Feire jul!

Igår pakket vi alt vi hadde av gaver, unger og en god del klær for å dra til mine foreldre for å feire jul:)
De bor like utenfor Oslo i ett rimelig stort hus så her er det nok av plass:)
Jeg elsker julen! Og jeg liker spesielt godt å feire den her, med familien, det er det som gir meg mest julefølelse.
Selve julaften feires på samme måte vi har gjort i alle år. Vi står opp forholdsvis tidlig, lokaliserer julestrømpa som henger ferdig oppfylt med godter på peisen. Sitter i sofaen og ser tegneserier til alle har stått opp, så får de som klassifiseres som barn(ikke meg*snufs*) lov til å åpne en gave som offisielt er fra Nissen. Denne lekes med inntil vi har spist en god julefrokost før vi gjør oss klare for julebesøk. Siden mine besteforeldre feirer med oss i år, så samles resten av familien nede på hjemmet hvor mormor bor og utveksler gaver der og koser seg. Men for bare ett par dager siden datt mormor og fikk brudd i bekkenet så de fleste av oss har vært på rehabiliteringshjemmet hver dag for å rigge det opp før jul. Men allikevel så skal vi såklart møtes alle sammen på julaften tradisjonen tro.

Så bærer det hjem igjen, barna får leke og har ingen oppgaver mens de voksne gjør stand til mat og slikt. Så bærer det i dusjen for de lateste, på med finstasen og så fyres det opp med julemusikk mens de siste forberedelser gjøres med maten.

Middag spises og alle koser seg fyrstelig, på menyen står det Ribbe, Medisterkaker, julepølser, surkål, rødkål, poteter, saus, smått med grønnsaker, tyttebærsaus og brus/øl/vin/akevitt for de som drikker slikt. Etter maten begynner barna å bli utålmodige, så alle trekker seg bort til stua for gaveåpning. Barna henter gaver mens en av de voksne leser opp. Dette tar jo en kvart evighet men er veldig viktig for at alle kan se hva de andre får og man kan vise at man setter pris på gaven:) etter dette så senker roen seg, ungene får lov å leke en stund selv om de skulle lagt seg for lengst, men det er jo jul:)

Dette er for meg den eneste måten jeg kan feire jul på for å gi meg den skikkelige Julefølelsen. Dette til tross for at jeg må kle meg som mann og gå i dress, men til neste år blir det forhåpentligvis litt annerledes!:D
Er det mange som feirer jul sånn? Hvordan feirer du jul?

10 kommentarer

Siste innlegg