Ung, lesbisk, transkjønnet kvinne med barn, en sjelden art?

Det er jo ingen hemmelighet at det finnes veldig mange unge med barn i Norge. Bare se på alle “16 og gravid”-bloggene som dukker opp støtt og stadig. Det er heller ingen hemmelighet at det finnes mange unge skeive. Men unge skeive med barn, der har du en gruppe som ikke er stor. Kan vi regnes som gruppe engang?

Jeg er ei ung, lesbisk transkvinne med ei datter på fire år som jeg har på fulltid. Det er iblandt en ensom tilværelse. Jeg har ikke mange å dele mine opplevelser med da unge skeive i min situasjon er bortimot ikke-eksisterende.

Så når jeg snakker om det å være ung skeiving med barn, så er det få som kan relatere til det jeg sier. Ihvertfall om jeg begynner å snakke om å være trans. Å finne noen som er i nøyaktig min situasjon er nok rimelig vanskelig. Hvor ofte skjer det at unge streite menn blir forelder og så kommer ut av skapet som lesbisk kvinne?

Allikevel skulle jeg gjerne hatt noen som visste sånn halvveis hva jeg snakket om.

Unge skeive uten barn har veldig andre prioriteringer enn barnehageplass, barnetrygd, samværskontrakter og tørre netter(for kidden da riktignok). Unge streitinger med barn har liten innsikt i hva det vil si å være skeiv og hva er vil si å komme ut av skap. De vet lite om å bli mistenkeliggjort for å ha fått barn og være skeiv i tillegg. Hvordan alle instanser ser tre ganger på deg, en gang for prosedyre, to ganger for alderen din, tre ganger fordi du ikke er hetero eller ciskjønnet.

Det er rart å tilhøre denne gruppen, som om jeg representerer noe som omtrent ikke finnes. Som om jeg enten er den første av en ny art, eller den siste av en allerede utdødd en. (Slapp av, jeg vet det ikke er tilfellet.)

Jeg håper isåfall at det er det første alternativet, for flere unge foreldre som kan gi barna sine trygge rammer og muligheten til å være trygge på seg selv, sin legning og sin kjønnsidentitet, selv når den bryter normen, det trenger verden!

18 kommentarer
    1. Så pen du er!
      Jeg vet ikke hva det er, men det er noe med ansiktet ditt jeg virkelig liker, kjempe pen 🙂
      Måtte bla litt nedover bloggen din også, og du skriver mye bra synes jeg.
      Ta en titt innom min blogg http://www.christiner.blogg.no

    2. Flott og godt skrevet Christine
      Gleder meg om du fortsetter å skrive om disse tingene du er med på å åpne menneskers sinn.
      Håper et større og større publikum får øynene opp for at vi er mennesker på godt og vondt alle sammen, lots of love xxx.

    3. Har ei venninne som er lesbisk og har en sønn på 5/6år 🙂 Hun var vel bare 15 da hun ble gravid, så du er absolutt ikke alene, men skjønner at det føles slik! Bra du skriver så åpent om det, for det er synd med alle disse tingene som fremdeles er “ukjente” for mange og nærmest tabu.

    4. kjempe fin blogg. modig gjort 🙂 jeg har også en lignende blogg. vi er to mødre med en liten gutt sammen. ta gjerne turen innom hvis du vil lese 😉 ha en fin dag videre

    5. Wow!! Utrolig bra innlegg. Det å bli linket / promotert av blogg.no for å ha skrevet et slikt innlegg er meget bra. For det ALT FOR FÅ, av dem. Synes det er veldig interessant og lese det du skriver, hihi! Fortsett med å skriv slik du gjør, likt som mange over meg; det er noe ved deg som får en til og digge din awesomehet!
      Klem klem <3

    6. Er sjøl ei ung alenemor til ei jente på halvannet. Men nå er jeg cis og bifil, så jeg regner ikke med at jeg er en like “sjelden art” :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg