Hun har vært min bror i 18 år og i 2014 så ble hun transe for fullt.

Anonym:

Jeg er så glad for og lese om noen som tørr å stå fram på denne måten. Jeg har en søster som og er transe. Hun har vært min bror i 18 år og i 2014 så ble hun transe for fullt. Jeg har kanskje ikke vært den mest støttene i verden men jeg har alltid vært der selv om jeg ikke har godtatt det helt. Men jeg begynner og godta det nå jeg begynner og lære meg og si hun isteden for han men merker det er veldig vanskelig og ta farvell med min bror og hei til min søster for jeg føler det ikke er helt det sammen. Men tusen takk for at du deler dette med verden for det trenger og kommer mer ut for dette skal ikke kunne få lov til å være et tabu og snakke om. Så igjen tusen takk 😀

Svar til anonym.

Hei! Og takk for fin kommentar! 🙂

Først og fremst, bruker søsteren din ordet “transe” om seg selv? Strengt tatt er dette et verb, men også brukt som forkortelse for transvestitter, da gjerne negativt. Det er vanlig blandt den eldre garde transpersoner å bruke ordet transe også.

Jeg bruker det f.eks ikke om meg selv. Uansett så tror jeg det du mener å si var at hu gikk fulltid som jente, ikke transe for fullt. 🙂 Personlig bruker jeg ordet trans da jeg opplever det som mer rett språklig og mindre stigmatisert. Men selvfølgelig, alle skal kunne bruke de ordene de selv vil omtales ved. Bare sjekker at du bruker det søsteren din ønsker. 🙂 (og jeg tror absolutt ikke du mente noe galt) 🙂

Jeg tror det ville vært lettere for deg om du ikke tenkte på det som om du sier farvel med broren din. Du sier ikke farvel til noen, du bare støtter et menneske du er glad i, slik at hun har en sjans til å bli lykkelig i livet sitt. 🙂 Tenk også på at om du føler det ikke er helt det samme, så er den personen du har kjent vært en person gjemt bak en maske. I de fleste tilfeller får man mer av de positive egenskapene og mindre av de negative, slik som sinne, depresjon osv.

Jeg skjønner at det kan ta tid å omstille seg, men i mine øyne har du lite valg når det gjelder å godta din søster, som din søster. Hun har jo ikke gjort noe galt? 🙂 Hu har nok en tøff tid fremover og å kunne gå den i møte med full støtte fra familien betyr uendelig mye! Jeg tror nok at du kommer til å være der for henne fremover også. 🙂

Uansett veldig hyggelig at du har likt bloggen og håper du fortsetter å lese den, og forhåpentligvis deler den med søsteren din og andre som kanskje trenger å lese. 🙂

#trans #transe #transvestitt #transkjønnet #transseksuell #lhbt #kjønn #anonym #kommentar #søster #familie

2 kommentarer
    1. meg igjen. Jeg vet ikke helt hva ord man bruker og ikke bruker jeg har egentlig bare brukt transe for jeg forkortet orde trensseksuell. Men skal ikke bruke det mer 😀
      Jeg har alltid støttet min søster i valgene hun tar men er bare mye og komme gjennom for både meg og henne. Jeg er med henne og går rundt i byen og finner på ting. Selv om hun er 26 år så føler jeg meg ganske overbeskyttende for sånn som verden er i dag så er det ikke så mange som godtar transseksuelle menneske ikke her i byen hvertfall. Hun får utrolig mange blikk når hun går på gaten men veldig mange ser på henne som jente og. Alle vennene hennes har godtat at hun er transseksuell og de støtter henne. Men merker det er vanskelig for en del i familien vår og godta dette. Men de begynner og komme rundt nå så håper alt ordner seg til slutt 🙂 stolt av at du klarer og være så open om dette 😉

    2. Anonym: Synes det er kjempefint at du støtter henne og gjør et ordentlig forsøk på å fordøye det. Det går nok lettere enn du tror med litt innsats. Hvis man ikke passerer så vil nok noen folk stirre og tilogmed kanskje gjøre/si noe negativt. Men husk at det er ulovlig i Norge.(Lov om vern mot diskriminering på bakgrunn av kjønnsidentitet, seksuell legning og uttrykk.

      Jeg mener at familie skal elske hverandre bortimot betingelsesløst. Hvis man ikke kan støtte hverandre, selv når man ikke forstår, så er man ikke mye til familie. Man trenger ikke forstå alt, så lenge det ikke går utover andre enn personen selv, men man må akseptere.
      De kommer nok etterhvert de andre i familien deres, bare gi de god informasjon og litt tid.

      Tusen takk, jeg er åpen fordi jeg kan. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg