Jeg skal i debatt om homoideal på onsdag!

Hva er homoidealet? Er det et liv likt heteroene sitt, med barn, gjeld og bil i oppkjørselen? Eller er det fest hver helg og homseklubb? Noe midt i mellom?

Onsdag skal jeg i debatt! Om et tema jeg sjeldent fronter annet enn ved å eksistere!

Homoideal?

Det er LLH som arrangerer debatten og om arrangementet skriver de:

Volvo, ekteskap og unger- det nye homoidealet?

Vi skeive liker å tenke at vi lever andre liv enn majoriteten, at vi er friere til å ta de valgene vi ønsker og ikke de valgene som forventes av oss. Men stemmer egentlig det? Har økt grad av rettigheter og aksept skapt trangere rammer for hvordan vi organiserer livene våre? Er drømmen også for skeive å leve med bikkje, barn og hus på landet? Hva da med dem som ønsker å leve med flere, alene eller vil lage familier på andre måter? Hva skjedde med lærhomsene, de evig single skrullene, De beauvoir-lesbene og skeive kollektiv? bør homomiljøet jobbe for likestilling av ulike samliv og liv eller være fornøyd med å inkluderes i heteronormen?

Det er duket for ny Skeiv debatt. I panelet sitter :

Christine Marie Jentoft- Miss Gay 2015, Mamma, lesbisk, transkjønnet kvinne og blogger.

Tomas Glans- Koreograf, regisør og blivende pappa

Kathrine Nygård- Panelets ungdomsrøst, rådgiver i Skeiv ungdom og Miss Gay 2014

Brita Møystad Engseth- Lesbisk, singel og evig barnefri. Brita bidro nylig i boka Evig barnefri og er ellers nestleder i LLH.

Arnfinn Andersen er kveldens moderator. Andersen har blant annet forsket på familie, samliv og nye familieformer

LLH- Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner inviterer til Skeiv debatt. Debattene ledes av erfarne programledere og panelene består av uredde og meningsbærende deltagere.Debattene er åpne, slik at det underveis også vil bli anledning for publikum til å delta og stille spørsmål.Dette er en enestående mulighet for alle som er opptatt av lhbt-saker til å komme sammen og forme et miljø og en organisasjon som har plass til alle.

Grillings med mor i huset – homoideal?

Regnbuefamilie feirer barnebursdag i Reptilparken – homoideal?

Hva tror du? Er heteronormen blitt homoidealet? Finnes egentlig et “homoideal”? Trenger man et ideal overhodet?

Link til eventet:

https://www.facebook.com/events/856528524462706/

2 kommentarer
    1. Det jeg merker mest er nok homoidealet om å ha en fungerende, fastgrodd penis som man ikke trenger forstørrelsesglass for å se. Jeg vil anslå at det er et krav over 90% av homofile menn stiller. Noe som begrenser mine muligheter. Deretter kommer kravet om å være normal- til undervektig. Det er mulig at en del homofile menn rundt 20 er mer åpne for kroppslig variasjon, men man kan ikke forvente at de også vil ha en mann som er dobbelt så gammel som dem selv.
      Generelt i den mannlige homobefolkninga tror jeg det finnes en god del som ikke ønsker å leve monogamt, ikke ønsker seg (ytterligere) barn og som er single/åpne for nye forhold, i alle fall når de nærmer seg 40 og er passe desillusjonert. Men kombinert med de mer omfattende kravene ovenfor vil det å finne disse være som å lete etter den berømte nåla i høystakken. Derfor har jeg (i alle fall midlertidig) gitt opp alle forsøk.
      Det hender at jeg tenker at det er lettere for heterofile transmenn eller lesbiske transdamer, men på den annen side må disse føle seg tiltrukket av kvinner, noe jeg er glad jeg slipper.

    2. Tarald Stein: Aiaiai, dette fallosentriske samfunnet vi lever i altså!

      Jeg tror ikke du tar feil i tankegangen om at det er lettere for heterofile transmenn og lesbiske transdamer. Men jeg tror det gjelder i hovedsak forhold. For mitt inntrykk er at cismenn flommer på transdamene så lenge det kun gjelder “treff”.

      Kan ikke forstå hvorfor du er glad du slipper å være tiltrukket av kvinner altså :-p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg