Ble henta av politiet på skolen! Men du gjetter aldri hvorfor.

Så i går var jeg på tur med politiet!

Jeg ble hentet på skolen(fikk bølla litt med noen medelever der ja gitt) av Gunnar fra politiet, og kjørt til et annet sted i Oslo(typ Skøyen-ish) hvor vi skulle være. Vi skulle nemlig filme til en infofilm som de skal bruke internt i politiet.

Grunnen til at jeg var der var fordi jeg skulle spille en transperson(ta-daaa!) som har kjørt litt idiot og blitt stoppet av politiet. Poenget er da at utseende og informasjon på førerkortet ikke stemmer overens. Så vi latet som at mitt juridiske navn var “Ole”(nei, det var ikke det jeg het før) og der skulle utfordringen ligge.

Dette er jo noe en del transpersoner frykter; de er ute som seg selv men bildet og/eller navn på førerkort viser en annen person. Politbetjenten ser det hen oppfatter som jente og blir derfor sjokkert når det et mannsnavn eller bilde av en fyr. Dette kan føre til videre ubehagelige spørsmål og man ender gjerne opp med å legge ut kjønnshistorikken sin. Heller det enn at folk tror man har stjeler førerkortet til en eller annen Lars som man traff på bar kvelden i forveien men som ikke var så god i sengs allikevel eller noe slikt.

Det var ikke store rollen, da den er del av et større prosjekt. Men jeg synes det er veldig bra at politiet har fokus på dette og jobber med å bygge kompetanse og forståelse for mennesker man fort kan ha litt holdninger mot. Det vil gagne menneskene de treffer i gatene og gjøre at utsatte grupper blir møtt med forståelse istedet.

Etterpå ble jeg svippet tilbake til skolen hvor dagen gikk sin vante gang. Kul dag!

Hva synes du? Er det bra at politiet bruker ressurser på slikt som dette? Tror du det trengs?

2 kommentarer
    1. Åååå, så bra at de legger fokus på dette! Håper det fører til mindre utrygge situasjoner i fremtiden (ideelt sett skulle man vel ha kunnet valgt kjønn på førerkortet selv, sånn at man slapp å ha feil kjønn der overhodet, men sånn er det jo ikke…)

    2. Det var jammen på høy tid at landets tjenestemenn brukte resursser på dette. 🙂 To tomler opp fra meg for at de fokuserer på denne problematikken. Samfunnet kan heldigvis gå fremover i blant. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg