Når folk ikke vet hvilket kjønn du er.

To ganger i går ble det spekulert i hvilket kjønn jeg er. Først av en kødd som spilte biljard og nektet å gi fra seg bordet og helt oppriktig trodde jeg ville sloss han for det. Når han snakket til en annen der sa han “han, hun der, jeg veit ikke jeg”, på en eller annen dialekt.

Seriøst, “spille mot vinner’n” er for kids altså.

Andre gangen var i taxikøen på vei hjem. Der stod det en langhåret person og var sånn passe brisen. Hen stod først og pratet med tre folk foran oss, men de gikk sin vei og da begynte hen å snakke til oss.

“….så…erru mann eller dame a..?” sa hen til meg, tydelig uvitende om hvor jævlig det er å spørre om.

Bad hen la meg være hvorpå vedkommende sa noe vrøvel og noe om at hen var glad i meg da(og noe mer jeg ikke husker, gadd liksom ikke høre etter, merkelig nok).

I tillegg til gårsdagen har det vært kommentarer på stemmen min i det siste.

Så tydeligvis passerer jeg ikke lenger. Har jeg ikke passert overhodet iløpet av de tre siste årene? Hva var spesielt med gårsdagen? Har jeg lurt meg selv så jævla lenge?

Skal jeg aldri få være en i mengden? Hva må til før jeg slipper spekalusjoner om kjønnet mitt?

Når folk spør så føler jeg meg så sykt som en narr. En vits for andre å le av. At jeg aldri vil bli sett på som en av “dem”. Det virker som at jeg er spennende kun så lenge jeg tilpasser meg og danser etter cisfolkenes pipe. Men så fort muligheten byr seg eller jeg stikker meg ut er jeg en kuriositet igjen. Jeg får vel ringe sosialangsten og be den komme tilbake igjen…

Altså, uavhengig av om jeg passerte eller ei så er det sykt langt over streken å spekulere hvilket kjønn jeg er. Det er helt forbanna uakseptabelt å fremmedgjøre transpersoner som noe spennende og annerledes som eksisterer kun for at du skal kunne stille idiotiske spørsmål. Og det i går var bare med meg, og resulterte i en dag med dårlig humør og dette bedritne blogginnlegget. Jeg vet at andre enn meg reagerer mye sterkere når slikt som i går skjer. De blir lei seg, skader seg selv, vurderer selvmord og annet. Det er ikke bare å gro tykk hud eller takle det, for det gjør jævlig vondt. Cisfolk, dere dreper oss nok som det er, prøv å ikke få oss til å drepe oss selv også.

Så til folka som spekulerte i kjønnsidentiteten min i går, føkk dere. Føkk dere rett i hjernebarken!

(Første som tenker “ikke alle cisfolk er kjipe mot transfolk” kan gå og tråkke på Lego)

27 kommentarer
    1. La dem trøkke på lego ja!!! Jeg skjønner alt for godt hva du mener… jeg tenker at jeg passerer aldri uansett, og ja folk ser at jeg er trans, men jeg er en nydelig transkvinne. Bare når det blir stilt sånne spørsmål.. det stikker så jævlig dypt.. la dem trøkke på lego! Du er nydelig du uansett forresten:)

    2. Du er jo kjempefin. Passerer ikke du, passerer ikke jeg heller…..og jeg er født i jentekropp…..
      Fine Christine <3

    3. Av og til en skjelden gang så begynner man og lure, å det må en nesten få lov til – men å spørre rett ut på den måten før noe annet er vell å betrakte som dårlig oppdragelse. Hadde forsåvidt ikke lurt så veldig på om hva slags kjønn du er, helt klart dame!:)
      Takk for en superfin blogg.

    4. Kjedli at folk skal være så ignorante :/ Trodde virkelig ikke folk var så ekkle, men når jeg tenker meg om.. jo… har fått endel crazy spørsmål fra fremmede selv.

    5. Folk, ass. Er ikke trans, men har opplevd mobbing selv og blitt kalt “intetkjønn” osv., så kan ikke forestille meg hvordan det må være å få stilt spørsmål ved sin kjønnsidentitet hele tiden. Synes det er imponerende å holde ut! Skulle egentlig skrive at du passerer etter det jeg kan se på bildene, men egentlig er det jo sekundært: det viktigste er at du ER en kvinne, og at folk har absolutt ingen rett til å kommentere deg på den måten.

    6. Sånt er så stressende, og i øyeblikket det skjer er det så forbasket vanskelig å vite hvordan man skal reagere, for å få sagt i fra at det ikke er greit uten å havne i for mye konflikt…
      Håper det blir mindre og mindre av den slags hendelser framover, hvis det blir mer kunnskap og forståelse etterhvert. Og på det punktet gjør f.eks. du en kjempejobb blant annet på denne bloggen.
      Kjipt at det kom en slik nedtur, et slikt mentalt slag i fjeset… Du fortjener bedre enn det. Vi fortjener alle bedre enn det.

    7. Mulig du hadde en av disse dagene hvor man bare støter på idioter… Men jeg skjønner kampen og problemstillingen, men jeg håper det blir færrre og færre av slike opplevelser for deg i fremtiden. Men om man noen gang blir helt kvitt de heltm.. Det tror jeg dessverre ikke. Vil alltid være noen som lider av idioti, men la oss virkelig håpe de blir i mindretall 🙂
      God dag!

    8. Det der er så ufattelig kjipt å oppleve…
      Jeg opplevde det mye selv da jeg rundet 30, etter å ha passert (tror jeg da) i nesten 10 år. Jeg endte opp med å operere fjeset, som gjorde passeringsproblemet bedre men førte til andre problemer igjen.
      Håper du slipper å oppleve det mer!

    9. Ikke bry deg!! Du fortjener ikke slikt! Hev deg over idiotene 😌 Stolt av deg! Glad i deg ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg