Bloggerfruer og andre fruer

I dag har jeg en generell irritasjon over bloggere som definerer seg og sin blogg etter hva kjæresten gjør. Med kjæresten mener jeg stort sett mannen. Med stort sett så mener jeg at jeg ikke har sett et eneste tilfelle på at man definerer etter kona/fruen/dama.

Fotballfrue, pilotfrue, komikerfrue osv… Har man ikke egne identiteter lenger? Og mens vi er igang, hvor er isåfall søppeltømmerfrue, mekanikerfrue, tannlegegubbe og flyverthusbond?

(Et kjapt søk viste at det fantes både tunnelarbeiderfrue og postenfrue riktignok.)

Dette er ikke ment som et direkte angrep på noen av bloggerne som er nevnt, men heller kritikk av praksisen å oppkalle bloggen etter kjæresten.

Er man som blogger kun det kjæresten bedriver? Bloggene handler som oftest om andre ting, og en del av disse har jo helt klart identiteter som er sine egne. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er en greie å ha en blogg som er oppkalt etter gubbens jobb. Burde bloggen min hete “Barne-ogungdomsarbeiderfrue”? Den handler jo vitterlig ikke om livet som kjæresten til Ina, jeg er jo mer enn det. Jeg er veldig stolt av henne og at hun er kjempeflink i jobben sin, men jeg definerer meg jo ikke etter henne av den grunn?

Kanskje det skyldes at man anser seg selv som såpass innholdsløs at en velger å gå utifra det kjæresten gjør. Har man så lite gående for seg selv? Finnes det ingenting spennende med en selv som kan uttrykkes i bloggnavnet?

Jeg tar meg den frihet å liste et lite knippe alternativer for de som anser seg selv som innholdsløse:

– skeivlilletå.blogg.no

– littrarlatter.blogg.no

– fungererdårligpåmandager.blogg.no

– innholdsløstliv.blogg.no

– livetmittharingenmeningpyttpytt.blogg.no

– likerhunderbedreennbarn.blogg.no

– kassapåbutikkenogerawesome.blogg.no

Forsyn deg selv om du føler de passer, eller endre gjerne for at det skal passe bedre. Alt er bedre enn å markedsføre seg selv som kjæresten til en annen. Det føles litt som når man prøver å forklare hvem man er til fremmede man møter på fest, og hvorfor i pokker man er der.

“Ja, jeg er da kjæresten til han hockeyspilleren da vettu. Derfor er jeg på etterkampfesten!”

Men greia er, det er ikke etterkampfesten, det er din blogg!

Før noen hevder jeg ikke burde snakke for høyt siden bloggnavnet mitt er “comingout” så husk at jeg fremdeles må komme ut hele forbanna tiden i dette cis- og heteronormative samfunnet vårt.

Er dette en streiting greie som vi skeive ikke forstår? Eller er dette en greie som er mer relatert til kvinners og menns posisjoner i samfunnet og dårlige holdninger? Hva tror du?

Jeg skrev at jeg hadde denne irritasjonen i dag, det stemmer ikke helt. Jeg har irritert meg over dette en god stund… Såpass lenge at kjæresten min gikk og opprettet bloggen “Bloggerfrue ” bare for å være morsom. Hu har flira godt i ei ukes tid nå. Jeg elsker henne, helt sant.

(P.s. Jeg vet at visse bloggere har omdøpt seg, men jeg føler poenget står siden det fortsatt skjer)

45 kommentarer
    1. Hehe, jeg tenker de mener at deres blogg kommer til å slå like bra an som fotballfruen sin om de velger et frue navn.
      Jeg har missmusicalqueen fordi jeg elsker musikaler..

    2. Jeg valgte mitt bloggnavn på bakgrunn av at jeg er født inn i en bussfamilie, og tilfeldigvis har en samboer som er bussjåfør.
      Men selv om jeg kaller meg Bussfrue, så er bloggen min likevel.
      Skjønner ikke vitsen med å irritere seg over hva andre kaller bloggen sin for, men bruk eller energien på noe annet syns jeg.

    3. hei! Som du ser er jeg en av fruene her! Jeg blogget lenge under navnet kristinegangflot.blogg.no, men giftet meg i juni og byttet derfor etternavn. Pga dette synes jeg det var på tide å bytte navn på bloggen. I tillegg opplevde jeg at navnet mitt var litt tungvint. Det er ikke noe man husker. Og dette er hovedgrunnen til at jeg ville ta et navn som klinger bedre. Mannen er brasilianer og da jeg tenkte på nye navn så synes jeg brassefrue var ganske kult! Ikke fordi jeg definerer hvem jeg er gjennom han, men når man blogger er det greit å ha et navn som blir huska! Det passer til meg og det jeg blogger om! Lesertallet har også økt mye etter jeg bytta navn så bare dumt er det jo ikke! Og det er bare et bloggnavn. En måte å finne fram til en side! Det viktige er vel innholdet ☺️

    4. Jeg har jo en slags slik tittel som du snakker om her, bortsett fra at det ikke identifiserer meg etter hvem jeg er gift med, men hva jeg er.
      Men det skal sies at alle disse ettellerannetfrue navnene kan jeg til en viss grad forstå. For det er søren ikke lett å komme på et bloggnavn når man sitter der med den lille blinkende streken i tittellinjen, når du samtidig ikke har veldig lyst til å ut med fullt navn. Fotballfrue var vel kanskje den første med en slik tittel. Og jeg går ut ifra at hun lagde det fordi hun følte det var litt artig og kanskje ville stikke seg litt ut fra normen. Nå er det jo old news, mange gjør det. Så det er nok ikke lenge før en ny variant kommer.
      Men jeg er helt enig i det du sier. Det er litt som på Facebook hvor folk har profil bilde av barna sine. Men man har veldig lett for å identifisere seg med de man lever sammen med. Som jeg identifiserer meg først og fremst som en Mamma.

    5. Lena: Fordi det har noe med hvilke signaler vi sender de rundt oss i samfunnet. Og med å oppkalle bloggen sin etter gubben så sier essensielt at ens identitet begynner ved mannen.

    6. Kristine: Jeg ser hva du sier, men klarer ikke være enig dessverre. Jeg tenker at set må være andre ting man kan kalle den for å bli huska, sånn bortsett fra hvem man er sammen med. Sorry

    7. Hehe. Er egentlig helt enig, og skrev noen ord om det på gamle bloggen min som i hovedsssak gikk ut på at “etelllerannetfrue” var veldig oppbrukt. Så endte det opp med at jeg egentlig kastet stein i glasshus, for nå sitter jeg med en frue blogg selv. Det jeg derimot ikke tenkte på er at frue i hovedsak betegner gifte kvinner. Jeg er verken gift og samboeren min er ikke bipolar. Så bloggnavnet definerer egentlig meg. Kom dog på i etterrid at jeg kanskje heller skulle valgt frøken eller noe. Nå kan jeg derimot ikke bytte bloggnavn og gidder ikke slette å lage ny. Så da får jeg være en ugift bloggfrue:p mangel på fantasi og kreativitet når jeg laget bloggen er vel skyld i at jeg selv endte opp med det. Er litt flau, og er generelt enig i mye av det du skriver. Men endte likevel opp med navnet selv. Dog ikke på grunn av typen, heldigvis:p

    8. Nerdemamma: Vel, da er det jo naturlig å anta at du har en mammablogg, som er i en helt annen divisjon fra start. Da pleier jo bloggen å handle om familien, kidsa osv, noe man får en indikasjon av direkte i bloggnavnet. Jeg tenker at når man derimot har “frue” så blir assosiasjonene en helt annen.

      Og nei, jeg vet det er vanskelig å komme på med bloggnavn, jeg er misfornøyd med mitt eget titt og ofte og vurderte på et tidspunkt å ha “transmamma” istedet. Men jeg kom frem til at bloggen var mer for meg enn familielivet. (Dette hindrer ikke folk å kalle bloggen min for mammablogg riktignok… XD)

      Takk for god kommentar!

    9. Hehe herlig ! Jeg skrev også et slikt innlegg for lenge siden – og jeg irriterer meg like mye den dag i dag. Selv om eierne syns de er superoppfinnsomme og har ritkig så mye argumentasjon for tittelen, syns jeg stadig de er like uoppfinnsomme. Og jeg leser de knapt, på trass :p Det verste? Det er de som feks heter xxxxfrue, og som ikke engang er gift…skjønner at damatilxxx eller xxxsamboer ikke lyder like catchy men lell… 🙂
      Hvis du har lyst å lese min irritasjon, er den her: http://mediakaos.blogg.no/1429906887_bloggnavn__wwwxxxfrue.html
      flott blogginnlegg!

    10. bipolarfrue: Hahah, dette var en utrolig søt kommentar xD
      Nå er teknisk sett samboer norgesversjonen av gift da, så den kan anerkjennes under tvil. Og jeg tenker at å kalle seg selv bipolarfrue og sikte til seg selv faktisk gir mer mening enn at det skal sikte til gubben sin. Men dessverre så er jo ikke det man forventer når man hører “blablafrue” :-p Men gå imot strømmen, det er bare sunt. Spesielt når du er såpass våken på at du kaster Stein i glasshus <3

    11. mediakaos: Så at de teknisk sett ikke er gift er det værste tenker du? :-p I samboer-Norge? XD Men ja, det er ganske uoppfinnsomt dessverre… Skal sjekke ut innlegget om det, takk! 😀

    12. Eh… nei det kom litt feil frem.. haha.. nei mer at de kaller seg frue, uten å være frue i begrepets forstand. Men noen av de blir jo gift da, til slutt….. 😉

    13. Helt enig med deg! En blogg er noe som skal være personlig, den skal handle om deg selv og DITT liv – du kan gjerne skrive om familie, ekteskap and so on – MEN, ditt bloggnavn burde være personlig spør du meg! Jeg syns det er veldig greit å bruke sitt eget navn, for da vet leserene hvem du er og hva di kommer til… ARH, vanskelig å forklare! Men ja, jeg er ihvertfall veldig enig med deg!! 😀

    14. Gøy du tar det opp… Fotballfrue ser jeg ikke noe galt i, men alle de som har tatt etter henne blir bare unødvendig og merkelig. Har man en blogg så er det en selv som skal frontes – ikke fordi man er kona eller fruen til en kjent eller spesiell person! 🙂

    15. Han kommer aldri til å bli kvinne uansett hvor mange operasjoner han tar. Lurer på hva jeg skal kalle han, siden vi ikke vet hva han egentlig heter 😛 Uff, synes det har vært altfor mye om dette her i media i det siste ass 🙁 Hva er det som skjer med denne verdenen??

    16. Det er jo sant det de sier da. Du ble født mann, og det kommer du alltid til å være. Det er bare du som lider av en forstyrrelse og gjør alt dette for oppmerksomhet. Helt sykt synes nå jeg !!!!

    17. Slutt med dette tullet ditt dude! Du er mann, ferdigsnakka! Vær fornufitg å gå tilbake og lev som mann igjen så blir det så bra så. Det du driver med er jo faen meg usmakelig og unormalt ass. Håper virkelig ikke dette blir en trend nå… men ser ut til å bli det dessverre :'((

    18. hey mann, kan du komme å knulle meg a? Jeg er så ensom, er ute etter menn som deg. Hvor langt er utstyret ditt a? 🙂

    19. Har tenkt litt, dette er vel litt opptil einkvar? Viss ein har lyst til å identifisere seg med kjærasten sin av di kjærasten er kjendis medan ein sjølv ikkje er det, so gjev det jo meining å markedsføre seg gjennom statusen til kjærasten. Ser definitivt logikken.

    20. Hvorfor skulle jeg hatt et bloggnavn etter hva samboeren min jobber med? Bloggen min handler da ikke om han i det hele tatt, men om meg og min hverdag ^^ Da jeg opprettet min nye blogg valgte jeg å ikke ha etellerannetfrue eller navnet mitt for det har blitt så vanlig og kan av og til bli litt kjedelig, jeg ville ha noe som sier noe om meg og hvor jeg kommer fra. Så når jeg valgte bloggnavn kom jeg frem til Kristiansandberta.blogg.no, det sier noe om hvem jeg er og bloggen handler jo om meg sant så det passer jo bra sammen 🙂

    21. Det er et merkelig fenomen, makan til uselvstendighet! Lurer på hva disse frue-damene mener om navneskifte ved ekteskap? Er det greit å ta mannens navn eller protesterer de på det?
      Sånn opprinnelig tror jeg det er herming etter fotballfruen, copycats.
      Ser at du er på utkikk etter steder å gjesteblogge. Send meg gjerne en prøvetekst, så kan jeg se om den passer på min blogg.

    22. Anne-Helene: du har nok rett på alle punkter. Og selvfølgelig må gutta hete “Frue” til etternavn!

      Heh, det var mer motsatt. Jeg så etter folk til å gjesteblogge hos meg. Jeg er dessverre helt full skrivemessig om dagen :/ Sorry! men takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg