Fra bacon, brus og spilleavhengighet, til sunnere helse.

Først og fremst, dette er en smule tungt å skrive om, så bær med meg.

Da jeg var på mitt aller værste, mitt mest dysforiske, bestod dietten min av bacon, brus og snus. Jeg var sykmeldt fra jobb grunnet infeksjon i brystregionen og alt jeg gjorde var å spille Age of Conan fra morgen til kveld.

(Det ble enda værre..)

Jeg hadde et lite slikt USB-kjøleskap hvor enten snusen, eller en uåpnet boks med cola stod klar til jeg hadde drukket opp den jeg hadde.

Jeg gadd ikke engang å steike baconet skikkelig, men la det på papir og lot den steike i Microen.(Herregud så æsj!)

Jeg var spilleavhengig, hadde det jævlig med meg selv og overspiste konstant. For å ikke nevne at infeksjonen sørget for at jeg ikke kunne bevege meg stort. Se for deg å ha et ekstremt stramt korsett på som gjør at du hoster hver gang du trekker pusten. Så turer på butikken var korte, og matlaging gadd jeg ikke.

Dette skyldtes i hovedsak at jeg hadde nylig gjort det slutt med første samboeren, og i tillegg var gått igjennom et enormt mislykket forsøk på å komme ut. Dysforien var værre enn noensinne og jeg så lite poeng med hverdagen.

Absolutt ingenting med den tiden var sunt. Jeg skjønte at noe var ordentlig galt når det var gått flere uker uten kontakt med virkelige venner og nesten ikke hørt fra familien.

For å ikke nevne at hygienen var slurvet med og vekta sprengtes. Gudene vet hvor lenge jeg kunne holdt på før det ville sagt stopp av seg selv. Jeg hatet meg selv, på alle måter.

(Her snakker vi helgegodis for hele familien!)

Så jeg ryddet vekk pcen, kjøpte juice og brød, desinfiserte meg selv skikkelig og kort tid etter var jeg frisk igjen. Selv den dag i dag kan bacon gjøre meg en smule uvel i større mengder og jeg sliter enda med å bli kvitt ekstra vekt. Nikotin klarte jeg å slutte med ifjor, og spiser nesten ikke gris overhodet.

Men kostholdet er enormt mye sunnere. Jeg spiser ikke kjøtt til hvert måltid og har kuttet ut brød til fordel for frukt og grovt knekkebrød. Vekta går sakte men sikkert ned og det er fantastisk. Men det aller beste er at jeg sjeldent er syk lenger, jeg har energi til tross for at jeg er i dårlig form og humøret er mye bedre.

Jeg er glad jeg klarte å se at det jeg drev med var usunt, at jeg klarte å stoppe. Hvem vet hvor jeg ellers ville vært idag?

(From zero to hero, just like that!)

#overvekt #overspising #spiseforstyrrelser #spillegalskap #spilleavhengighet #dysfori #depresjon #angst #transkjønnet #manntilkvinne #transjente #jente #kvinne #mann #iskapet #bacon #brus #snus #helse #død #frukt #grønnsaker

16 kommentarer
    1. Stå på! <3 Slutte å snuse var et helvette, tenker enda på snusen. Og sukker, vel ikke like enkelt å slutte med, men jeg prøver å holde avstand. Er avhengi av sukker! 😛

    2. Hehe, selv er jeg veldig glad i burn, battery og redbull. En farlig pakke med en haug sukker og det går vel egentlig under forklaringen brusform 😛 Alt for glad i det som er farlig for meg. hehe
      Men fin blogg, stå på!

    3. Det er litt trist å si at jeg er der du var før omtrent… har blitt så introvert at den lille tiden av dagen jeg må omgås noen som helst er fæl og jeg blir gretten og frekk mot folk som fortjener bedre av meg… Jeg snuser heldigvis ikke, røyker heller ikke, mine problemer er bare at jeg er utrolig usunn og sitter ekstremt mye foran pcn.Spiller eller surfer på nett. Spiser 2 måltider om dagen som oftest er noe jeg kan kaste i mikroen i noen minutter, og drikker bare brus og sjokolademelk, iblant energidrikke. Den tiden jeg ikke spiser mat spiser jeg potetgull og sjokolade.Jeg sitter nå i en to seter sofa med tomme potetgullposer og noen halvfulle rundt meg, tomme brusflasker og sjokolademelk kartonger på gulvet. Jeg har både problemer med kjønns identitet og generelt med det å takle livet. Men det positive er at den 9. mars flytter jeg inn på psykiatri for andre gang. Jeg er bare 19. Første gang var jeg 15. Jeg håper virkelig jeg får orden på livet mitt, og jeg prøver alt jeg kan for å gjøre meg selv mer positiv og glad. Asosialiteten og usunnheten klarer jeg ikke å legge fra meg uten hjelp. Beklager klaging, jeg følte at innlegget ditt beskrev meg ganske bra så jeg måtte bare få det ut et sted. Jeg er veldig glad på dine vegne at du har det bedre nå.

    4. Anonym: Til tross for at dette var trist lesning. Så vil jeg gjerne si takk! <3 Tøft av deg å skrive det, og du viser jo at du er klar over din egen situasjon og det er veldig bra bare det! Håper du før hjelp når du er inne, det fortjener alle! Ta vare på deg selv og du kan alltid kommentere, det er ikke klaging 🙂 Hvis det er i orden så kommer jeg til å dele kommentaren din som et eget innlegg? Er sunt for andre å se det også.
      Husk også på at den eneste som kan fysisk gjøre noe er deg selv, alle andre kan bare backe deg opp, så gjør det sj trenger! (Å legge seg inn er nettopp det!)

      Skjer med sjokolademelk forøvrig?

    5. Samme anonym som tidligere. Ville bare si at det går greit at du deler det. Og ja, jeg hat fått hørt det av rådgivere og sånt at det er veldig bra at jeg tar tak i problemene mine. Jeg skal jobbe hardt for å få et bedre liv, om det så viser seg at jeg er trans og gjør noe med det. Hva enn som skal til, jeg vil gjøre det, jeg ønsker bare å leve et mer lykkelig liv etter å ha vært deprimert i 5+ år med mye selvmordstanker osv (er ikke på mitt verste når det kommer til det akkurat nå, heldigvis).

    6. Anonym: Ser den! Fullt lov å ønske forandring til det bedre! Letteste måten å finne ut av om man er trans på, er å prøve det ut egentlig. Så om muligheten er der, så gå for den. Bedre å prøve enn å for alltid undre.

    7. Hei… skulle du dele kommentaren min? Jeg har litt lyst å la folk høre, men jeg ønsker også å være anonym, så derfor vil jeg ikke posted det på min egen blogg og slikt..

    8. Du er tøff! Du ser utrolig flott ut. sunn og frisk og ikke minst GLAD 🙂
      Ta gjerne en titt innom bloggen min hvis du ønsker det. Har akkurat startet å blogge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg