Vally Vegge er veldig på villspor. Igjen…

Vally Vegge svarte meg i Aftenposten den 17.Juni. Et svar som etterlot meg ganske skuffet fordi det var nærmest ikke et svar til meg overhodet. Ei heller fikk hun informasjonen helt rett, da hun tenkte at jeg ønsket å “bli” mann og var definert kvinne ved fødsel. Les det Her

 

Vally, jeg innser nå at du faktisk mangler innsikt i konsepter som kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, dysfori og kjønnsbekreftende behandling. Jeg kan anbefale LLH eller Skeiv Ungdom for god innføring i slike ting, siden jeg ikke har ressursene til å lære opp andre bortsett fra på bloggen. En blogg det er tydelig at du ikke har sjekket.

 

(ComingOutChristine.blogg.no, bedre sent enn aldri)

 

Du uttaler deg om min kropp og meg spesifikt, og så har du ikke engang gått inn for å undersøke meg og min erfaring med tematikken? Under et googlesøk unna venter ganske detaljert informasjon om min transisjon. Jeg har vært ute av skapet som kvinne i flere år, og har ingen intensjoner om å gå tilbake inn i det. Så du antar feil, jeg vil ikke bli mann. La meg lettere forklare dette for deg på en enormt normativ måte, ved bruk av visuelle hjelpemidler:

 

Jeg har forøvrig rundt 150 år med forskning til å støtte meg opp, samt flere tusen år med tilstedeværelse av transpersoner i mange kulturer spredt over hele verden. Kjønnskonservative moralister har prøvd å bli kvitt oss mange ganger opp gjennom historien, men vi fortsetter å eksistere til tross.

 

Du snakker om hvordan du kontrasterer Jenner og Jolie, men la oss se på noen som er litt mer relle:

 

“Jeg har ikke skrevet at transpersoner har seksuelle fungeringsproblemer” – sitat deg i Aftenposten 17.Juni.

 

“Begge kjønn får alvorlige seksuelle fungeringsproblemer” -sitat deg i Klassekampen 29. Mai angående behandlingen. Så jo, du har skrevet nøyaktig det.

 

Caitlyn Jenner har endret navn, et voksent menneske er kapabel til å respektere navn og pronomen, uavhengig av sine personlige vrangforestillinger om vedkommendes prosess. Å fortsette å omtale henne som “Bruce” og “han” viser at du er inkapabel til å respektere individer du ikke liker. Man kan jo ikke hevde at man ikke har fått beskjed når utkommingen heter “Call Me Caitlyn”. Jeg undres på hva du gjør i de tilfellene der du ikke kjenner vedkommendes døpenavn. Jeg antar egentlig at du kun gjør det for å provosere.

 

Jolie er fremdeles irrelevant for situasjonen da hun tok steg for å motvirke kreft. Men du har helt rett, uansett hva du gjør med kroppen din så blir du aldri mann. Det må det nemlig en mannlig kjønnsidentitet til. De kroppslige endringene er for å redusere kjønnsdysfori. Å redusere brystene sine for å forhindre kreft har ingenting med kjønnsbekreftende behandling å gjøre. Noe som strengt tatt burde sagt seg selv.

 

Viktigst av alt, transpersoner får det beviselig bedre med tilrettelagt behandling, ei heller plager det noen andre, så jeg foreslår at du slutter å plage oss.

 

Det heter forørvig penis, peeeeenis.

8 kommentarer
    1. Likte ikke svaret til Vegge noe særlig. Så ut som hun bare gjentok argumentene sine, og ikke prøvde å backe dem opp på noen måte. Ikke særlig respektvekkende.

    2. Jeg tror ikke Vally Vegge har noen interesse i å sette inn i disse tingene. Hun er fornøyd med leve i den troen av transpersoner kun lider av en form for vrangforestilling eller mental sykdom. Dette er lett å forholde seg til, fordi det ikke kommer i konflikt med religiøse (kristne) syn på saken, samtidig som at man slipper å måtte prøve å forstå slike ‘kompliserte’ ting som at biologisk kjønn (eng. ‘sex’) og kjønnsidentitet (eng. ‘gender’) er to forskjellige ting. Jeg kjenner personlig flere som ikke klarer å forstå disse tingene. I de fleste tilfeller, hjelper det lite å presentere vitenskaplige bevis, fordi mange føler at det går imot hele vår forståelse av ‘kjønn’. Forhåpentligvis kommer dette til å forbedre seg over tid. Jeg mener, hvis vi går hundre år tilbake i tid, så var jo kvinner for ‘dumme’ til å ta avgjørelser og være med å bestemme hvordan ting skal gjøres, men i dag har vi heldigvis kommet litt lenger enn det.

    3. Rebecca: Jeg mistenker at du dessverre har helt rett. (Kjempebra kommentar forøvrig).

      Ja, kanskje vi utvikler oss videre. Kvinner slipper jo nå “hysteria” diagnosen og diverse andre, så kanskje det er håp.

    4. Forskjellen på Vegge og en vegg er at en vegg kan du bruke til noe.
      Å snakke til dem gir like gode svar. Så glem Vegge. Noen folk er bare for dumme. Kudos til deg for å prøve på litt voksenopplæring, men denne Vegge er a lost cause. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg