Om Pride 2017, og hvorfor akkurat du burde være der!

Oslo Pride 2017 er i gang, og vi lever i et land hvor vår hovedstads feiring foregår i over en uke. Det er ufattelig hyggelig å se hvor mange som pryder seg med regnbuer denne uken, og det sier noe om samfunnet vi lever i. Det er ikke mange steder i verden hvor man markerer Pride i en uke. Andre steder blir paraden stanset av politiet, utsatt for voldelige demonstrasjoner eller paraden er fullstendig ulovlig. Vi kan ikke ta det vi har kjempet oss frem til for gitt.

Foto: Reidar Engesbak For BLIKK, Sjekk Albumet Her

I går deltok jeg på en LHBT-hagefest på residensen til den kanadiske ambassadøren, for tredje år på rad. Dette var i regi av det diplomatiske miljøet, med den kanadiske ambassaden i spissen for over 20 andre ambassader.

Privilegiet av å kunne delta på noe slikt er enormt, og det sier så ufattelig mye om innsatsen som gjøres for å bedre rettighetene til skeive.

Allikevel føler jeg meg ikke alltid trygg ellers i løpet av året, og Pride for meg er noe jeg lengter frem til så fort fjorårets er ferdig. For en lesbisk, transkjønnet mor som meg, er Pride alle helligdager samlet sammen til en ukes feiring av mangfold og kjærlighet. Denne ene uka i året slipper jeg å tenke på nynazister som ønsker å marsjere, nisjepartier som synes homofili er svineri eller folk som kommer med trusler.

Jeg ønsker derfor å gi en ekstremt stor takk til alle frivillige som er med på å gjøre Pride til årets arena for trygghet og moro for meg og mine. I et samfunn som stadig ser ut til å bli mer polarisert med tanke på skeives rettigheter; og jeg fikk nylig se en som ytret ønske om å se en lastebil ramme paraden; så er det de frivillige og arrangørene ryggraden som holder denne skeive kroppen på topp.

De ekstreme som ønsker å demonstrere mot "homolobbyen" og skeives rettigheter tror oppriktig at Ola og Kari Nordmann tenker som de gjør, men at de ikke tør å si noe. Jeg tror ikke dette stemmer, men i blant må man vise hva man står for, selv om det bare er for å vise at vi lever i Norge, et land som går fremover, ikke bakover.

Jeg vil gjerne komme med en oppfordring:

Både Pride House, Pride Parken og paraden er rettet mot skeive, men de er åpne for alle, så uansett om du er råner, businessmann, frisør, Drag Queen, streit, skeiv eller noe fullstendig annet, så vær så snill og kom innom. Ta en pils og slapp av med underholdningen. Gå, hink eller trill med oss i paraden! Gå for de som ikke kan gå selv! Du trenger ikke være skeiv for å gå i Pride paraden, men det hjelper. Det sender et tydelig signal om at friheten til å være seg selv, og elske den man vil, står sterkere enn fordommer og utdaterte holdninger.

Bekjemp hat med kjærlighet, vi har ikke råd til å være stille.

32 kommentarer
    1. Hvordan kan man være lesbisk når man har vært født som mann og liker kvinner? Definisjonen på homofili er jo at man liker det samme kjønn. Man kan ikke endre kjønn (bortsett fra på papiret). Det biologiske endrer seg ikke. Om man kunne gjort det ville jeg sagt at jeg identifiserte meg som 68 åring og at jeg derfor burde få pensjon.

    2. Runar: Hei, takk for at du tok tiden ut av hverdagen din til å komme med en rimelig verdiløs mening(som er utdatert og ferdig debattert for lenge lenge siden og har null hold). For all del, du kan identifisere hvordan du selv vil, men da anbefaler jeg å finne meningsfeller og kjempe for de rettighetene du mener du ikke mottar på lik linje med alle andre, slik vi andre har gjort. Samt det hjelper med å kunne vise til forskning, tusen år med eksempler, et flertall med mennesker i samme situasjon og mange år med rettighetsarbeid. Men vi vet begge to at du kun delte din mening fordi trangen til å trykke andre ned ble for stor.

    3. Lesbisk og transkjønnet. Er du ikke da heterofil? Eller så du på deg som homofil da du levde som mann også? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Vær vennlig og forstå at vanlige folk ikke forstår slikt.

    4. Litt synd at du er så skarp i svarene. Tror du selv sliter med å forstå at ikke alle tenker som du selv. Og jeg, jo jeg mener vi må kunne respektere hverandre og det at vi alle kanskje har forskjellige meninger om både det ene og det andre. Om du er skeiv eller ei, så vedkommer det ikke meg. Du er deg selv og står på egne ben. Treffer jeg deg, så treffer jeg deg som person, og ikke som en ting med et stempel på. Jeg ser deg som et menneske, ikke som en “ting”. Klarer du å unngå å svare skarpt, og heller akseptere at ikke andre har samme synsvinkel på tingene så tror jeg hverdagen blir letter å bære for alle. Min mor er gammel, og har aldeles ikke sans for skeive. Jeg omgås flere såkalte skeive, men jeg henger meg slett ikke opp i hva eller hvem de er. Jeg ser personen og ikke hva de er. Nyt en flott dag og uke.

    5. Hey hey hey hey!!!!
      Alle skjønner at du er fullstendig fri til å gjøre akkurat som du vil.
      Men det du ikke kan er å kreve at alle andre skal “leke” leken din.
      Du er bare en normal heterofil gutt med litt issues.
      Slutt å oppføre deg som et offer, og heller ta personlig ansvar for ditt eget liv.
      Ønsker deg alt vel videre

    6. Du kan umulig være mor med mindre du har presset barnet ut av vaginaen din, evt keisersnitt. Du er far du, selv om su velger å kle deg som jente. Enig med Jokke her, issues.

    7. Anonym: Det er jo veldig synd å høre med tanke på adoptivforeldre blant annet. Enda godt du ikke har noe å si på verken min identitet, mitt liv eller hva det vil si å være forelder 🙂

    8. SteinPettersen: “skarp i svarene”? Jeg ser ingen gi meg lønn for tiden det tar å svare på de samme tullete påstandene om at jeg er mann om og om igjen(i flere år nå, fra stort sett de samme folkene),så da vil tonen være deretter. Innlegget går ikke ur på å lære opp andre om transtematikk og skeiv tematikk, det går på å få folk til å gå i paraden. Anbefaler å holde seg til tema for innlegget. Takk det samme forøvrig 🙂

    9. Jeg har faktisk “presset barnet ut av vaginaen” min, men jeg skjønner absolutt ikke hvordan det gjør meg til en mor, (unntatt biologisk). Titusener av barn opplever ikke den personen som fødde de som mor, for eksempel fordi de ble gitt opp for adopsjon. Foreldre som adopterer har ikke “presset blablavagina” og er allikevel foreldrene. Det som gjør MEG til en mor er kjærligheten og det spesielle forholdet til ungen min. Det er vel det samme med Christine? Ungen min ville heller ikke brydd seg om jeg var født med annet utstyr, forresten. Interesserer ikke i det hele tatt

    10. Jeg er litt enig med Stein Pettersen her. Du kan være litt skarp i svarene dine. Nå skal jeg også være enig i at noen av kommentarene du har fått her er helt tullete. Disse burde du enten slette eller bare se over å la være å svare på. Men det er også mange som ikke har helt forståelsen på hva som skjer, hvordan fungerer dette med trans, gutt, jente, homofil og alt det der. Det er forrvirrende, for det kan være ganske nytt for mange. Så i stede for å komme med litt krasse svar på spørsmål som for deg kanskje virker litt dumt. Svar heller hyggelig og opplysende. Det vil kanskje belyse deres side om ikke bare deg som en transperson, men for flere andre i samme situasjon som deg, i stede for at de sitter igjen og føler seg enda dummere 🙂
      Ut over det, vær deg selv og kos deg masse med disse herlige pridedagene 😀

    11. Marianne Woll: Hei, jeg har svart hyggelig og opplysende i mange år, men kommentarer som erklærer meg som mann møtes ikke med opplysning. Forøvrig så er det aldri noens oppgave å direkte opplyse alle som måtte finne på å slenge med leppa. Opplysning kan man forøvrig få i ganske mange andre innlegg på denne bloggen, fra FRI/Skeiv Ungdom sine nettsider, eller ved å møte opp og stille spørsmål når det snakkes om trans. Hadde man vært ute etter å forstå, så hadde man ikke erklært en transkvinne for å være mann/ha issues/osv. Ei heller er dette på noen måte relevant for innlegget. Takk for kommentar forøvrig, og takk det samme i løpet av Pride!

    12. Mener du at du burde få f. Eks kjønnspoeng om du søker deg inn på et mannsdominert yrke? Burde du få delta i f. Eks vektløfting i kvinneklassen? Ser du ikke at du hadde hatt en ENORM fordel? Jeg spør fordi jeg virkelig lurer på hva du tenker, og jeg hpper du svarer på disse spørsmålene for de er ganske sentrale

    13. Runar: Hei, mye av dette er blitt svart på tidligere, så du kan heller søke deg frem til svarene selv? Idrett har forøvrig spesifikke bestemmelser satt av IOC og div forbund. Gjør en innsats om du er oppriktig nysgjerrig. Eventuelt så kan jeg sende deg giro(forhåndsbetales per spørsmål) og så kan du spørre av hjertens lyst på Mail?

    14. Jeg spurte ikke om hva IOC mener, men om DIN mening 🙂 Skal jeg søke meg frem til hva du mener? Hvordan kan jeg gjøre det?
      Jeg trodde at denne bloggen var for å opplyse folk om din reise ved å skifte kjønn. Hvorfor blir du da fornærmet når noen faktisk har spørsmål knyttet til det? Jeg ønsker å finne ut av hva din mening er, og hvordan du tenker et samfunn burde vært endret. Men for all del; latterliggjør gjerne de som har andre meninger enn deg. Ofte er det enklere enn å komme med fakta. Du skriver til meg at det hjelper å ha tusenår med fakta. Kan du vise meg en studie som sier at menn som identifiserer som kvinner har samme biologi som kvinner? Om Trump sa han identifiserte som en kvinne; hadde USA da hatt sin første kvinnelige president nå? Eller mener du at man MÅ ha en operasjon for å telle som kvinne først?

    15. Runar: her har du litt opplysning: Jeg har ingen intensjoner om å svare folk som direkte eller indirekte kaller meg mann(slik du gjorde i første kommentar med det tullete og utdaterte argumentet om biologi), trekker idiotiske sammenligninger for å latterliggjøre(slik du gjorde med alder og pensjon). Din mening er ikke “annerledes” enn min, din mening går direkte på meg og mitt liv. Så om du vil at jeg skal bruke tid og energi på å svare på ting du ikke gidder å lete deg frem til selv, så får du værsågod betale for det. 🙂

    16. Takk for respons.
      Respekterer du at andre ikke annerkjenner mer enn 2 kjønn?
      Blir litt sånn kinkig hvis folk begynner å løpe rundt å påstå at de er et rosa helikopter, for deretter å kjefte på oss som er vanlige rasjonelle mennesker.
      Jeg er ikke mot deg som menneske, du skjønner det?
      Men å fore opp under denne typen seksuell forvirring mener JEG er en veldig dårlig ide.
      Det kalles en mening.
      Likevel er jeg superglad for at du engasjerer deg og står opp for det du tror på.
      Bare husk å respektere at folk ikke nødvendigvis mener det samme som deg:)

    17. Runar, hvis du er interessert i transtematikk, er det bare å søke. Regner med du er selvstendig nok til det. Den første kommentaren din er spydig, Runar. Sammenligningen med eksemplet ditt om å “ønske å være” 68-årig er frekt. Samme med eksemplet om Trump, skjønner du ikke det? For det er ikke akkurat som du prøver å være hyggelig her heller. Objektivt sett ser det ut som du forsøker å spre kvalme.
      Jeg blir overrasket over hvor mange kritiske kommentarer som ligger ute her. Når personer kritiserer Christine, og tydelig har en spydig undertone, hvorfor skal hun være høflig tilbake? Det blir som å forvente respekt tilbake, når man selv er rasistisk.
      Det er også forståelig at Christine ikke gidder å repetere informative svar du lett kan finne svarene på selv. Hun har et liv, det er ikke som at hun sitter i et informasjonsmottak og venter på telefoner fra nysgjerrige cispersoner.
      Når man insisterer på at en transperson er deres biologiske kjønn, er ikke det bare en mening du har Runar, det er en direkte krenkende mening. Den er fordømmende. Og transpersoner ønsker da ikke diskutere med deg, fordi du og din mening krenker personen på et personlig plan. Det er sikkert veldig vanskelig for deg å forstå, da det ikke angår noen av dine personlige problemer.
      Stå på Christine! Jeg er veldig glad du står frem som du gjør, og viser nærmest daglig at du hever deg over andres idioti. Jeg er også transperson, og hadde aldri i verden orket å kommentere tilbake hver dag slik du gjør til Runar og andre kritikere som Gjevjon osv. Du aner ikke hvem jeg er, men du har vært en viktig motiverende person mens jeg har kommet ut. Det er ikke så mange flinke talspersoner for transpersoner der ute, men du er det. Jeg elsker å lese twitteren din.
      Skulle ønske jeg også deltok i Pride. Men jeg takler ikke være rundt så mange forskjellige mennesker og lyder, siden jeg i tillegg er autistisk. Blir fort sliten. I tillegg er jeg litt redd for å bli forfulgt, da det tidligere har skjedd i Oslo da jeg var på vei til et Skeiv Ungdom arrangement. Men, jeg håper at jeg en gang i framtiden tør å joine.

    18. C Noir: For en utrolig hyggelig og rørende kommentar! Tusen tusen takk! Helt innafor at du ikke orker det kaoset som er Pride og er redd for forførgelse! Jeg går veldig gjerne for deg om du vil?

    19. C Noir;
      Er det krenkende å si at en transperson er det kjønnet h*n ble født? Hvordan i alle dager er det krenkende? Vi snakker om ren biologi. Man endrer ikke sin biologi bare fordi man føler seg anerledes. Det var det poenget jeg ville fremheve når jeg sa at jeg kunne identifiser meg som 68 åring. Det er selvfølgelig et eksempel som er satt på spissen MEN som er reelt! Tenk om samfunnet sa (som transpersoner ønsker) at man var det kjønnet man følte seg som; HVORFOR skulle man ikke da kunne si at man føler seg f. Eks asiatisk? Eller som en pensjonist? Og at alle andre da skulle respektere dette og behandle de som om dette var sant?
      Kan du vennligst gi meg et svar på denne problemstillingen?

    20. Og et lite tips, hvis dere vil ha respekt for bevegelsen deres så må dere også gi den tilbake til det norske folk.
      Hvis jeg påstår at jorden er flat så må jeg ha gode argumenter.
      Du kommer ikke langt i livet med den innstillingen din, men det trenger du ikke meg til å fortelle deg.
      Det finner du ut før enn siden

    21. blir provosert og trist av å lese alle kommentarene. Skjønner godt du er lei alle spørsmålene, og at det forventes du skal svare hyggelig og opplysende for 100000 gang i 2017 føler jeg blir for dumt! Alle som ikke er A4 skal ikke behøve å bli bombardert med spørsmål, hele tiden opplyse og forklar seg. Vi trenger pride uka, for vi har fortsatt lang vei å gå. Dette blir vår datters første pride parade til lørdagen, hun skal vokse opp å lære at hun er like mye verdt og like elsket uansett hvem hun er og hvilke valg hun tar.

    22. Runar, har du noen gang sett fotball? Hvordan skulle det tatt seg ut om dommeren ikke kunne reglene?
      Jeg ser at du ikke kan noe særlig om psykisk helse. Hvorfor skal du da uttale deg om det?
      Verden rundt settes det somatiske og psykiatriske diagnoser. I Norge følger vi et diagnosesystem som er basert rundt verdens helseorganisasjon. Verdens helseorganiasjon er et organ under FN. Denne organiasjonen definerer somatiske og psykiatriske lidelser. Det som er, Runar, er at eksemplene dine stammer fra psykiatriske lidelser, hvor psykose, vrangforestillinger og dissosiativ identitsforstyrrelse gjenspeiles. Verdens helseorganisasjon utgir ICD (International Statistical classification of diseases and related health problems), som er et klassifikasjons- og diagnosesystem, som stadig oppdateres ettersom ny forskning dukker opp. Dette er hovedutgangspunktet til den skandinaviske psykiatri og norsk helseorgan. Når det kommer til ICDs definiasjon av transkjønnethet, avskrives diagnosen som en psykiatrisk lidelse. Det vises da til at kjønnsdysfori i oftest grad fremtreder før ti års alder. En psykisk lidelse oppstår derimot aldri før pubertert/tenårene. Derimot er det vanlig for den med kjønnsdysfori å utvikle psykiske lidelser etterhvert i tenårene, som et symptom. I din “problemstilling”, Runar, værer det seg ulik symptomsyklus, kontraindiknasjon, derav behandlingsprosedyrene foregår på vidt ulikt plan. Det har med andre ord vist seg å gi god effekt hos transpersoner, ved å endre hormonstrukturen i kroppen deres. For eksmepel har psykotiske personer en helt annen behandlingsprosedyre, hvor hormonstrukturen i kroppen ikke et problem.
      Det er helt greit om du på et personlig plan ønsker å definere psykiske lidelser og diagnoser annerledes, men vit at de aldri kommer til å påivrke eller ha noen innvirkning på andres liv.
      Du virker å være veldig opphengt i at man ikke skal tukle med biologi. Hvorfor nekte en behandlingsprosedyre som i aller høyeste grad øker pasientens livskvalitet? Fordi du sier nei, at det ikke er riktig?
      Jeg kommer ikke til å gi deg noe mer oppmerksomhet, Runar.
      ———
      Gå gjerne i tog for meg, Christine<3 🙂

    23. “En psykisk lidelse oppstår aldri før pubertet” skriver du. Dette bør man jo fortelle barn som får diagnoser som ADHD. Dette må jo være umulig da!!
      Det samme med barn som har spiseforstyrrelser eller deperasjon (alle disse er psykiske lidelser)
      Så kan jeg få se kilden der du hentet den setningen fra?
      Har det gitt god effekt å gi hormonkurer? For jeg mener å ha lest at selvmordsraten omtrent er uendret. Man skulle tro den ville bli mye lavere når personen fikk skifte kjønn. Det gjør den ikke. Og IKKE si at “det er fordi man blir stigmatisert”. Hvite menn har den høyeste selvmordsraten i verden. Blir de stigmatisert? Burde ikke slaver ha hatt en enorm selvmordsrate?
      Jeg har sett barn som tror de kan snakke med de døde/Jesus. Burde jeg da ta det på alvor? For de kan jo ikke ha en psykiatrisk lidelse. Og da må vel ting være sant?
      Og hva med de som oppdager at de føler seg som et annet kjønn etter puberteten? Er ikke de “fullverdige” i ditt syn da?

    24. Wow! Her var det mange mindre intelligente kommentarer. Lurer på om folk evner å forstå at det er et menneske som sitter å tar i mot all denne driten.
      Dama mi har ikke klemt et menneske ut av vaginaen sin, men hun er jammen like mye mamma som det jeg er til vår datter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg