Væpna pol’ti?

Idag var jeg ute i Oslo by og traff ei venninne.

Vi skulle chille i parken en stund og derfor møttes vi på Tøyen Torg og skulle gå ned mot Botaniske Hage.

Da vi nærmet oss og rundet et hjørne stod det plutselig 5-6 politifolk med skuddsikre vester og maskinpistoler(MP5?) ved noen politibiler, som så ut til å vente på noe. Hun ene sa “hei” til oss når vi gikk forbi og smilte ganske så fint.

(Pew pew sier MP5’en)

Det skal sies, jeg er vandt med våpen, jeg har jegerlappen og skutt flere ganger, selv om jeg aldri har vært på jakt. Jeg har eid hagle og rifle, men gitt de til destruering når jeg ikke hadde mulighet til å oppbevare de lenger. Jeg kan vel også regnes som forholdsvis flink med våpen. Leirduer fryktet meg, ekte duer trengte ikke. Jeg kan vel sies å være over gjennomsnittet interessert, til nordkvinn å være, i våpen. Jeg er ikke redd våpen.

Men det hjalp dessverre lite. Det var jævlig ubehagelig å uforberedt møte på flere mennesker i full opprustning og kraftig skyts. Selv om hu ene som sa hei, gjorde det på en veldig imøtekommende og fin måte. Selv om våpnene var sikret og pekte til siden eller nedover. Selv om de var politi. Selv om jeg kan våpen og våpensikkerhet. Selv om jeg var i en del av byen jeg kjenner. (Tilfeldigvis rett ved der jeg var 22.Juli når det smalt, men ikke helt relevant).

Følelsen av å ha gått forbi disse menneskene, som jeg før har stolt på og ikke vært redd for, var annerledes. Vanligvis når jeg har gått forbi de blåkledde(ikke russen) er det null stress, jeg føler meg trygg fordi loven er tilstede. Det gjorde jeg ikke nå. Vanligvis har jeg sett på dem som mine likemenn, disse menneskene vi har som skal håndheve loven. Men de har ikke hatt pistol i beltet, skuddsikker vest og maskinpistol. Strengt tatt var de bedre bevæpna enn man er første timen av diverse skytespill. Ikke at jeg anser politi som like ustabile som hovedpersonen i GTA riktignok, men det sier noe om den destruktive kraften de står med. De gjorde heller ingenting spesielt. De stod bare der, på gaten, med våpen.

Etter vi hadde gått forbi snudde jeg meg for å se mer, da hadde de fleste gått og kun to stod igjen. Jeg aner ikke hva de skulle, kanskje øvelse? Kanskje skulle de ta ned et meksikansk narkokartell, de hadde ihvertfall skytset nødvendig.

Da vi hadde vandret runden gjennom Botanisk Hage gikk vi igjen forbi dem. De var ferdige nå og pakket sakene sine inn i bilene.

(Puslete narkokartell ass)

En stod med ryggen til, bøyd inn i bilen sin og fiklet med noe. Men i beltet, lett tilgjengelig, der var pistolen. Igjen følte jeg meg utrygg, hva om noen hadde kneppet opp knappen og tok pistolen? Å kneppe opp knappen, dra opp pistolen, ta av sikringa og gjøre noe dumt hadde ikke trengt å ta lang tid. Ville vedkommende rukket å stoppe det?

Med mindre den knappen har en ny funksjon, hvor slikt ikke går da riktignok.

(Heckler & Koch 3000, kraftig nok til å skremme vekk folk helt uten å gjøre noe).

Da jeg fraktet mine egne våpen rundtomkring, var det klare regler for hvordan de skulle håndteres og oppbevares. Nedlåst i bagasjerom med sluttstykke/forskjeftet låst i hanskerommet. Var det ikke omtrent slik politiet egentlig hadde det? Så slapp man å se våpen når man så en politikonstabel? Så slapp man å gå opp til en person med ladd våpen om man skulle spørre om veien til trikken?

Jeg er ikke naiv, jeg forstår at det er mennesker der ute som utgjør en reell trussel. Jeg forstår at av og til har disse menneskene våpen som lett kan ta livet av andre. Jeg forstår at det finnes mennesker som ønsker å gjøre Norges innbyggere vondt.

Men jeg forstår ikke hvordan det rettferdiggjør at politifolkene vi møter på gata må ha ladd våpen. Beveger de seg ofte langt vekk fra bilen? Ville det hjulpet noen at de hadde det i beltet eller hjelper det mer at vi kan snakke med mennesker uten ladd våpen på seg.? Jeg vet at politiet i Norge ikke er sammenlignbart med politiet i for eksempel USA, som vi ofte hører horrorhistorier fra, men politiet er folk de også. Riktignok folk med trening og samtaler og gudene vet hva mer, men de er også folk med impulser, reaksjoner, problemer….og våpen, lett tilgjengelig. Jeg tror aldri vi kommer til å ha situasjoner slik vi får høre fra utlandet, men vi kan aldri være trygge når mennesker går rundt med skytevåpen i gatene. Uansett om disse folkene skal beskytte oss eller beskyte oss.

Jeg er ikke redd våpen.

Jeg er redd folk med våpen.

Nei til væpna pol’ti!

(Bildene er forøvrig knabbet fra google, uten annet våpen enn ord.)

9 kommentarer
    1. de har veldig strenge regler ift våpen. jeg personlig har også møtt væpnet politi. i det daværende hjemmet mitt, de kom rolig inn med skjold og våpen men hadde ikke bruk for det der. de kunne fort fått bruk for det, da en gutt i huset hadde flere kniver osv på rommet sitt. nok om det. politiet vet akkurat hva de gjør og hvordan de skal gjøre det. det at de har våpen på seg betyr ikke at de kommer til å bruke dem oftere, bare kjappere! og det må folk forstå. politiet jobber for å gjøre oss trygg og sikker

    2. Det er veldig uvant, og kan for mange være ubehagelig.
      Men jeg forstår dem godt. Jeg har samarbeidet med en del politifolk på kurs, og jeg forstår hvorfor de føler behovet for å bevæpne seg i hovedsak for å beskytte seg selv, men så klart også uskyldige bystanders. Om de skulle hatt våpnene innelåst i bilen, med delene spredd, ville det tatt lang tid å gjøre seg klar, noe som kan være fatalt der sekundene virkelig teller.
      Vesten er jo også såklart for å beskytte politiet selv, og det forstår jeg. Norge blir mer og mer som USA hver dag (fortsatt langt i fra, men vi beveger oss i samme retning).
      Jeg tenker bare på at dette er mennesker som risikerer sitt eget liv for å beskytte samfunnet, jeg syns de skal få muligheten til å beskytte seg selv slik de mener er riktig, slik at de kan være mer trygge på at de kan komme hjem til ektefelle og barn når vakten er ferdig.
      Syns det er litt dumt egentlig, å trekke en slik konklusjon om at bevæpnet politi ikke er nødvendig, når vi ikke vet hvordan deres arbeidsdag er. Det syns jeg de bør få vurdere selv.

    3. Anonym: Helt uenig. Som beskrevet i innlegget. Men takk for input. At de kom rolig inn med våpen og skjold er noe de nok ville gjort uansett da det helt tydelig krevde opprustning. Her er det snakk om hvor utrygg man føler seg når man møter politiet i det daglige.

    4. Marius: Politiet jobber for folket, og skal ivareta sikkerheten til befolkningen. Synlige våpen er ikke å bevare sikkerheten. De visste risikoen før de begynte i jobben, dessverre.

      Jeg sa aldri at politiet skal ha delene spredd i bilen, men den kan fint ligger innelåst og utenfor syne og rekkevidde.

      Jeg antar du forstod at vesten ikke var problemet i sammenhengen her?

      Det er ikke nok skuddvekslinger og væpnede kriminelle i Norge til at man trenger bevæpning med skytevåpen. Terrortrusselen mot Norge er heller ikke stor nok til det.

      Du hevder indirekte at de bruker våpen for å beskytte seg selv. Den logikken er ikke riktig. Våpen er ikke forsvar. Skjold er forsvar. Ikke-dødelige våpen kan til nød være forsvar.

      En normalisering av våpen er skadelig for allmenn trygghet og psyke. Våpen har ingenting i det daglige å gjøre. Verken på våre beskyttere eller oss selv.

    5. Jeg er særdeles skeptisk når det gjelder bevepning av politiet, hovedsaklig fordi jeg er redd for at hvis politiet er bevepna, så vil også kriminelle og rusavhengige i større grad føle behov for våpen, og jeg er mye mer redd for at mer ustabile mennesker, uten skikkelig trening med våpenhåndtering skal gå rundt med våpen. Dette vil nok også føre til at politiet igjen vil trenge våpen, og da er man i en skikkelig dårlig sirkel.
      Jeg vet at dette allerede er begynt å bli et problem i en del rusmiljøer i norske byer, bare etter den midlertidige bevilgninga.

    6. Ask: Det har du nok rett i, men som folk har bemerket, det er vanskelig å faktisk bevise. Men derimot utryggheten man føler når man ser en person med våpen er ganske reell.. Våpen i gata burde ikke normaliseres.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg