Gym, et trans barns personlige helvete.

Det er vanskelig å skrive om gymmen på skolen. Jeg har blokkert ut det meste, men det er også vanskelig å skrive om fordi jeg sjeldent hadde gym. Jeg hadde nemlig glemt gymtøyet, ofte. Å skulle ha gym når kroppen din føles som en verden hvor alle naturkatastrofer tenkelig foregår på samme tid, er mildt sagt et helvete.

På barneskolen var det mobbing i dusjen, men på ungdomsskolen ble ting liksom værre. Det var ikke nødvendigvis mobbing, siden alle dusjet med undertøy, men allikevel var det tortur.

Ting begynte å skje med kroppene våres og alt var bare jævlig for meg. Jeg var trans, jeg visste at jeg var trans men ikke faen om det skulle komme ut. Ordet “trans” var ikke engang i hodet mitt, men konseptet lå der som et vagt bilde av hvordan kroppen min manglet samsvar med realiteten.

Kropp, seksualitet og dysfori.

Når konseptet “kjønnsdelte garderober” eksisterer, så var det å dusje med guttene mildt sagt fremmedgjørende. Å dusje med jentene ville ikke ha fungert, for alt vi så på den tiden var kropp. Uavhengig av hva jeg følte meg som så var det ingen der som kunne noe om transkjønnede, meg selv inkludert, så å si noe ville vel bare gjort ting værre. Ofte fikk jeg dusje i lærergarderoben. Jeg skyldte på kropp og mobbing på barneskolen.

Jeg hadde ikke et unaturlig forhold til deres kropper. Jeg hadde et unaturlig forhold til min kropp sammen med deres kropper. Den så ut som guttas, men den føltes ikke sånn. Den føltes ikke helt som jentenes heller, men hva faen visste vel jeg? Et barn på ungdomsskolen som nettopp har fått øynene opp for mennesker hen liker og i tillegg begynner å forstå og frykte hva hen selv er for noe?

Seksualitet møter misunnelse, og man aner ikke hvilken som overgår hvilken til enhver tid.

Er jeg keen på hu jenta eller vil jeg være hu?

Det hadde ikke vært noe problem å holde seksualiteten i sjakk, men kjønnsdysforien var ikke engang på det jævla sjakkbrettet.

Hvordan kunne det vært lettere? Ikke med at alle var nakne ihvertfall. Undertøy dekket ihvertfall over den kroppsdelen som understreket forskjellen tydeligst. En kroppsdel man har blitt opplært til å se på som alfa og omega for hvilket kjønn man er. Jeg skulle ønske vi heller var opplært til å se på den som jævlig irrelevant i den alderen.

Penis eller vulva spiller jævlig liten rolle, den eneste som skal plukke på den i den alderen er deg selv uansett(forhåpentligvis).

Jeg vet ikke hvilken løsning som ville best ivaretatt alles privatliv og utfordringer, men tittegallerier delt av underliv fremmedgjør mer enn det skaper trygghet. Hva med felles garderober med båser? Det ville ihvertfall vært bedre enn å være det spesielle barnet som “glemte” tøyet eller måtte dusje i lærergarderoben, vekk fra de andre elevene.

19 kommentarer
    1. To forget my gym clothes was to be forced to wear the schools nasty green spare clothes (nicknamed the green machine). I got around showering by literally not showering. So I got bullied for that. I had completely forgotten about all of this.

    2. Tror nok at båser eller skillevegger hadde gjort livet lettere for utrolig mange! Både de som er trans eller usikre på kroppen sin på grunn av mobbing eller annet hadde nok hatt mye lettere for å dusje da. Har egentlig aldri skjønt hvorfor de absolutt skal skvise 20 ungdommer sammen i en dusj.

    3. Det er vanskelig å se for seg en løsning som ikke innebærer at barn i barnehage og barneskole lærer om kjønnsidentitet og kjønnsdysfori og at vi er forskjellige alle sammen uavhengig av om vi har trakt eller tut.
      Siden alle er forskjellige, bør vi sette spørsmål ved om vi skal dele oss inn etter kjønn. Det fungerer veldig bra for dem som ikke gjør det. Du slipper å føle at du egentlig skulle vært i den andre garderoben/dusjen.

    4. Jeg skulle gjerne ha hatt skillevegger mellom dusjene! Jeg har aldri klart å ha dusjing på skolen – jeg har ingen intesjoner om å vise meg naken for en hel hæv damer/jenter.. Det går ikke bare. Det er så dumt, for det er så mange som sliter med kroppen sin.. Og jeg kan jo tenktenke at det er enda værre for trans personer..

    5. Chrisbeeblack // Christine: Nei det er rart det der. Og så argumenteres det liksom for “normalisering” av nakenhet.. Det gir jo ingen mening når man ønsker å tvinge nakenhet på folk.

    6. Dag: jeg er enig i at løsningen burde være kjønnsmangfold på timeplanen, men det tar jo sin tid før det blir implementert kan det virke som :/

      Jeg synes heller ikke at vi dele inn etter kropp og kjønn. Det skaper uansett en oss og dem mentalitet som er litt dust.

    7. Jeg takler hvertfall ikke offentlig dusjing nå i voksen alder. Det er helt forferdelig og blir unngått til en hver pris. Er jeg en sjelden gang i svømmehallen er jeg med noen som krever oppsyn til alle tider så da får jeg bare dusje med badetøy! Det er ikke gøy å bli satt i bås, men i dusjen skulle jeg ønske det!

    8. Mia: Skjønner jeg jævlig godt! (Og likte pun’en om å bli satt i bås :-p )

      etter jeg kom ut har jeg kun vært i offentlig garderobe én gang, og da slapp jeg å dusje naken fordi det var svømming og jeg skulle ha på shortsen videre(var varmt den dagen).

    9. Flott innlegg 🙂
      På barneskole og ungdomsskole
      så klarte jeg krangle meg til å låne trenergarderoben.
      det var nødvendig til ytterste for at jeg i det hele tatt sku gymme.
      Har visst hvem og hva jeg er siden barneåra men først i fjor
      i en alder av 31 sto jeg frem.og Hvis jeg skal trene på treningsstudio så
      må jeg låne trenergarderobe,heldigvis forstår enkelte på de fleste studioer
      nok om vår livssituasjon til å tillate meg å dusje og å skifte der 🙂
      Finnes seffølgelig en og annen som lager kvalme der i enkelte
      settinger men de overdøves av sjefer som prøver støtte. 🙂
      Håper virkelig samfunnet snart skjerper seg og at det finnes en
      løsning som funker for alle <3

    10. Syns jeg ser en klar parallell til ønsket om å tvinge vaksiner på dem som redde for vaksiner. Tvang virker vel alltid mot sin hensikt. Kunnskap derimot…
      Jeg dusjer alltid naken sammen med andre. Det er bare en vanesak, men gamle vaner er vonde å vende og det må være frivillig om en vil og når og i hvilket tempo. Fram til jeg var sånn omtrent 16 hadde jeg masse kroppskomplekser. Da satte jeg spørsmålstegn ved hva jeg skulle med dem og etter en lang tenkepause bestemte jeg meg for å gi blanke. Siden har dusjing vært utrolig mye lettere.

    11. Hovedspørsmålet er hvorfor skal alle dusje sammen? Hvorfor kan vi ikke ha skillevegger? Det er ganske mange som føler deg unaturlig og dusje sammen selv voksne mennesker på treningssenter synes d føles unaturlig

    12. Anonym: Jeg er faktisk ganske pro skillevegger og fellesdusjer for det gir alle rett på privatliv uten å skille mellom kjønn, kropp eller andre potensielle årsaker. Men realiteten er slik den er i dag dessverre, så vi må jobbe oss derifra..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg