Se meg og andre transpersoner på TV ikveld!

Ikveld kan du se noen av de råeste transfolkene i Norge på NRK2!

Selskapet skal ikveld handle om Trans. Nina Stensrud Martin leder oss igjennom trans i populærkulturen og andre temaer innen trans og kjønnstematikk. I panelet kan du se legenden Esben Esther Pirelli Benestad, den awesome karen Luca Dalen Espseth, filologen, forfatter og personen som lærte meg ordet “Alskens” Kristin Fridtun, og meg.

Ikke bra nok sier du? Vel, hva sier du til at du får tilogmed se Esben Esther og meg highfive!

Er du ved en skjerm så se på Selskapet klokka 20:55 på NRK2, eller på nettet Her(Trykk På Meg!!)

Håper å få høre hva du synes!

4 kommentarer
    1. Jeg likte at temaet ble tatt opp på talkshowet. Men jeg var litt skuffet over at programmet hoppet over en del viktige ting. Blant annet kjønnsdysfori. De burde gått mer inn på det, slik at folk kan forstå mer om hvor vanskelig det er for de som opplever det. Mange transkjønnede har det vanskelig på grunn av kroppen sin. Det er ikke bare samfunn og kjønnsroller som gjør ting vanskelig.
      Dere nevnte at kropp og sjel ikke samsvarte, og det er bra forklart. Men jeg tenker at showet ikke fikk fremhevet nok om vanskelighetsgraden. Å være transkjønnet er ikke noe dans på roser. Det er heller ikke en liten forskjølelse som en kan si “jaja” over. Det er en stor prossess der en må gå gjennom veldig masse, både gjennom tykt og tynt, for mange. Dessuten så opplever mange både deprasjon, angst og skikkelige nedgangstider. Ting ble sikkert sagt, men det kom ikke tydelig nok frem til at jeg kunne oppfatte det skikkelig. Så norsk TV og TV generelt har noe å forbedre seg på.

    2. Sebastian: heia! Og takk for tilbakemelding! Det er ikke alt man rekker på kort tid nei, og noen temaer må nok vike for andre. Fokuset ligger nok heller på generell folkeopplysning og man vil jo ikke at det skal fremstå for negativt heller(for det blir jo mye negativt når man snakker om trans og kjønn, dessverre). Iblandt så kan det også være viktig å fokusere på oppturer og hvordan vi ligger an med rettigheter. (Samt at temaet er jo transpersoner i kultur).

      Takk for en lang, god og saklig kommentar 🙂

    3. Eg er stolt av dykk! Synest eigentleg det var fint at de ikkje hadde vekt på kjønnsdysfori, for eg trur det er det “folk flest” stort sett kjenner til når det gjeld transfolk – at det å vera trans = å kjenna seg fanga i kroppen. Eg trur det er viktig å få fram at det finst så mange andre måtar å vera trans på, med alle slags mulige forhold til kropp. Men det var de jo faktisk innom, om eg minnest rett. (Håpar dette var forståeleg, eg er særs trøytt i skrivande stund)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg