Vi kan se du er transe men si det allikevel!!!

Det finnes mange typiske ting cisfolk kan finne på å si til transfolk, se forøvrig “Shit Cisfolk Sier” for mer av det. Men to av de mer typiske står i direkte kræsj med hverandre..

Den første kommer gjerne når det ikke er transfolk tilstede. “Vi kan jo se når noen er trans!”

Dette utsagnet baserer seg på at det finnes visse hint til å se om noen “ikke er det kjønnet du utgir seg for”. Dette er selvsagt tull, og baserer seg som oftest på at de forventer at ingen transpersoner passerer. Som forøvrig er en latterlig standard å holde transpersoner til. Videre så kan man aldri se om noen er trans eller ei. Om du ser det du oppfatter som en dame med mørk stemme og ansiktshår, så var det nettopp det du så. En DAME med mørk stemme og ansiktshår. Folk er ikke mindre dame bare fordi de har mer hår enn gjennomsnittet og mørk stemme. Iblandt ser jeg for meg at noen cisfolk tror de har Terminator-syn og kan scanne og avsløre transfolk.

Så har vi uttalelse nummer 2:

“Fortell oss at du er trans ellers lurer du oss!”

Også en helt horribel setning, som om transfolk lurer noen som helst kun fordi de er trans. Transfolk har aldri opplysningsplikt om at de er trans. Absolutt aldri. Om du blir skuffa fordi vedkommende du dro med hjem hadde vulva når du håpte på penis, synd for deg. (Med det sagt, det er tryggere for transfolk å informere om sitt transtalent før man blir med hjem, da alt for mange av oss har blitt drept på den måten).

Jeg opplever disse to setningene som motsetninger til hverandre. Hvis cisfolket(den kjipe delen av cisfolket riktignok) kan “se” om vi er trans, hvorfor kreves det at vi avslører det overhodet da? Jo, for å gjøre oss til de store taperne uansett. Vi kan passere 110% og dermed slippe unna de som kan “se” at man er trans, og allikevel tape når vi enten må oute oss selv eller møte potensiell fare når vi ikke gjør det. Damned if you do, damned if you don’t.

Her er et fantastisk forslag, hva med at man slutter å holde transfolk til urealistiske standarer som sikter til å dra oss ned ved hver mulighet? Så kan man heller bli flinkere til å oppføre seg som folk og ikke la vår verden gå i knas når noen ikke følger normene for kjønn. (Og hvis det absolutt er så forbanna viktig å vite underlivet til folk så får du heller gå rundt med et skilt det står “SØKER VULVA!”.

6 kommentarer
    1. Noen henger seg for mye opp i hvilket kjønn og hvilken legning folk har. For meg er det hvem du er er på innsiden som er viktig. Er man god inni, så spiller det liten rolle hvilken innpakning man kommer i, men hvis man er en dritt, så er man en dritt uansett om man er hetero, homofil, trans eller hvilken hudfarge man har.
      Stå på videre! Be true to who you are! 🙂

    2. Helt enig med deg!
      Det første jeg fikk høre da jeg gikk på skole for to år siden, flere ganger.. Var; har du pikk? Ignorerte dem bare jeg.. Innser vel nå at jeg muligens ikke burde gjort det. :O
      Du klarer å riste de spørsmålene av deg, Christine! 🙂
      Klem <3

    3. Kristin Daisy: Ignorere er en finfin taktikk som det ikke er noe i veien med altså. Det er sjeldent jeg rister spørsmålene av meg men jeg har fordelen av å være kjapp i kjeften. Det pleier å hjelpe heldigvis 🙂

      Klem!

    4. “Også en helt horribel setning, som om transfolk lurer noen som helst kun fordi de er trans. Transfolk har aldri opplysningsplikt om at de er trans. Absolutt aldri. Om du blir skuffa fordi vedkommende du dro med hjem hadde vulva når du håpte på penis, synd for deg.”
      Kan ikke si meg enig i denne. Hvis noen vil ha deg med hjem og du føler det er fordi de vil ha sex med deg og ikke bare se på frimerkesamlingen din eller fordi de trenger et sted å sove eller noe… så føler jeg faktisk at du enten bør si nei, eller opplyse om at sorry, men jeg har faktisk penis, og har ikke pupper på ordentlig.
      Har forståelse for at dette kan være ubehagelig og vanskelig, men det rettferdiggjør ikke å dra med seg noen hjem/la seg dra med hjem til noen på falske premisser. Når det er snakk om å tre inn i andres intimsoner, har du faktisk et ansvar for å være ærlig og åpen ovenfor dem, selv om det kan være ubehagelig for deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg