Utrend hos transkjønnede jenter.

Jeg har i det siste sett en økende trend blandt transkjønnede jenter. Denne trenden består av at de “pene” gjør narr av de mindre pene. Med pen så mener jeg egentlig ingenting annet enn at de passerer som jenter i samfunnets øyne, og derfor gjerne blir sett på som mer konvensjonelt pene.

Dette er ingenting vi ikke har hørt før. Vi ser baksnakking av utseende i skolene, på arbeidsplasser og andre steder hvor små, overfladiske sinn møtes. Ikke at dette er positivt eller at jeg ønsker å akseptere det, men det forekommer.

Jeg ønsker ikke å holde transfolk til andre standarer enn cisfolk, men jeg forventer at mennesker som har gått igjennom det vi har, skal være bevisste nok til å ikke ønske slikt på andre. Vi har fortalt oss selv at vi aldri kan bli pene, vi har fortalt oss selv at vi aldri kommer til å bli akseptert av samfunnet. Så hvorfor skal vi gjøre narr av de som ikke oppnår konvensjonell status som “pen” eller “passabel”. Hvorfor skal vi sparke på de som ofte må ta imot så utrolig mye ekstra dritt bare fordi samfunnet får panikk om man forstyrrer deres binære verdenssyn? Jeg forstår at ønsket om å passe inn og være “normal” er fristende for de som ikke helt aksepterer seg selv, men det må ikke gå på bekostning av andre. Vi må være bedre enn det.

Så mange av oss blir drept eller tar våre egne liv. Mange av oss lever med å føle oss utrygge og har det generelt vondt fordi vi avstøtes fra samfunnet. Vi er nødt til å ta vare på hverandre. Vi må slutte å dra hverandre ned og begynne å stå sammen.

Uansett så bør det ikke være et ønske å være en del av et samfunn som gjør narr av andres utseende. Bare fordi noen andre var mindre “heldig” enn deg i genpoolen så gir det deg ingen rett til å gjøre narr av dem for det. Eller enda værre, om de er “dårligere” enn deg med konvensjonell sminke eller klær. Ikke alle av oss klarer eller ønsker å se konvensjonelle ut. Noen bruker kanskje lenger tid på å komme frem til der man ønsker å være, noe de skal få lov til. Er det noe jeg hater, så er det når folk gjør narr av andres transisjon. Det er deres liv, la dem gjøre det på sine egne premisser, så lenge det ikke går direkte utover andre.

9 kommentarer
    1. Du er ikke noe mindre pen enn andre jenter du. Du er helt vakker akkurat som du er! Det er helt patetisk av de selvutnevnte pene å si noe annet. Noen har kanskje en mer såkalt klassisk skjønnhet utenpå, men det er det inni som teller. Stå på =)

    2. Jeg hater mobbing uansett hvem som blir mobbet og grunnen til at dem blir mobbet, for egentlig burde det ikke finnes noen grunn til at andre skal mobbe andre!!! Du ser nydelig ut, sånn er det bare, ingen ting kan forandre det, Alle er fine på hver sin måte<3

    3. Mobbere, uannsett om de er cis eller trans, bedriver vel strengt tatt bare med mobbig fordi de selv er usikre/har dårlig selvbilde. Noen får et lite boost av å gjøre så andre føler seg kjipere. Man ser det helt ifra småbarnsalder. Jeg ble mobbet gjennom hele oppveksten, fra første klasse til og med store deler av VGS, så jeg kjenner godt til det. Dette var et viktig bidrag til at jeg aldri turte å komme ut før i voksen alder. Men det har i allefall gjort at jeg innser at hva andre mener strengt tatt ikke spiller noen rolle. Forhåpentligvis kan vi mennesker en gang i fremtiden nå et stadium av utvikling hvor vi ikke lenger gjør slike ting.

    4. Rebecca: “hate yourself? Hate others instead! This proven method helps you totally bury your bad feelings and project them onto others!”

      Leit å høre at du ble mobba, håper ting er bedre nå!

    5. Jeg føler dette skjer mest i truscum-miljøer, fordi for dem så er status som “nesten-cis” det høyeste man kan oppnå. 🙁

    6. Kjempeflott oppfordring og viktig innlegg, må jeg si. Refleksjon skader ikke.
      Antrekket der kler du.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg