noe enkelt svar å dette finnes det dessverre ikke. Men i de idrettene hvor temaet er kommet opp er kravet som oftest hormonbehandling såvidt jeg kan huske.

    33. Runar, takk for at du leste. Det er morsommere å diskutere da.
      Du kan selvsagt slenge inn en søknad om å skifte kjønn til kvinne. Null stress, det tar circa to uker i følge Luca Dalen Espseth på Dagsnytt Atten i dag. (Godt innslag, forresten. Anbefales.) Så enkelt som det er, er det nesten merkelig at vi ikke har sett et ras av personer som velger å endre sitt juridiske kjønn. Hvis jeg sender inn søknad i dag, rekker jeg å endre kjønn og få nytt pass før neste gang jeg skal reise et sted som krever passkontroll. Med mine ikke spesielt små pupper og ellers “gjennomsnittlig kvinnelige” ansiktstrekk blir det sikkert ingen hevede øyenbryn i passkontrollen over at passet mitt sier jeg er mann.
      At noen skulle velge den veien for å komme inn på et studium ser jeg som uhyre lite sannsynlig. Det fører med seg for mye bry til det. At noen skulle velge den veien for å endre forutsetningene sine i en idrett ser jeg som mer sannsynlig, dessverre. Akkurat det sier mer om toppidrettens karakter enn om kjønnsidentitet. Synes jeg at en person med et testosteron-nivå i kroppen som ligger skyhøyt over det gjennomsnittskvinner kan oppnå på naturlig vis? Min første innskytelse er “nei”, men så begynte jeg å tenke på Caster Semenya. Jeg tror jeg nøyer meg med å si at toppidretten har mange problemer. Det største er penger. Men det er en annen debatt.
      Når vi kommer til garderobene, har jeg bare erfaring med kvinnesida. Situasjonen i dag er at færre og færre ungdommer er komfortable med fellesdusjer. Erfaring fra kroppsøving i skolene viser at svært mange velger å ikke dusje framfor å dusje sammen. Har vi enkeltdusjer i stedet for fellesdusjer blir jo hvilke kjønnsorganer du har under klærne et privat spørsmål. Personlig har jeg ikke noe i mot unisex-garderober med fellesdusj heller, så det er egentlig det samme for meg. For min del får folk dusje i den garderoben der de føler seg hjemme.

    34. Kjære Christine! Du gjør en fantastisk jobb med å skolere trangsynte og fordomsfulle mennesker. Jeg er imponert over at du klarer å forholde deg så rolig, for som mor til en flott transmann, koker jeg når jeg leser Gjevons innlegg i transtematikken.
      Takk og pris finnes det ganske mange fornuftige stemmer, både her i tråden og ikke minst innen forskningsverdenen.
      Stå på, og takk for at du fins!
      Klem fra Tone

    35. Tone Westervoll Hansen: Tusen takk for en så utrolig hyggelig og fin kommentar <3 Viktigste å huske på er at Gjevjon kun mates av sitt eget hat mot transpersoner. Hun har ingenting å backe det opp med og har i bunn og grunn ingenting annet enn påstander.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg