Et transkontinentalt møte mellom to tøffe transkvinner! Intervju og konsert med Against Me!

Den historiske dagen for transpersoner i Norge skulle bli feiret med en skikkelig punk konsert. For hva er vel mer punk enn kontroll over egen identitet og kropp?

Bandet Against Me! var i Oslo, og Reidar fra magasinet BLIKK dro meg med for å møte en av mine største idoler, vokalisten Laura Jane Grace.

(Dette kan dere lese mer om i papirutgaven av BLIKK som kommer i Juni, sjekk forøvrig nettsiden deres: Her )

(Fv: Meg og Laura)

For de av dere som kanskje ikke vet hvem det er, her følger en liten leksjon:

Transkvinnen Laura Jane Grace het tidligere….nei, det skal du egentlig bry deg jævlig lite om fordi det er irrelevant for historien.

Hu er forsangeren i punk rock bandet Against Me!. Et band som har holdt på en stund men som har gjennomgått en del forandringer både i musikken og utenfor. De slo igjennom i 2007 og har siden bare blitt bedre og bedre.

Låter som Teenage Anarchist og True Trans Soul Rebel er blandt mine favorittlåter og spilles alt for ofte.

Som de fleste andre transkvinner har også Laura hatt sine utfordringer. Å være i skapet er vanskelig, så det har utspilt seg på lignende måter som for andre, med isolasjon og trøbbel med autoritetene. I 2012 kom hu ut, og begynte å presentere som seg selv. Samme året som meg forøvrig. Hun har også en datter som er et år eldre enn Aurora som av og til er med på tour. Les mer på wiki:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Against_Me!

Eller deres egen hjemmeside: http://againstme.net

(Fv; Meg, Laura Jane Grace og Reidar, verdens beste journalist!)

Møte og konsert.

Det var helt rått å møte henne! Hu var veldig jordnær, kul og lett å prate med. Skal ikke spoile så mye da det kommer i BLIKK. Men tro meg, å møte idolene dine kan være en veldig hyggelig opplevelse.

(Her er fra Caves var på scena, god stemme på vokalisten!)

Konserten var helt awesome. De to oppvarmingsbandene(henholdsvis Caves og Johndoe) fikk oss i god form før Against Me! kom på.

And.

It.

Was.

Good!

Jeg var fremme ved scena ved de låtene jeg likte best, men fordi jeg var med flere(og utslitt grunnet episk lang og bra dag) så holdt jeg meg et stykke bak med de andre under de andre sangene. Fortsatt god utsikt, god lyd og mindre ølregn. Bandet opptrer dødsbra, og feelingen av punk dunker godt i både rom og ryggrad!

Vi skulle opp forholdsvis tidlig dagen etterpå og hente Aurora igjen også. Eksen hadde jo passet henne så vi kunne dra på konsert.

En fantastisk dag, avsluttet med en fantastisk konsert.

ConTransulations alle norske transfolk!

Vi vil huske 10.April!

To tøffe transkvinner! Dette bildet var hennes idé forøvrig 😀

(Vi var i ferd med å bryte ut i latter fordi Reidar fleipa no veldig, det synes!)

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg