Kvinnefronten – transfobiske feminister?

Jeg er feminist. Jeg er for like rettigheter for alle. Ser du ordet som er uthevet der? Bra.

Ikke alle feminister er like inkluderende ovenfor alle. Det er et kjent problem innad i feminismen at hvite, streite kvinner kjemper for hvite streite kvinner og det stemples som feminisme. I USA ble begrepet Black Feminism virkeliggjort fordi svarte kvinner ikke følte seg velkomne i feministiske arenaer. Transkvinner har blitt nektet inngang til arrangementer for kvinner da de har blitt regnet som menn av arrangørene. Negative holdninger mot transpersoner ser vi i diverse feministorganisasjoner. Holdninger hvor en anser transkvinner som menn og transmenn som kvinner. Slike som meg kalles “transkjønnede menn” og kjønnskorrigerende kirurgi kalles kjønnslemlestelse. Å ikke anerkjenne en person sin kjønnsidentitet er et overtramp mot vedkommende.

Det er et leit problem at transpersoner ikke blir inkludert, og dette har vi sett en del til i Norge også. Hva er feminisme om den ikke omfatter alle, og spesielt alle kvinner?

“Feministiske” transfober har en lang historikk med å dytte transpersoner ut av feminismen, og noen har gått veldig langt i å ødelegge transpersoners liv. Outing til familie, offentlig skammeliggjørelse av enkeltindivider og offentlig feilkjønning med overlegg er noen av tingene disse transfobene tillater seg å gjøre(i all hovedsak internasjonalt).

Så til selve problemet denne gangen.

I helgen er det “Feministisk Frigjøringsfestival”, arrangert av Kvinnefronten. Årets feministiske begivenhet sies det å være, men er du trans så er det verken feminisme eller frigjøring å spore. Kvinnefronten har nemlig bedt inn Julie Bindel til å komme og snakke om prostitusjon. Bindel har ved flere anledninger kommet med direkte og indirekte nedsettende uttalelser om transpersoner. Hun regner seg selv som LHB-forkjemper, men mangler selvfølgelig T’en..

Det ble spurt på Facebook om Julie Bindel hadde sluttet å være transfobisk siden Kvinnefronten valgte å invitere henne. Kvinnefronten mente at det hadde hun. Grunnen for dette spørsmålet er at det ved flere anledninger har kommet horrible artikler og uttalelser fra henne. Senest i sommer da hun ikke ønsket å uttale seg om Caitlyn Jenner fordi hun ikke ønsket mer hets, trakassering osv for sine meninger fra transfolk(ergo, hun har et problem med transfolk enda). Videre retweetet hun flere twitterangrep på Jenner.

Bindel har unnskyldt sine uttalelser en gang, det gjaldt en artikkel i 2004, ikke noe mer. Dette mener Kvinnefronten holder. Men de glemmer at hun har skrevet utrolig mye negativt siden da. For de av dere som husker Vally Vegges innlegg i Klassekampen(og Aftenposten) tidligere i år, så er det samme retorikken som snakkes om her. (Linker til mitt svar til Vegge i Aftenposten: HER )

Jeg finner det også spesielt at Bindel skal ha forsket på prostitusjon og samtidig være transfob. En stor andel av sexarbeidere er transpersoner, og prosentvis i forhold til antall individer i hver “gruppe”, er det flere transpersoner som selger sex enn cispersoner. Det er et stort feministisk tema å snakke om sexarbeid og spesielt strukturene som fører til at transpersoner oftere enn cispersoner må ty til sexarbeid for å overleve. Bindel ignorerer dette.

Kvinnefronten sine svar angående det problematiske med Bindel fremstår ansvarsfraskrivende og svært lite forståelsesfullt. Å svare at Bindel ikke er der for å snakke om trans, men om prostitusjon er et svar som ignorerer problemet. Kanskje til neste år kan de invitere en som mener at svarte er mindreverdige, men hevde at det er helt ok fordi vedkommende skal snakke om f.eks forskjellsbehandlingen av jenter og gutter i barnehagen? Selvfølgelig ikke.

Transpersoner har ingen grunn til å føle seg trygge på dette arrangementet da det å sitte i en sal med mennesker som har invitert et transfobisk individ til å snakke, ikke akkurat oppfordrer til inkludering. Å invitere et menneske med slike holdninger viser ikke annet enn en videreføring av vedkommendes holdninger fra organisasjonens side. Hvis Kvinnefronten ikke ønsker å være transfobiske, så må de ta avstand fra slike holdninger. Slik de holder på nå med å håndplukke de aspektene de liker hos en person og ignorere de problematiske er ikke akseptabelt.

Dette var dårlig av Kvinnefronten. “Feministisk Frigjøringsfestival”? Mer som Transfobisk Eksluderingsparty”. Mangelen på ydmykhet over situasjonen tegner også et sterkere bilde av hvilke meninger Kvinnefronten innehar.

Hva med å slutte å bidra til eksluderingen av transpersoner og heller samle alle kvinner for en skikkelig feministisk frigjøring?

#notmyfeminism

Litt flere linker for krydder:

http://www.standpointmag.co.uk/node/2298

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Julie_Bindel

http://www.pinknews.co.uk/2015/06/05/julie-bindel-promises-to-stop-talking-about-trans-people/

http://www.pinknews.co.uk/2013/01/10/guardian-columnist-julie-bindel-the-trans-cabal-are-running-a-witch-hunt/

14 kommentarer
    1. “‘Feministiske’ transfober har en lang historikk med å dytte transpersoner ut av feminismen”
      Det er vel nettopp det som har skjedd med meg. Jeg kalte meg selv feminist før, men nå klarer jeg det ikke lenger. Jeg har ikke vært komfortabel med å bruke termen om meg selv på et par år nå, fordi jeg aldri har følt meg velkommen i de feministiske miljøene, og jeg har heller ingen planer om å kjempe for dem som aldri ville kjempet for meg.
      Jeg har opplevd at enkelte feminister har avvist meg som kvinne, fordi kjønn etter deres mening kun er en sosial konstruksjon og derfor kan ikke det jeg driver med bare være et underbevisst ønske om å tvinge meg inn på kvinners private domener der menn ikke har adgang, slikt som dametoalettet. Men når jeg har sagt dette til aktive feminister som ikke kan forstå hvorfor jeg ikke er komfortabel med å bruke termen feminist om meg selv, har jeg fått høre at “det der har jeg aldri hørt noen si” og nærmest avfeid det som vrøvl. Velkommen, much?
      Legg merke til at jeg ikke sier at jeg ikke VIL kalle meg feminist. Men jeg klarer det ikke. Det føles bare feil for meg når jeg ikke føler meg velkommen, og det du skriver om her er bare nok en spiker i kista.
      Så tusen takk, Kvinnefronten. Nå ser jeg at ikke dere vil leke med meg heller. Og da skal dere få slippe.

    2. Nå har jeg enda en grunn til ikke å kalle meg feminist. Har ikke gjort det på flere år av andre grunner, men dette er jo helt horribelt…

    3. Emilie – jente på deltid: Først og fremst, sorry, sannheten gjør dritvondt.

      Vanligvis er jeg veldig på når folk ikke vil anse seg selv som feminist, men om man ikke er streit, hvit eller cis så har jeg ikke energi. Jeg skjønner hvorfor transpersoner ikke føler seg velkommen i feministarenaer og hvorfor ingen orker å albue seg til plass. <3

    4. Emilie – jente på deltid: Først og fremst, sorry, sannheten gjør dritvondt.

      Vanligvis er jeg veldig på når folk ikke vil anse seg selv som feminist, men om man ikke er streit, hvit eller cis så har jeg ikke energi. Jeg skjønner hvorfor transpersoner ikke føler seg velkommen i feministarenaer og hvorfor ingen orker å albue seg til plass. <3

    5. Jepp, sånn er det, og dette er dessverre bare en bekreftelse jeg av de fordommene jeg har mot feministmiljøene. Hvis jeg diskuterer under mitt mannsnavn, som jeg jo fortsatt bruker innimellom fordi jeg ikke er ute som trans ennå, får jeg ofte høre “sjekk privilegiet ditt” og at jeg som “hvit heterofil mann” ikke aner hvor mye dritt kvinner må gjennom, og derfor ofte er automatisk diskvalifisert før jeg åpner munnen omtrent. Men så tar jeg altså opp ved en senere anledning, denne gangen som transperson, slikt som jeg nevner i min forrige kommentar her, og blir avfeid med “det der har jeg aldri hørt om før”, og det er da jeg blir fristet til å be dem sjekke privilegiet sitt…
      Uansett, jeg skriver dette her fordi jeg håper og tror at Kvinnefronten og arrangørene av festivalen får se blogginnlegget ditt, og håper også at de leser kommentarfeltet og ser hva jeg skriver, slik at de ser hva handlingene deres resulterer i. Jeg kunne vært en ressurs for dem, men ved å invitere Bindel sender de meg signaler om at de ikke ønsker min hjelp i kampen for “likestillingen” de ønsker. Om de tar det til seg er jeg ikke sikker på, men det er vel lov å håpe?
      Tusen takk for at du skrev dette innlegget!

    6. Emilie – jente på deltid: Alltid lov å håpe, og ja, jeg kjenner til dette du skriver om. Jeg tenker også at det er helt innafor av deg å be hvite ciskvinner om å sjekke sine egne privilegier før de begynner å fortelle transkvinner hva deres realitet er!

    7. Det er jo like fram skremmende at en som er så transfobisk og stygg mot transpersoner regnes som en viktig forsker på feminisme og prostitusjon… Det er rett og slett uhørt.

    8. De så kalte feministene kjemper for likestilling, men følger det ikke opp? (Gjelder ikke alle feminister, bare noen) Det kalles dobbeltmoral. Virker nå ut som verdiene deres har blitt utvannet.

    9. Ekvalismus: Herlig individ…. Men her snakker vi jo om en person som mener man kan “velge” å være lesbisk og mener alle kvinner burde gjøre det. Gitt logikken så har de homofobe rett i at man kan velge å ikke være homo.

      Jeg skjemmes på vegne her liksom..

    10. Utrolig at noen kjemper for LHB, men ikke transpersoner. Jeg har personlig stilt meg mot feminismen siden det ikke virker som feminismen ikke er det jeg trudde den var.
      Likestilling, og like rettigheter for alle… Slik som den blir femstilt av folk generelt sett gjør at jeg ikke klarer lenger å skille feminisme fra mannsjåvinisme… som føles bare som to sider av samme sak. Så klart… det er synd at noen påvirker feminismen i en negativ rettning.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg