Build-A-Bortskjemt Barn. Om bamser til 8000 kr.

I dag var det salg på Build-A-Bear butikken på Sandvika Storsenter.

Aurora skulle få en bamse. Vi går forbi den butikken ofte og hun har kun fått én bamse derfra tidligere. For nærmere ett år siden.

I dag skulle hun få en bamse til. Butikken er full av folk og det begynner å bli ganske skrapa i hyllene.

Hun valgte seg ut Princess Celestia fra My Little Pony eller no sånt, jeg husker ikke navnet. Ponnien hadde vinger, horn, og sykt edgy farger på håret, nyeste moten du ser på kidsa som sitter borti hjørnet på Oslo S. Jeg tok med en kanin bare fordi jeg fant noen Star Wars klær og fyrte på tanken av å ha en jedi ridder i senga. (Sorry Ina, akkurat der når du ikke opp).

Aurora fikk også ta med en skål til den nye bamsen sin.

Vi stilte oss i kø for å fylle bamsene, som man gjør på Bygg-En-Stoffdott. Faktisk er den fyllinga halve moroa for kidsa. Bamsen fylles med bomull eller vatt eller hva man bruker nu til dags. Man velger et hjerte, gnir det mot nesa og varmer det i henda. Så legger man hjertet oppi, og den ansatte syr igjen og alle er glade, etter de voksne har betalt da riktignok. I tillegg kan man velge å drive med diverse andre aktiviteter der, som å “vaske/strigle” bamsen, kle på den, og plotte inn greier på pcen. Som sagt, dette er fønni greier.

Vel, ikke i dag.

Køen strakte seg et godt stykke, men vi tenkte at det trengte jo ikke ta så lang tid. Fylle en bamse med vatt, hive et hjerte oppi og knyte, next, hvor sakte kan det gå? Jeg tok feil. Det tok lang tid. Men ikke fordi det var så mange mennesker i køen. Men fordi noen få av menneskene i køen hadde haugevis med bamser. Med haugevis så tror du kanskje jeg mener 5-6 stykker? Neida, vi snakker 14-15, og da ble det stopp bare fordi betjeningen sa nei og sa andre måtte få slippe til. De hadde ikke haugevis i det de gikk inn i køen. Neida, barna bidro jo mens de stod i kø. Kø er egentlig kjedelig, og det liker jo ikke kids.

Disse barna hadde det ikke kjedelig, for de løp rundt og skulle overgå hverandre i hva de kunne finne av bamser og tilbehør. Jeg begynte å forstå hvorfor hyllene var tomme.

Aurora hadde det kjedelig. Det er nemlig ikke kult å stå 45-60 minutter i kø. Jeg synes ikke det er kult, og det er enda mindre kult når man er 4 år.

Hun var kjempeflink, stod pent, satt seg litt ned på en krakk hun fant. Gikk og så på noen greier et lite stykke unna, men vel innafor rekkevidde. Tålmodig, men hun gikk lei fort. Til slutt kom vi frem, hun fikk fylt bamsen sin og var lykkelig i sjela. Jeg fikk fylt bamsen min og var lykkelig i min sjel også. Så skulle vi betale.

Vi havnet i kø bak disse med alle bamsene, igjen. Det ville ingen ende ta på tilbehør og bamser å slå inn. De fylte opp pose etter pose med varer barna er lei av etter to uker.

To uker var forøvrig den tiden det føltes som vi hadde ventet i kø.

“Oi, 8000 kr…” pep det fra damen foran oss, som innen nå hadde omtrent grodd skjegg og barna var blitt voksne av ventingen. Så dro hun kortet som når man er på bensinstasjonen og har kjøpt to flasker cola til en liten formue. Litt dyrere enn du regnet med, men ingen krise.

Jeg betalte ca. 250 for 2 bamser, en skål og to Star Wars drakter. Den ansatte takket helt utrolig masse for tålmodighet og for at jeg ikke hudflettet henne. Hun skal ikke trenge å takke for at jeg oppfører meg som et anstendig, voksent menneske. Hun skal ikke trenge å takke for at hun får gjøre jobben sin på det mest grunnleggende vis. Men glem nå den stakkars overarbeidete ansatte, tilbake til vedkommende foran meg i køen med dagens største innkjøp av bamser.

Gitt at 8000 faktisk var reell pris, hvordan forsvarer du det for deg selv med mindre dere skal donere de vekk til flyktningene med en gang?

Hvor mye penger har du hvis 8000 på bamser er for deg hva to cola på Shell er for meg? Hvis det er et problem å bruke opp pengene dine så kan jeg gjerne anbefale organisasjoner du hive dem etter.

La oss si at hun ikke brukte 8000 kroner. Hun fylte allikevel opp mellom 6 og 8 smellfulle poser. Til sammenligning fylte vi opp en halv pose, nesten en hel.

For all del, bruk gjerne pengene på barna, sløs det en har på Det Gode Liv, men 6-8 poser fra Bygg-En-Dott? Kanskje gjør man det fordi man har dårlig samvittighet ovenfor barna, eller fordi de virkelig fortjente å skjemmes bort akkurat nå. Men hvor er moderasjonen? I all sannsynlighet kommer kidsa til å leke litt med noe av det, og la resten ligge. For å ikke nevne at barn som har masse leker sliter gjerne med å leke overhodet, mens de med færre leker leker bedre. Isåfall kommer de barna aldri til å leke igjen. Ikke fordi det nødvendigvis var så mange leker, men fordi de drukner.

Navnet på butikken er forøvrig “Build-A-Bear”. “A”, som i 1!

6 kommentarer
    1. Å herre… Ok at man skal kunne skjemme bort barna i ny og ne, men dette blir litt vel drøyt… (Synes forøvrig at datteren din har god smak når det gjelder bamser 😂)

    2. build a bear er lagt ned i hele Skandinavia, så du må nok reise langt for å få skaffet deg en bamse nå i fremtiden…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg