Toalettrøbbel!

Så… Idag skal vi ta for oss noe artig, nemlig toaletter!
(Vi skal også operere utifra ett cis-syn på verden hovedsakelig i dette innlegget. Til de som ikke vet hva jeg mener med “cis/cisperson”, så er det når ens egen oppfatning av ens kjønn matcher kjønnet man ble gitt ved fødsel)

Dere forstår barn, i dagens samfunn opererer vi vanligvis med tre typer offentlige toaletter: “herretoalett”, “kvinnetoalett” og “handicaptoalett”. (Det finnes unisextoalett også altså, de er awesome!)
Og fordi toalett er ett langt ord, så kommer jeg også til å bruke ordet “do,” selv om det er mindre classy.

Noen hadde nemlig en fantastisk idé på ett tidspunkt! At utifra hvilket kjønn man var(av de to jeg antar man delte inn i på den tiden), så skulle man da kunne gjøre sitt fornødende sammen med andre av samme kjønn. Og etter en stund fant man ut at de med handicap av noe slag skulle også få sin egen do. Men disse trengte man gjerne ikke dele inn i kjønn.
At handicapdoen er “kjønnsløs” skyldes nok i hovedsak at man gjerne kun har en do for handicappede, mens de to andre har plass til fler enn én av gangen.

Det vi skal fundere på er logikken bak utsagnet “Transkvinner burde ikke få bruke kvinnetoaletter før de er kjønnskorrigert” (Merk at jeg har pusset litt på setningen så den ikke skal fremstå så grotesk som den gjerne pleier å være).
Har også hørt andre variasjoner, og om transmenn, men oppfatter ikke at jeg ser disse like ofte.

Jeg har sett flere bakgrunner for dette utsagnet, og diskutert en del av de også. Én som er særdeles ugrei er denne: “Om man slipper mennesker med penis inn på dametoaletter risikerer man at kvinnene på toalettet å bli voldtatt!”
(Viktig å merke at her menes det mennesker med penis som fremstår/identifiserer som kvinner, og de sier gjerne at det samme om garderober)

Her skaper man en automatisk frykt mot alle med penis, at alle med penis er en potensiell overgriper. Det er forsåvidt sant, men det gjelder også andre veier, altså mennesker med vagina eller annet.
Men risikoen for overgrep er ikke høyere om man slipper mennesker med penis inn på en kvinnedo, det er ikke kjønnsorganet som styrer om personen er en overgriper, den delen skyldes hjernen.

La oss snu litt på dette, du føler seg som en mann, du tenker som en mann, og kanskje du kler deg eller ser ut som det folk oppfatter som en mann, men allikevel er det noen som mener at “Nei! Du MÅ bruke toalettet for kvinner!”
Ville du da vandret lydig inn på kvinnetoalettet? Ville du følt deg komfortabel der?
Eller ett annet scenario: Jeg kommer trippende inn på herredoen, stiller meg mellom guttaboys i urinalen og “later vannet”. Ville dette vært ok?
De fleste ville nok tenkt, “Det der var spesielt”. Men noen reagerer også veldig stygt.

For det finnes steder hvor det er bestemt ved lov, at man skal gå på herre/kvinnetoalett avhengig av hvilket kjønnsorgan man er utstyrt med.
Så skal man da følge loven, og risikere trakassering, ubehagelige situasjoner og potensielt juling eller værre? Noe man allerede gjør uansett hvilket toalett man velger, når man fremstår på en måte utenfor det normative synet på kjønn?
Skulle noen få en anelse at jeg ikke ble født som det man vanligvis anser som “kroppslig kvinne”, så kan jeg fort befinne meg i en heller ugrei situasjon.

For å mimre litt, det var en periode, hvor jeg fremstod veldig androgynt.
Androgynt er når man fremstår med uklar eller tvetydig sosial kjønnsidentifikasjon. Altså, det var vanskelig å se om jeg var mann eller kvinne.
Dette var i “mellomfasen”, hvor jeg beveget meg med små steg fra mannlig uttrykk til kvinnelig, og ikke alltid brukte sminke eller “dame”klær. Fikk det bekreftet titt og ofte da folk gjerne surret da de snakket om meg. “Skal vi se, dette var hennes, eh, hans, eh…oooooog det var ditt ja!” kunne jeg gjerne høre i kassa på butikker da kassereren hadde problemer med å skille mellom mine, og neste kundes vare.(Bruk skillegreiene folkens!)
Denne fasen er trøblete i utgangspunktet, folk stirrer, man er usikker, angst, osv osv osv…

Ett av de største problemene med denne perioden, var toalettbesøk. Hvilken skulle jeg bruke når jeg presenterte meg på denne måten? Skulle jeg gå på herredoen? Hvor jeg ikke følte at jeg tilhørte, og risikere en kjip situasjon om jeg skulle treffe på ugreie individer?
Eller kvinnedoen, som føltes “riktig”, men hvor jeg fremdeles risikerte en kjip situasjon?

Resultatet ble som oftest at jeg valgte handicapdoen, om den fantes. Den var nemlig kjønnsløs! Jeg følte riktignok at jeg måtte rettferdiggjøre dette valget for meg selv. For dette var jo en do laget for mennesker med spesielle behov for slike fasiliteter, og jeg hadde jo ett spesielt behov, nemlig å ikke få ansiktet mitt ommøblert! Riktignok fikk jeg ett grusomt stygt blikk av en person i rullestol idet jeg kom ut fra en slik do en gang, men det kunne jeg leve med.

Men tilbake til utsagnet! “Transkvinner burde ikke få bruke kvinnetoaletter før de er kjønnskorrigert!”
Er dette egentlig ett problem?
Når vi har kjønnsdelte toaletter, skal ikke da kvinner bruke kvinnetoalettet fordi de ble født med noe som tradisjonelt anses som mannlig?
Skjegg anses også tradisjonelt som “mannlig”, skal ikke kvinner med antydning til bart få benytte kvinnetoalettet? Eller kvinner med høy testosteronproduksjon?
Er det bilde av en penis og en vagina på toalettene? Eller er det bilde av en kjønnsløs person og en kjønnsløs person i skjørt?(Antar det er skjørt, kan vel være kjole/kilt/lendeklede også…)
Når man først føyer seg etter to-kjønnsmodellen(mann/kvinne), skal man ikke da kunne bruke de fasiliteter man ønsker, og som føles naturlig for en selv? Hvorfor skal man i det hele tatt finne det ubehagelig at en kvinne går på en kvinnedo? Er det samfunnet sin sak hva som lurer mellom bena på det mennesket? Har du noe med hva menneskene på gata har mellom bena sine?

Jeg kan ihvertfall dele toalett med mennesker i skjørt/kjole, skotter og Tarzan, det gjør meg ingenting!
Inntil vi får flere unisextoaletter ihvertfall! 😀

(Div bilder lånt fra Google)

11 kommentarer
    1. Dette var eit fabelaktig innlegg om toalett!
      Det eg tenkjer på, er at folk då umogleg kan SJÅ om nokon har penis eller om dei har vagina, når dei går inn i ein toalettbås. Når ein ikkje kan sjå dette, kvifor skal då dette ein ikkje kan sjå vera provoserande? Og eg er heilt bombesikker på at mange menn ville verta svært sinte viss dei såg ein sånn transe-hore inne på dassen deira. Slike menneske gjer alt berre vanskelegare for seg sjølv og kvarandre og verda kring dei.
      Eg vonar framtidige mennseke vil verta meir avslappa. Kanskje stressnivåa til dagens menneske gjer at dei tek sånn på veg over småtteriar.

    2. Daniel: Kanskje, jeg tror nok mer det skyldes at mange er låst i gamle verdier og verdenssyn, og når de føler at dette verdenssynet utfordres må de forsvare det, og angrep er det beste forsvar er det noen som sier.

    3. Dette er noe jeg ikke har tenkt så mye over før jeg leste innlegget ditt! Utrolig bra skrevet, og jeg skjønner at det må være en utfordring akkurat det der.
      Det er på tide at det å være transseksuell/det du føler du er (beklager, er ikke så fryktelig flink med korrekte ord på dette, håper ikke jeg fornærmer!) blir mer akseptert og tilrettelagt for i samfunnet. Som f.eks med toaletter som du skriver om. Man har kjempet lenge for rettigheter til lesbiske og homofile, og det er vel disse to legningene som det allmenne samfunnet har klart å øke mer toleranse for, selv om flere også kjemper for rettighetene til dem som skifter kjønn/ føler at de er født som feil kjønn ol. Og det var vel sin grunn i at det er flere lesbiske/homofile enn det er mennesker som skifter kjønn. Poenget mitt var hvertfall; fantastisk opplysende innlegg, og takk for at du deler tankene dine! Som lesbisk selv er jeg veldig opptatt av at alle LHBT personer skal ha like rettigheter som de heterofile, og er medlem i flere organisasjoner som jobber for dette. Vi hører alltid mer om de lesbiske, bifile og homofiles hverdag og slikt, mens transseksuelle og andre faller litt utenfor føler jeg. Derfor er det med glede jeg leser innlegg ol som dine, der jeg faktisk får høre mer om dette temaet!

    4. Elin: hei! Tusen takk for en fin tilbakemelding! Og kjempehyggelig at du synes det var bra skrevet!
      Du har helt rett i mye av det du skriver! De homofiles kamp har vært mer synlig enn trans* og eller mennesker med kjønnsidentitetstematikk sin kamp, mye på grunn av antall, og andre faktorer selvsagt.
      Men godt å høre at du gjør en innsats for å lære mer, det er enormt viktig! Takk 🙂

    5. Utrolig godt at du skriver om dagene og livet ditt… 😀 Godt skrevet innlegg. Bare litt synd at jeg kjenner problematikken “litt” for godt…
      Klem

    6. Oj. Jeg kan kjenne meg litt igjen. Og du kan jo flytte problematikken. Gymgarderoben, hvilke? Eller klesbutikken. Om man står på H&M og skal prøve en kjole, går du da i prøverommet på herreavdelingen eller dameavdelingen. Jeg gikk på dameavdelingen og etter tre min der inne kom det en som jobbet der og banket på, ba meg forlate stedet. Fordi hun da tenkte at jeg var der for å se på jenter, når det var slettens ikke det jeg gjorde 😛
      Men som hovedregel synes jeg man skal få gå der man føler man hører “Mest” hjemme. Og om noen blir sur fordi en trans går inn på dametoalettet, får de bli sur.

    7. Fuck Writing: Ja, man burde få gå der man føler seg mest hjemme, selv om man kanskje er i ett uttrykk som kan være vanskelig å lese som enten “mann” eller “kvinne”.
      Kjipt å høre at du ble kastet ut..
      Personlig går jeg på dameavdelingen, men har heller ikke opplevd noe negativt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg