Ut med LHBT, inn med MOKKI.

 

 

MOKKI(Marginaliserte Orienteringer, Kjønnsidentitet, Kjønnsuttrykk og Intersex) er et ord jeg i samarbeid med en jeg kjenner har begynt å bruke istedetfor LHBTQIA+++++.

 

Dette fordi LHBTQIA er et kaos av identiteter og blir bare lenger og lenger hele tiden. Samtidig glemmer det en hel masse legninger og identiteter, som demiseksuell, panfile, folk som ikke identifiserer som trans og et hav av andre. LHBT sier heller ingenting om hvorvidt man er marginalisert. F.eks så er det ikke alltid marginalisert å være en hvit, homofil mann, mens å være en trans kvinne som ikke passerer er marginalisert for alle pengene.

 

Det er basert utifra det engelske nye “MOGAI” (Marginalized Orientations, Gender Identities and Intersex). Forskjellen er at vi har tatt med Kjønnsuttrykk siden vi gjerne inkluderer de i transkampen i Norge, for å ikke nevne at de som er ikke-konforme i kjønnsuttrykket sitt blir marginalisert de også.

 

Håper dere liker det og bidrar til å ta det i bruk, jeg bruker det ihvertfall fremover og det samme begynner en del jeg kjenner som jobber med tematikken å gjøre!

6 kommentarer
    1. Jeg liker det! Jeg har jo sett den engelske versjonen surre rundt om på særlig tumblr, men ikke funnet ut av hvordan man kunne oversette det til norsk, og dette er ikke et dumt forslag.
      Er ihvertfall på tide, fordi jeg kommer bare over mer og mer problemer med LHBTQIA fordi det er så langt, og fortsatt lett å ekskludere noen.

    2. Guro: Haha, genialt xD Moki var faktisk første forslag, men jeg bemerket at jeg hadde glemt “kjønnsuttrykk”, så derfor ble det rettet på av vennen min til MOKKI :-p Genial referanse ^.^

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg