Feil kjønn i passet

Som en del vet så har jo ikke jeg vært utenlands på mange år. Sist gang var faktisk da jeg var 20(jeg er snart 27).

Jeg har vært nesten verden rundt tidligere i livet mitt, men det gav seg brått.

Dette skyldes i hovedsak at jeg har mann som juridisk kjønn. Pass er et legitimasjon som har kjønn synlig, og der står det “M” hos meg.

Så det gamle passet har jeg klippet opp og brent for lengst. Ikke så rart når absolutt alt var feil på det.

Jeg har ikke hatt pass på veldig lenge, fordi tanken på å bli stoppet i passkontroll med manglende samsvar mellom kjønnet i passet og hvordan jeg ser ut for dem. Det å ha med Aurora i tillegg og potensielt oppleve noe slikt ville jeg ikke utsette oss for. Det kunne jo blitt helt krise.

Men i år skal jeg prøve. Aurora, Ina(dama) og meg skal prøve oss på en liten utenlandstur til Kreta til sommeren.

I den anledning var jeg på politistasjonen igår og ordnet nytt pass. Personen som betjente meg var veldig proff og hyggelig og var veldig obs på å gi meg info om at det kunne føre til problemer i andre land at jeg hadde feil kjønn i passet. Vedkommende beklaget også at de ikke kunne gi meg riktig kjønn. Jeg lovte at jeg ikke tenkte meg til Russland i nærmeste fremtid, og så var det greit.

Det er noe helt forbanna tøys at jeg ikke kan få ha kvinne i passet mitt! Bare se på de potensielle problemene dette medfører! Det er selvfølgelig ikke politiet sin feil, men dette fordømte systemet vi lever i som er helt høl i hodet og idiotisk. Er du klar over hva som må til for at man skal kunne endre juridisk kjønn? Kastrering!

Det er helt sykt at man skal kastrere funksjonsfriske folk i Norge for at de skal kunne endre juridisk kjønn. Selvfølgelig skal folk få operere seg om de vil det, men det er galskap at det er først da man kan juridisk anerkjennes som det kjønnet man er.

(Rett kjønn i hverdagen, feil kjønn i papirene.)

Bilder lånt fra google og politi.no.(foruten det av meg selv da)

#pass #kjønn #juridisk #bærum #politi #politistasjon #utenlandsreiser #trans #transkjønnet #feilkjønn

4 kommentarer
    1. Kjønnsbyttet ti passet burde hengt sammen med navnebyttet, Dette er ikke akseptabelt i det hele tatt. Unødvendig å måtte legges under kniven for å bytte ut et tall i personnummeret!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg