Den idiotiske konflikten mellom transpersoner og “Født i Feil Kropp”.

Faktisk sitat fra en som definerer seg som født i feil kropp:

“Jeg synes det er flott at *barn* omtaler seg selv som trans, jeg har flere venner som omtaler seg selv som trans…”

“Jeg har ikke noe imot svarte, jeg har mange venner som er det.”

Er det bare meg eller har jeg hørt den ordlyden før noe sted?

“Jeg har ikke noe imot *homofile/muslimer/svarte/annet*, jeg har flere venner som er *homo/muslim/svart/annet”.

Herregud som jeg hater og er lei av denne idiotiske konflikten basert på hvilken selvbeskrivelse man bruker. Og den stadige fantaseringen om at trans og født i feil kropp(FiFK) er forskjellig i nevneverdig grad. Den eneste reelle forskjellen er at ordet “trans” fanger opp alle som ikke ønsker en viss mengde kjønnsbekreftende behandling, mens FiFK gjerne(men ikke alltid) setter krav til ønske om behandling og diagnose(som for meg blir for dumt).

Det aller mest irriterende er at en del snakker som om det faller helt naturlig å omtale seg selv som født i feil kropp. Sannheten er at det har inget hold internasjonalt og i tillegg ble ordet opprinnelig brukt for å omtale homofile/seksuelle avvikere/transvestitter/transkjønnede på 1800-tallet. (Vel, om noe så skal de få for å forsøke å ta tilbake ordet…)

For å ikke nevne det faktum at selvbeskrivelsen ikke er 5 år gammel engang. Før det løp dem rundt og kalte seg transseksuelle/ekte transseksuelle/truscum eller noe annet herlig.

En del av den bruker forøvrig denne ordbruken enda.

Folka, det er på tide å skjerpe seg!

Slutte å krangle og heller jobbe sammen. Slutte å si høyt “men jeg er ikke trans og blir fornærmet om boen kaller meg det”, hver gang ordet trans kommer opp, og ingen har kalt deg det engang.

Seriøst, stopp.

47 kommentarer
    1. Hvorfor skal man ikke få lov å omtale seg selv som FiFK? Hvorfor er “trans” det eneste som er “riktig”? Jeg skjønner dessverre ikke hva du vil med innlegget her. Du er veldig opptatt av å fjerne tokjønnssystemet, men det virker på meg som at du mener at det kun er lov å kalle seg for “trans” eller “cis”. Da lager man jo automatisk et skille da, eller? Det finnes forskjeller, både i “cis”-spekteret og i “trans”-spekteret. Ikke alt er sort/hvitt. Jeg er født jente, jeg definerer meg som jente, MEN jeg definerer meg IKKE som cis. Men det virker som at du mener at det er det eneste riktige? Og i fare for at du skal si at jeg er transfobisk; nei, jeg er ikke det. Jeg skjønner at du er aktivist og at du brenner veldig for dette. Det er bra, jeg har all respekt for det. Men du må faktisk skjønne at folk føler seg komfortabel med ulike begrep, og det bør faktisk være lov. Du sier at man skal slutte og krangle, og heller jobbe sammen. Ja, da må man faktisk respektere at folk føler ting forskjellig. Man er ikke mindre “trans” om man sier at man er FiFK, og man er ikke mindre “cis” om man ikke definerer seg som “cis” sjøl om man ser på seg selv som det kjønnet man fikk utdelt da man ble skapt.

    2. Karina: jeg er nysgjerrig: hva definerer du deg som hvis du ikke er cis? Cis betyr, tross alt, bare at man definerer seg som deg kjønnet man er tildelt ved fødselen. Altså det jeg oppfatter at du gjør. Jeg vil ikke krangle, er bare nysgjerrig på hva du har imot ordet og hva du eventuelt bruker i stedet.

    3. Jenny: Jeg mener at kjønnsspekteret er en vid skala. Jeg definerer meg ikke som cis, fordi jeg ikke alltid føler meg som cis – enkelt og greit. Er vanskelig å forklare, men jeg føler meg ubekvem når jeg må settes i bås og derfineres som “EN ting”. Jeg liker å flyte litt på skalaen, og er veldig komfortabel med det. Det betyr ikke dermed at jeg ikke identifiserer meg som jente, for det gjør jeg. Til tross for dette så har jeg perioder der jeg føler meg som “ingenting”, selv om jeg er fornøyd med å være jente og trives veldig godt med det. Vet ikke om det ble noe klarere 😛 Synes som sagt det er vanskelig å beskrive selv 😛

    4. Jenny: Og jeg har ikke noe i mot ordet, det har jeg heller ikke sagt. Jeg bare har noe imot at man blir stemplet som det ene eller det andre – uten unntak. Jeg synes man skal få lov å definere seg selv og ikke la andre bestemme hva som er rett og ikke, for tross alt er det jo bare en selv som vet hvilke følelser man har om sin egen kjønnsidentitet. Selv om noe er sånn og sånn for en person, er det ikke nødvendigvis likt for nestemann 🙂

    5. Jenny: Prøvde iallefall 😛 Er liksom noe jeg har slått meg til ro med i mitt eget hode, men når folk spør så blir jeg litt usikker på hvordan jeg skal få frem det jeg mener uten at det blir knotete 😛 🙂

    6. Jeg synes ordet trans er et ord for et tredje kjønn. Jeg vet det ikke er slik, men dattera definerer seg som jente. Her vi bor hadde det blitt feiloppfattet med ordet trans. Det er mye mer forståelig for folk med FiFK.

    7. MEG: Uenig i at det er mer forståelig med FiFK. Litt lei av at “trans” er for tredje kjønn. Man er trans og jente, altså transjente(om man definerer slik). Man er ikke noe mer eller mindre jente om man er trans eller cis.

    8. Karina: Da anbefaler jeg å se på hvorvidt du blir lest som cis eller ei. Det er unektelig snakk om privilegier mellom Cisfolk og transfolk, og det kommer til å fortsette å eksistere så lenge vi har kjønnskategorier(både juridisk og sosialt).

    9. Karina: Vis meg hvor stemplingen forekommer. Om det snakkes om trans og noen som er FiFK føler seg tråkket på, så burde de tenke seg om, da det 1) Ikke er negativt å bli kalt trans uavhengig om man er det eller ei, 2) man definerer jo ikke som trans, ergo snakkes det ikke om vedkommende.

    10. “Det aller mest irriterende er at en del snakker som om det faller helt naturlig å omtale seg selv som født i feil kropp” Da tolker jeg det hen at du ikke liker at folk sier at de er født i feil kropp? Kanskje det er akkurat det som føles mest naturlig for dem?

    11. MEG: Forøvrig, ordet trans har en betydning(det er jo gammel latin) og gitt situasjonen så finnes det for meg ikke mer passende ord for en som har blitt tildelt feil kjønn ved fødsel. Man beveger seg på tvers av/over og det viser for meg bedre hva situasjonen handler om.

    12. Karina: Nei, det er ikke hva som siktes til. Det faller uansett ingen naturlig å bruke et visst sett med ord, man må faktisk finne de ordene man identifiserer mest med. Det er ikke mer “naturlig” for noen å bruke verken trans eller født i feil kropp, men det som irriterer er tendensen til å oppføre seg som om FiFK er den mest naturlige selvbeskrivelsen i verden.

    13. Og må man på død og liv måtte definere seg som “trans” for å falle under kategorien? Hva mener du de burde tenke seg om på da? Har ikke sagt at det er negativt å bli kalt trans, men kanskje enkelte føler det mer komfortabelt å si FiFK? De identifiserer seg jo fortsatt ikke med kjønnet de ble tildelt ved fødselen, og er i like stor grad ikke cis.

    14. Jeg forstår hva du sier, og kan se problemet med utrykket.
      Det største problemet jeg ser med utrykket “Født i feil kropp” er skaden det kan ha på transpersoner som gjerne ikke føler seg slik, og som befinner seg i fasen før selvaksept. Det kan føre til ytterligere år med undertrykkelse, der en ikke uttrykker seg slik en egentlig vil og/eller søker den behandlingen en ønsker, bare på grunnlag av at en føler en ikke er “trans nok”.
      Dessuten er jo “Født i feil kropp” er et litt rart utrykk. Det antar jo at det er noen form for separasjon mellom sinn (bevissthet) og kropp, noe som de fleste ikke tror på:P

    15. Er virkelig trans er noe man identifiserer seg som? Trans er vel noe du er. Poenget er vel at du identifiserer deg med et kjønn annet enn det biologiske, og dermed er du trans.

    16. Gina: Den definisjonen kan vel tolkes begge veier? For mange er jo veien til selvaksept ganske lang og vanskelig, mange vil kanskje føle det mer behagelig å si FiFK, iallefall til å begynne med? Begrepet trans kan dermed virke “ødeleggende” på dem, fordi det ligger så langt “der fremme” å akseptere at man ikke er født som det kjønnet man føler man er, og dermed ha krefter nok til å stå frem. Jeg står uansett på mitt og sier at man skal få lov å bestemme selv. Hvor skadelig det er for andre som definerer seg anderledes er jo ikke noe man burde ta hensyn til, tenker jeg. Først og fremst må man tenke på seg selv, og ikke måtte bekymre seg over hva dette gjør med andre i samme situasjon. Det er tross alt en selv man skal leve med, og det er opp til en selv hvordan man tolker de ulike begrepene. Det er ikke andre som gjør en til et offer, det er stort sett en selv.

    17. Jeg er litt enig med deg Karina, jeg vil heller ikke kalle meg cis.
      Jeg har gått med sminke og “jenteklær” (kjøpt i dameavdeling) og blitt lest som gutt, jeg har også hatt barbert hode, null sminke og “gutteklær” (kjøpt i herreavdeling) og blitt lest som jente. Selv har jeg aldri brydd meg, jeg vokste opp som en unge uten noen tydelige kjønnsstereotypier rundt meg og ser på meg selv først og fremst som et menneske.
      Jeg omtaler meg selv som kvinne utelukkende fordi jeg ble født med livmor. Det er på ingen måte knyttet til identiteten eller personligheten min, og derfor er jeg ikke helt sikker på uttrykket cis, siden det betyr at jeg i praksis er automatisk i samme bås som venninna mi som er født jente, identifiserer som jente og blir lest som jente.
      Så vidt jeg kan skjønne er cis noe du selv identifiserer deg med, ikke hvordan samfunnet oppfatter deg?
      Jeg skjønner jo at ideen er at cis-paraplyen skal romme like mye som trans-paraplyen, men cis brukes jo ofte om de stereotype jente-jentene og gutte-guttene og det er definitivt ikke der jeg føler jeg hjemme

    18. Gina: Ja, men så tar man høyde for at ikke alle vil eller ønsker å bruke trans, så man unngår gjerne å kategorisk stemple alle :-p
      Men jo, teknisk sett har du fullstendig rett.

    19. Julie Skattebu: Du kompliserer det veldig, cis er de som er det kjønnet de ble gitt ved fødsel. Du kan være et annet kjønn(eller identifisere om du vil) og allikevel bli lest som cis på alle måter, dermed mottar du privilegier på bakgrunn av dette.

      Og nei, cis brukes ikke om stereotypene, kun om kjønnsidentitetene.

    20. Neivel, så da skjønner jeg fortsatt ikke problemet? Om det ikke faller noen naturlig og si hverken trans eller FiFK, så skjønner jeg ikke hvorfor det ene er irriterende og det andre ikke? Kanskje det _faktisk_ er mer naturlig for enkelte å bruke FiFK enn trans? Kanskje man er mer komfortabel med det?

    21. Karina: Det er ikke begrepet som er irriterende, det er den belærende holdningen som følger holdningen at den ene kommer naturlig.

      Hadde det vært mer naturlig hadde man tatt ordet i bruk for lenge siden. Ikke tatt et de homofile brukte før de fant ordet homofil, samt er så belastet fra medisinsk hold.

      Å være mer komfortabel med begrepet er noe helt annet. Men for å ta den påstanden også, jeg opplever veldig ofte at de som selvbeskriver som FiFK gjør det ofte for å ta avstand fra transkjønnede, transvestitter og andre de ikke anser seg selv som i bås med. Videre er det alt for ofte basert på feilinformasjon og feiloppfatning av hva trans er for noe. En informasjon som gis fra andre med samme beskrivelsen.

    22. Jeg definerer meg som trans. Den definisjonen jeg bruker av ordet “trans”, er “som ikke identifiserer seg med tildelt kjønn”.
      Definisjonen jeg bruker av ordet “cis” er “ikke-trans”.
      Man er ikke født i “feil” kropp, man er født i sin egen, enten den er cis eller trans.
      Og det er nøyaktig den samme kampen vi kjemper: kampen for å bli anerkjent for det kjønnet vi er, og eventuelt få tilgang til den behandlinga vi vil ha.

    23. Å herregud! Poenget her er at det som saken koker ned til er at nå pågår det en svært ulmende kamp om hvilke begreper man kan og ikke kan bruke. Dessverre ble jeg og min datter diktert fra øverste hold og nedover i remsa fra HBRS at jeg ikke fikk lov å skrive Trans på min egen Facebook-side, samt ikke bruke ordet trans i min egen dagligtale (slik Anna definerer seg selv) fordi det var negativt ladet og måtte ut av språket. Diktert gjennom en tredjeperson! De våget altså ikke å komme til meg direkte for å diktere MITT og ANNAS liv. Det kan ikke jeg forholde meg til. Alle har rett til å definere seg selv, og alle andre skal respektere begrepet som enhver tillegger seg. HBRS har nå sørget for at det er blitt store splittelser og krangler om begrepene istedenfor å fokusere på å stå sammen alle sammen – transer, fifk’ere osv… – for å kjempe kampen om å oppnå likeverd! Det er helt utrolig, mener jeg’

    24. Det blir jo alltid en uendelig debatt om begreper det her, men takk! Genderqueers/agenders (har vi virkelig ikke et godt ord på norsk) kan være cis hvis samfunnet ser dem som det. Jeg har nok nytt mange flere privilegier enn cisfolk, tho. 😀
      Men så det er på plass; en transperson som passerer vil også kunne bli oppfattet som cis?
      (Ulempen med alle begrepene er jo at når vi ikke holder styr på dem selv, hvordan kandidater forvente at samfunnet utenom skal forstå?)

    25. Julie Skattebu: Ja, jeg blir oppfattet stort sett som cis for eksempel. Da nyter jeg det vi kaller passing-privilege.

      Jeg gjør sjeldent det, jeg har verktøylista liggende(den jeg hadde på trykk i Aftenposten) til når cisfolket ønsker debatt 🙂

    26. For meg er født i feil kropp litt misvisende…
      Dette er min kropp, og den gjør min vilje som den skal. For meg er det dens kjønn som er feil, så, “født med feil kjønn” ? :d
      Trans for meg er et paraply begrep.
      Jeg beskriver meg selv som en helt vanlig, litt kjedelig kvinne. Om nødvendig transkvinne.
      Idk. Det er nå bare mine tanker :s folk vil alltid ha ulike meninger, men det går jo bra så lenge vi kan stå sammen 🙂
      Nå vil jeg bare si at jeg reagerte på den biologisk biten… jeg er en kvinne uansett hva folk sier, men gotta say…
      Hormoner har den egenskapen at de slår av og på gener. Når du er under behandling, skjer dette i den retningen behandlingen tar deg.
      Over noen år, vil man nå et punkt hvor man er biologisk og kjemisk det kjønnet behandlingen har ment for på lik linje som cis folk.
      Yes, du sliter kanskje i barn-departementet og maybe estetikk, men for meg selv ? Over tid vil jeg bli biologisk og kjemisk en kvinne, på lik linje som cis, men desverre uten livmor og eggstokker :s… hopefully u get ma point.
      Btw. Så er dette bekreftet av min lege ^^ + ulik forskning
      Skal du diskutere biologi og kjønn så får du lese deg opp først ^^
      Damn, klarer aldri kutte ned mengden tekst^^ haha

    27. Dere som definerer som trans, hvorfor vil dere flagge for hele verden at dere er trans? Det er jo slik at dere ønsker å passere som det andre kjønnet dere vil endres til.
      FiFK føler jeg er mer de som ikke vil bli oppdaget er annerledes.
      (forstå meg rett nå da)

    28. Ah, akkurat! Der det stokker seg for meg, følelsen av kontra opplevelsen av. Har tenkt at siden cis alltid er presentert som motpolen til trans så betyr det automatisk at de som er trans blir fornærmet om de blir tatt for å være cis (som jeg blir), og det gikk liksom ikke opp for meg siden det jo ville vært positivt hvis en ønsker å passere. Men som du sier så er det jo det. Godt å få det avklart!
      Jeg kjenner jeg er veldig redd for å bruke feil uttrykk eller si feil ting fordi det (som du sier) følger mye negativt med de ulike begrepene som mange av oss ikke kjenner til.
      Født i feil kropp er jo forøvrig et godt uttrykk, men det passer jo best på de som har en kropp som ikke funker som den skal. (Personifisert av han duden i Russland som jo har meldt seg til å BYTTE kropp ved en hodetransplantasjon.)
      Elsker denne bloggen, btw!

    29. MEG: ehm, hvor har du det fra? Er det fordi jeg er åpen at du sier slik?

      1) Man kan ikke om noen grupper hevde at “det er slik at dem ønsker å passere”. Mange har ikke sjangs til å passere og ei heller har mange et ønske om det.
      2) Ikke alle” flagger” noenting
      3) Det finnes transfolk som ønsker å leve stealth også. Og for å forstå deg feil, ingen er annerledes uansett selvbeskrivelse.

    30. Anonym: Hele denne kommentaren er spot on! (Spesielt den lille artigheten på slutten)
      Jeg skjønner veldig godt at det er skummelt med begreper og slikt, men der må alle, trans, cis, whatever bli flinkere til å både trå varsomt, men også tåle at folk trår feil(så lenge det skjer med uhell). Det er ingenting i veien for å opplyse noen idet de trår feil istedetfor å forvente at folk skal vite alt, alltid. 🙂

      Takk! ^.^

    31. Jeg er enig i at mennesker skal definerer seg selv. Jeg føler ikke at jeg flager verden med mitt kjønnsidentitet, men det stadig dukker opp situasjoner der jeg må jo forklare litt mer om meg selv (Spesielt i datingverden som jeg nå befinner meg i )
      Da jeg først begynte å bekjedent komme ut av skapet søkte jeg støtte hos HBRS. Jeg traff en del flotte mennesker som hjalp meg mye. Likevel merket jeg også en merkelig tendens til å gjøre en forskjell mellom “ekte” transeksuelle/”født i feil kropp” og andre transpersoner. Noe som faktisk førte til økt tvil hos meg, jeg følte meg “ikke trans nok”.
      Jeg liker ordet “trans”. Jeg synes den forklarer saken på en enkelt måte, (på tvers av/ ikke lik kjønnet jeg ble tildelt ved fødselen). jeg liker også at det er en paraply begrep; da føler jeg meg mye mindre satt i en bås, siden det ordet gjelder jo for mange. I tillegg er det ett kort og enkelt ord noe som gjør det lett å bruke. I tillegg har det en latinsk opprinelse og det er jo litt kult det vel:)
      Jeg misliker uttryket “født i feil kropp”. Enkelt og greit fordi jeg ikke synes kroppen min er feil. Ja, jeg har behov for behandling, det er noen deler av kroppen min som skaper mye ubehag, både psykisk og fysisk. Men dette gjelder noen deler av kroppen min. Ikke hele kroppen.
      Kroppen min fungerer jo rimelig bra, jeg er flink til å spille musikk og diverse sport, og i tillegg er jeg rimelig fin. Kroppen min er ikke feil, den er ganske fantastisk. Den kan til og med forandre seg ved hjelp av medesin slik at den passer mitt kjønnsidentitet. Ikke feil kropp, vidunderlig kropp :).

    32. Kanskje hvis Norge hadde hatt et annet, mer riktig, begrep enn Transperson, for de som faktisk er Transgender, ville ting blitt litt enklere. Det Engelsk ordet inkluderer alle, op having People, & de som ikke trenger det. Skal man opereres, er man ingen Transperson, man er en helt vanlig jente el gutt, med en Transgender beskrivelse foran, akkuratt som de som er født med riktige deler fra starten av, er Cis. Selv Intersex ville hvert mer passende begrep.
      Hvis de som er begge, ingen (eller bare ikke plages nok til å trenge, eller vill ha, op.) vill kalles Transperson, Fint for dem. Men begrep er faktisk viktig for mange av oss. Min venninde er ingen TransPerson, Hun er en Helt Vanlig Person, en helt vanlig Jente, som bare er født med en fødtselvfeil, som blir rettet opp i.
      Hun er stolt TransGender Jente. Men Ingen Transperson. Hun Liker ikke begrepet, Ikke fordi hun ikke liker Transpersoner, Hun liker alle, Føler sammhold med ALLE, Men på grunn av måten det blir brukt i Norge, Forvirringen det skaper. Hun er ingen Transperson. Hun er Transgender. Men en helt Vanlig Person.

    33. Freda: Hei og takk for kommentar! Jeg forstår hva du sikter men jeg er grunnleggende uenig her. Se mitt innlegg som heter “Info til folk om trans og meg” for mer info om hva jeg tenker om dette. Jeg er transperson, transkjønnet(transgender) og en helt vanlig person. 🙂
      Transperson og det engelske “trans people” rommer både transkjønnede(transgender) og andre mennesker. (Så lenge de ønsker å bli definert innunder der selv)

    34. Ingen i LA/USA bruker TransPeople, Jeg har snakket med flere i miljøene her, de syntes ord som det, transseksuell, transe og lignende er utrolig misvisende, krenkende, alienerende og lignende.
      Personlig trodde jeg TS var ok for op having People, & TG var alle i kategorien,(for bare 10mnd siden) men selv det er sett på som utrolig utdatert & Krenkende. (noe jeg ser, og er utrolig enig i nå). Jeg så på det programmet du var med på, at folk snakket om man får ha den seksuelle legningen man vill, akkurat som TG har noe med legning å si, akkurat som noe av dette er et valg. .
      Disse utrolige misvisende, dårlige, Oversettelsene vi har i Norge, Skaper bare alienering & forvirring.
      Ikke rart i at så mange TG personer, I Norge, & verden rundt, har det vondt, Når de skal konstant bli alienert, & satt i en boks, betegnelse som ikke hører hjemme Noen sted.
      Vi Er Alle Normale. Noen har kanskje en ekstra utfordring, Men Vi er Alle Mennesker.
      & til de som sier Født i feil kropp, Nei, du er kanskje ikke født i feil kropp, (jeg trodde Tenkte &så det en gang), men du er født med feil genitalier, noe som gjør at kroppen din utvikler seg feil, pga hormonene de produserer, Hvis du venter for lenge med HRT.
      Men mer misvisende å bruke en slik betegnelse, en TPerson, er det ikke.
      Folk her nede (i CA) har blitt shockert over praksisen, & ordbruken vi har i Norge.

    35. Freda: Jeg kjenner også folk i California og jeg kjenner meg ikke igjen i dette du skriver her overhodet.
      Jeg kjenner også en veldig stor gjeng med mennesker i USA og å hevde at de ikke bruker trans people er dessverre feil.

      Forøvrig så synes jeg ord som op having people og slikt er enda værre da det sier noe om kroppen til noen og hva som er gjort med den.
      Ingen kalte det legning på Selskapet vel? Fridtun sa at folk måtte få bruke dem orda dem ville selc(da til Født i Feil Kropp beskrivelser osv).

      Mine genitalier er aldri et debattemne 🙂

      Takk for kommentar 🙂

    36. Dette blir for dumt, Ingen har snakket om dine noe som helst, jeg snakker om meg selv, & mine TG Venner, som trenger sin op, & har/har hatt, redusertlivskvalitet før de får/fikk det, & som er helt vanlige Personer. Hvis de som ikke er i den gruppen, & har det komfortabelt med seg selv, vill kalle seg TP, vær sin smak. Men det er verken Riktig, eller Akseptabelt for oss.
      Kanskje du burde undersøke dagens USA litt nærmere. Jeg Bor der tross alt, PGA alt det rotet, Ubehagelighetene, Som finnes i Norge.

    37. Freda: Og jeg har daglig kontakt med mennesker fra store deler av USA samt jeg samarbeider med mennesker i Alaske og organisasjoner i New York. Og “trans person” er fortsatt den vanligste selvbeskrivelsen der. En trans person er fint en transgender person.
      TG og TS forkortelser er jo vilt gamle…

      Og du skrev faktisk: “Nei, du er kanskje ikke født i feil kropp, (jeg trodde Tenkte &så det en gang), men du er født med feil genitalier, noe som gjør at kroppen din utvikler seg feil, pga..”
      Så jo, du snakket om mine “noe som helst”.

      Vi er alle helt vanlige personer uansett hva vi trenger av operasjoner, hvilke ord vi bruker eller hvordan vi selvbeskriver.

      Generelt veldig lite hyggelig å be andre undersøke litt nærmere. Med å gjøre det gjør du din sannhet til den eneste rette og min sannhet til en som ikke er lærd nok. Noe jeg finner svært underholdende for å være ærlig.

    38. Du kupper du en setning, jeg skrev til de som bruker den beskrivelsen,(snakket generelt) & noe jeg selv gjorde om meg selv en gang, før jeg viste at kroppen faktisk ikke blir født feil, men utvikler seg feil pga noe på den som for meg, & de fleste av oss, blir feil. Så ikke kupp setningen, det blir for dumt.. Men jeg er ferdig med denne diskusjonene.
      Poenget mitt er, & var Se På Hva Ordene Faktisk Betyr. Trans-gender, Kjønnsidentiteten som er på innsiden,
      Spiller ingen rolle om hva man har på usiden, om man er 1, 2 (eller3 kjønn), Hva man trenger eller ikke trenger å Gjøre. Det beskriver kun Kjønnet man egentlig er.
      TransPerson, personen man er igjennom? på innsiden?, hva har det med kjønnsidentitet å gjøre? Det blir bare et sloppy, Oversatt norsk ord. Som vi ofte sitter igjen med.
      Jeg liker det Ikke. Det går på person, & beskriver ikke Vår situasjon på riktig Måte.
      Når vi kan adaptere engelseke ord, på alt fra ord som Cis, til Cap’s, i sammfunnet ellers, Kunne vi like gjerne brukt det gjeldende ordet Transgender, også.
      Ja, man kan si Transkjønnet er det samme, men igjen så har man et multipurpose ord, som avhengig av sammenheng, betyr 2 ting: Kjønn, som i hvem kjønn man egentlig er, & kjønn, som i hvem kjønns organ man har.
      På engelsk blir det mer riktig, da man har gender, som beskriver det første, & sex, som beskriver det andre. (noe som er et mulitpurpose-ord her).
      Personlig ble ordene mine litt rotete igjennom tidligere poste, da jeg ikke vill støte de som er de vi her kaller genderqueer & bigender. Jeg tenkte, kanskje de ville passe i TP kategorien, ikke visste jeg. Men når jeg Går igjennom mine initiale tanker, går ikke det heller på hvem man er som person, Så det går jeg bort ifra igjen.
      (For di som ikke kan begrepene, betyr de første: at man ikke er noen av de 2-vanligste, & det andre: at man er en kombinasjon av de 2.)
      (Det blir forresten litt annerledes hvis man sier Trans-Jente/Trans-Gutt, da snakker man fortsatt om Hva/Hvem, man er på innsiden. Men det er fortsatt forkortelser for TG-her). (Alle bruker forkortelser til tider, CIS er en forkortelse.)
      En ting er at alle får kalle seg det de vill, jeg legger meg ikke opp i det, Men Hvordan skal Vi da kunne stå samlet i et samfunn, som har store misoppfatninger om Oss?
      Å bruke et Ord, Som Inkluderer alle, gjør at mange små grupper, blir sterkere sammen. Blir vi sett, blir det etter hvert vanlig.
      Vel, anyway’s – Det er det vi har jobbet med her. Tolk det som du vill, men mine intensjoner er, vi må samle oss, for å komme noen vei. Bli Sett, som de Vi Virkelig er.

    39. Freda: og det er nettopp det vi gjør med samlebeskrivelsen transperson.

      Og jeg digger at vi ikke skiller mellom sex og gender(og andre former samfunnet kjønner mennesker på). For det betyr at en som kun vil endre juridisk kjønn, er transkjønnet, at en som vil endre sitt kroppslige kjønn, er transkjønnet, at en som vil endre sitt kjønnsuttrykk er transkjønnet. Kom en, kom alle 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg