#notallmen

Et problem i debatter når kvinner(eller andre) sier noe lignende “Menn voldtar, det er et problem” eller “Jeg har blitt voldtatt” er at det ofte kommer en eller annen dott og sier “Ikke ALLE menn voldtar!”.

For å være mer konkret, for en tid tilbake delte jeg en artikkel på Facebook hvor jeg nyanserte at problemet lå i “vestlige, hvite menn med penger som drar og kjøper sex av transfolk i Thailand”. Etter en stund tikker det inn en kommentar som lyder i retningen av “jeg er en vestlig hvit mann med penger, og jeg ville aldri gjort det, kanskje sjekke fakta eller?”.

(Dette er kun et av mange eksempler)

Jeg kjenner mange vestlige, hvite menn med penger. Noen av dem er frisører, ambassadører, journalister, rånere, ledere i organisasjoner osv osv, og jeg ville aldri trodd at noen av dem kunne voldta, drepe eller kjøpe sex av sexarbeidere i Thailand som gjør jobben for å overleve(long story angående “ladyboys” i Thailand). Sannheten er at ingen av oss sitter og tenker at alle menn gjør dette, eller at alle menn er dyr som ikke kan kontrollere seg selv.

Menn er ikke onde, jeg gjentar, menn er ikke onde. Menn er ikke dyr eller svake ting som ikke kan stå imot sine egne “lyster”.

(Kunne likesågodt stått #notallcispeople)

Men for mange menn gjør disse tingene. Ikke alle, bare nok menn til at det skaper frykt. Bare nok menn til at de fleste kvinner har vært borti det. Bare nok til at det er blitt et sosialt problem istedetfor et personlig problem. Ikke alle menn, mange, men langt ifra alle.

Istedetfor å se guttaboys kommentere #notallmenn, så vil jeg heller se dem på frontlinjen selv. Stå der og klag på folk som voldtar og dreper og utnytter sexarbeidere her og i andre land. Gå i tog for kvinners rettigheter og kjemp for menns rettigheter rett ved siden av.

Mens dere først er i gang så ta en titt på ting som privilegier, strukturer og interseksjonalitet, masse å lære der!

Takk for meg.

(Slapp av, jeg vet at det er plenty med mannfolk som går i tog og kjemper for kvinners rettigheter osv, I love you guys. Men dette er til de som man finner hver gang i kommentarfeltene. Og at jeg skrev dette bør vel forhindre at det dukker opp #notallmen i kommentarfeltet?)

Denne teksten er inspirert av denne:

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg