Om KRF, Kake og Kastrering!

På lørdag, kort tid etter paraden var ferdig, så meldte jeg dette på Twitter:

"Avisene imorra: "Horne tar kaka", "Åge Hareide gikk i homseparade" og ikke en dritt om transpersoners nye rettigheter."

Og det skulle vise seg at jeg hadde for det meste rett.. (Hvis vi ser bortifra at jeg i Pride-rus klarte å glemme navnet på Knut Arild og kalle han Åge istedet, men jeg skylder på familien som var mer knyttet til fotball enn kristenpolitikk da jeg vokste opp).

Samme dagen og dagen etter var det fullt av innlegg om at Knut Arild* Hareide hadde befunnet seg i paraden og at KRF'ere hadde meldt seg ut i protest.

Et par dager etter paraden er kan avisene melde at likestillingsminister Solveig Horne fikk kake i trynet under paraden. Diskusjonene går i hovedsak i om det var rett å hive kaka for å vise hva man synes om ministeren og partiet hennes, og om den potensielle straffen matcher lovbruddet. For å ta min mening i korte trekk, jeg synes det er ufattelig dårlig å gjøre noe sånt under paraden(og utenfor egentlig). Jeg gikk ikke så langt bak Horne og bar transflagget sammen med andre(deriblant yngre folk), og det siste man vil se i paraden er noen som kaster ting inn i den, og politet som spurter etter. Når kidsa nettopp har vært ute i media og sagt at de ikke føler seg trygge, så burde vi rakker'n ta meg gjøre vårt beste for å gjøre Pride trygt og fint for alle! For å ikke nevne at det tar oppmerksomheten bort fra Pride og gir sympati til en man i utgangspunktet ikke ville gi slik oppmerksomhet til.

Men for å spore tilbake til poenget med innlegget. Det var tilnærmet ikke noe om den nye lovendringen for endring av juridisk kjønn! Denne fredagen er en historisk dag for Norge, og spesielt for transpersoner. Jeg har nesten ikke sett noe dekning av det. Nettavisen så min reaksjon på at vi ble glemt og hadde et kort intervju med meg. Samt innslaget med Helseministeren hos God Sommer Norge på mandag varte i hele ti minutter.

("Kanskje de legger merke til transflagget om vi snur og går motsatt vei?")

Så hvor er pressedekninga her? Hvor er intervjuene med transaktivistene som har kjempet hardt og lenge for dette, som endelig skal få riktig juridisk kjønn? Hvorfor så jeg ikke journalistene flokke seg rundt John Jeanette Solstad Remø i paraden for å høre hvordan det føles å være under en uke fra noe hu har kjempet for i utrolig lang tid? Hvor er intervjuet med Amnesty som sammen med John Jeanette gjorde dette til en massiv internasjonal kampanje. Det fikk litt dekning den 06.06.16 da det var fest hos Amnesty for å feire dette, men ellers lite. Hvorfor bryr vi oss så ufattelig masse om kakekasting og at noen gadd å (endelig) dukke opp i paraden? Jeg vil se et intervju med Skeiv Ungdom, med bilder av det gamle "Stopp Tvangskastrering" banneret de hadde. Jeg vil at folk skal vite dette. Norge går fra å være et land som kastrerte mennesker unødvendig til å være et foregangsland, og det trenger folk å vite. Ola Pottit som sitter oppi Åfjord og skrur på en gammal Amazon burde få vite at landet hans går fremover, og det burde han feire!

Foto: Reidar Engesbak, 2012

Jeg skjønner at det kanskje ikke virker som at en lovendring er dramafylt nok til at det er verdt forsiden i landets trykte aviser, men i mine øyne så er slutten på statlig kastrering av uskyldige mennesker verdt å ofre noen ord på. Pride skal handle om rettigheter og gi synlighet til de menneskene som ikke synes i hverdagen. Det betyr de som ikke er hetrofile, flyktninger, sexarbeidere, ungdommer, gamle, de med funksjonsnedsettelser og transpersoner. Politikere får plenty med synlighet ellers, de klarer seg en dag hvor vi ser på de menneskene vi ellers ikke vet eksisterer. Om noe burde det være dagen der VG klarer å få navn, pronomen og terminologi rett på en ukjent liten transkid, samtidig som de bommer litt og melder at "og ja, han derre Åge Hareide fra KRF var også der for første gang!".

Pride var aller først et opprør på grunn av manglende rettigheter og trakassering, de skeive var lei av å bli dyttet rundt og holdt nede av staten. Så hvis det er noe årets Pride virkelig burde handle om, så er det retten til å bli anerkjent som seg selv. Det burde handle om slutten på tvungen kastraksjon, ikke kake og KRF!

2 kommentarer
    1. Jeg er enig i deg i dette ja. Når aviser først lager repotasje av en parade med ulike flagg, så bør de informere folk hva de ulike flaggene betyr. Paraden dekker ikke bare diverse legninger, men også kjønnsidentiteter. Svært dårlig journalistikk og repotasje av avisene osv hopper over viktige ting som også er relatert til paraden. Dessuten så synes jeg at aviser ofte bruker feil begreper, pronomen, navn osv. på mange transpersoner. Ofte så er det aviser som dyrker fordommer med hvordan de fremstår transpersoners forhold til kjønnsroller, medisinskbehandling osv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg