Så kjæresten din er trans. Hva nå?

Det er ikke alltid så lett når noen kommer ut av skapet. Det kan være forvirrende, vanskelig og tilogmed litt trist. Derfor har jeg laget et innlegg med noen instruksjoner for støttende partnere.

Det finnes tusen måter en kjæreste kan komme ut som trans på. Dere kan ha datet en stund og vedkommende forteller deg at hen ble angitt et annet kjønn ved fødsel. Dere kan ha vært sammen en lang stund og hen kommer ut til deg som et annet kjønn enn det du har kjent hen som. Eller noe annet fargerikt og fint. Uansett kan det være vanskelig å vite hvordan du burde gå frem. Jeg antar her at du ønsker å være en støttende partner. For bruksanvisninger om hvordan kurere trans eller få tilbake den “gamle” kjæresten din, spør Westboro Baptist Church(eller tråkk på lego, det gjør ca samme nytta).

Så kjæresten din har nettopp hatt en av verdens kleineste samtaler med deg, kanskje har hen brukt en del ord du ikke forstår, eller brukt ord som kanskje ikke helt er de som beskriver situasjonen best.

1) Først og fremst, pust, det er ikke så skummelt som det kan virke. Trans er faktisk ikke skummelt i det hele tatt.

2) Vedkommende har nå delt det som garantert er hens aller største og “mørkeste” hemmelighet med deg. Vær ydmyk. Dette var garantert veldig tungt.

3) Det er absolutt helt innafor å ikke forstå hva trans er. Det er bedre å la vedkommende selv forklare enn å anta noe om situasjonen.

4) Det er lov å si at dette forstår man ikke helt. Men du kan google!

5) Vær der for partneren din, vis omtanke. Fortell at du støtter hen uansett. Klemmer viser dette bedre enn ord(om man liker klemmer da riktignok).

6) Spør hva vil dette bety for dagliglivet, ønsker vedkommende å foreta noen endringer i sitt liv?

7) Unngå å anta at dette er en fetisj. Stort sett handler det ikke om å kle seg opp i senga.

8) På lengre sikt er det lov å føle at man ikke kan fortsette å være med partneren. For mange står legning veldig hardt og om man egentlig er lesbisk, kan det være vanskelig å være sammen med en mann. (Altså en partner som har kommet ut som mann). Å uttale ting som “jeg ser meg jo som lesbisk så lenge han har vulva da” er ikke ok. Du kan fremdeles være en god venn.

9) Respekter navn og pronomen fra start. Det er lov å gjøre feil, men med trening går det overraskende lett. Hvis vedkommende er kommet ut ovenfor andre, kan du rette på disse også om de gjør feil. Det er bedre å sørge for at folk respekterer partneren din enn å være redd for om du krever for mye av dem.

10) Det er lov å undre på hva du skal si til dine foreldre eller venner, men ikke la det gå utover partneren din. Hen kan ikke stå ansvarlig for hva andre vil synes.

11) Unngå å spørre om tissen hens og hva planene er for underlivet. Som partner blir man ofte inkludert i denne informasjonen ganske kjapt uansett.

12) Vær obs på at andre kan stille spørsmål som du føler du må svare på. Da er det gjerne planer om kirurgi, underliv eller annet. Den eneste som kan svare på disse er partneren din. Med mindre du har tillatelse til å svare da riktignok.

13) Unngå bitterhet om du føler partneren din har lagt en tung bør på forholdet. Hen har ikke gjort annet enn å være den hen egentlig er. Transpersoner som får være seg selv blir gjerne bedre kjærester, foreldre, annet.

14) Spør gjerne hva du kan gjøre for å lette situasjonen. Ofte holder det å være støttende. (Å ha støttende familie/kjæreste betyr veldig mye transpersoners mentale helse).

15) Det kan komme dager da partneren din tviler ganske sterkt på seg selv og sine valg.

16) Sjekk ut hva organisasjoner som LLH har av tilgjengelige tilbud for partnere og familie. Kanskje kan du få masse hjelp fra andre i samme situasjon.

17) Vær ikke redd for å være en støttende partner, det er helt lov å oppsøke råd og hjelp til hva partneren din kan gjøre eller få av hjelp.

18) Ha det gøy. Situasjonen er kun så tung som man lar den være. Hvis partneren din er åpen for humor så kan det lette situasjonen masse dere imellom. Bare sørg for at det ikke blir ondsinnet.

19) Snakk om sex, kanskje kan denne utkommingen bety en endring i sexlivet. Kanskje må man inkludere hjelpemidler for å opprettholde sexlivet, men det er uten tvil mulig. I tillegg kan det være sunt å bli mer kreativ i senga.

20) Skulle det skjære seg mellom dere, la aldri du bli en av dem som baksnakker situasjonen hens. Vær gjerne lei deg for tapt kjærlighet, men aldri hold det imot noen når de ikke kan noe for det selv.

Håper dette er til hjelp for transpartnere der ute, for deres støtte betyr verdener. Og få folk kan gi bedre støtte tilbake enn en lykkelig transperson.

(OBS! Jeg bruker “hen” i dette innlegget for å ikke legge føringer på noen sitt kjønn. Dette betyr ikke dermed at alle transpersoner bruker “hen” som pronomen)

15 kommentarer
    1. det er ikke lett og komme ut av skapet
      jeg sa jeg var trans i desember 2014 men holdt det hemmelig fra familie, venner, barnevernet (alle)
      jeg kom ut fordi jeg klarte ikke mere jeg ville ta livet mitt men så kom jeg på det er mulig og kiste kjønn så det gidde meg nytt håp

    2. Flott guide du har skrevet. 🙂 Men en ting jeg har oppdaget i dagens Norge angående skole osv, så er det at en får lære om homofili, men ikke om transkjønnede. Forstår egentlig ikke hvorfor skolene hopper over et såpass viktig tema. Har du noen anelse hvorfor? Kanskje du kunne drøftet det i et blogginnlegg, om du føler for det.

    3. Sebastian: Jeg tar det opp veldig ofte egentlig, men da gjerne live. I typ debatter og lignende. For det stemmer veldig godt det du sier, i tillegg til at det er utrolig varierende fra skole til skole… takk forøvrig! 😀

    4. Som transpartner (heftig uttrykk!) har ikke alle dager vært like enkle, men det har vært VERDT DET. Vi har det utrolig bra sammen, klart det ikke bare har vært solskinnsdager, men de fleste forhold har sitt å stri med. Lite slår følelsen av at den du er dødsforelska i bare blomstrer opp som person. Kommer ikke på noe, tbh. Folk fortjener å være den de er, åh som jeg håper at vi om 50 år ser tilbake på nåtidens holdninger og klasker panne over enkelte :’)

    5. Hei,
      Denne guiden tar jeg med meg som en liten juvel til neste gang jeg skal dele meg med en partner
      Julie

    6. Dette var veldig greit å lese akkurat nå. Partneren min kom nettopp ut som trans, og ting er fortsatt veldig nytt. Det er mye å lære, mye å finne ut av, og en lang vei å gå. Jeg har alltid identifisert meg som lesbisk, så akkurat nå er ting vanskelig. Men, jeg vet at jeg har funnet den rette. Vi er midt i planleggingen av bryllup, og det kommer ikke til å avlyses. Jeg elsker partneren min for alt han er. Han er mitt livs kjærlighet, bare i en annen form en jeg trodde. Jeg vet at dette ikke kommer til å bli lett, men vi elsker hverandre. Jeg gjør hva som helst for at han skal være lykkelig, og han fortjener å kunne være seg selv.

    7. Rita: hei, og tusen tusen takk for så fin kommentar. Så godt å høre at du kjenner på følelsene rundt legning og forholdet, og er ærlig med deg selv! Jeg tenker at du kan helt fint identifisere som lesbisk, selv om du er sammen med en mann. Studier sier at de aller færreste er 100% streite eller homofile, så selv med oss lesbiske, så kan man falle for en mann i blant. Shit happens liksom. Masse masse til lykke med planlegging og bryllup! 🙂

    8. Heisann. Kjæresten min sin datter er sammen med en hen. Er hun gay da eller ? Vi synt,es det er helt greit. Det er en kvinne som har skiftet kjønn, til mann. Men jeg kan ingenting om dette. Håper ikke dette provoserer noen, det er det siste jeg vil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg