En historisk merkedag for Norges Transpersoner!

10. April 2015. Begynnelsen på slutten av problemene for transpersoner i Norge, med tilhørende feiring.

(Helse- og Omsorgsminister Bent Høie med leder for Ekspertgruppa Kari Paulsrud)

Dagen igår var altså så tettpakket og fantastisk at jeg må dele det opp i to innlegg! 

Først og fremst, overleveringen av rapporten om endring av juridisk kjønn. 
Det begynte ikke som enhver annen dag for meg, jeg visste at fredag var spesiell. 
Fra det sekundet jeg våknet var hjerterytmen i konstant høygir og kaninmodus var tydelig igangsatt. Jeg kjørte dama på jobb siden hun var her, og så Aurora i barnehagen, før jeg dro på et møte klokken 10. Da møtet var vel overstått turer jeg fort inn til sentrum for å være tilstede ved overleveringen av rapporten fra ekspertgruppen. Jeg hang meg på Reidar fra BLIKK, som har skrevet om dette på BLIKKs side her.
Denne ekspertgruppen ble satt ned under forrige helseminister, Jonas Gahr Støre, og gitt til nåværende helseminister, Bent Høie. Det må ha vært både flaut og digg å være Bent Høie denne dagen. 
Flaut fordi han har levd i et land hvor denne praksisen har fått lov til å foregå. Digg fordi han fikk være helseministeren som gis muligheten til å bli transpersoners redning. 
(FOTO: Reidar Engesbak, Norges beste journalist)
Tilstede var også Jeanette Solstad, kjent fra Amnestys kampanje for å stoppe tvangssterilisering og Sunniva Ørstavik, Likestillings- og diskrimineringsombud. En gledens dag for begge to vil jeg tro! 
Esben Esther P. Benestad var selvfølgelig også her. Hen har forøvrig sittet i ekspertgruppen sammen med andre fine folk. 

Disse fine folkene er Luca Dalen Espseth og Line Halvordsrud. Uten disse to, ville igår aldri funnet sted, og det mener jeg seriøst. To mer tydelige og sterke pådrivere for transpersoners rettigheter skal du lete lenge etter! Respekt!


(Disse to har jobbet svinhardt og resultatene har blitt dertil fantastiske!)
Så begynte selve overleveringen, hvor jeg endte opp helt fremst i lokalet, på første seterad. 
Leder i ekspertgruppa, Kari Paulsrud, gav oss et kjapt innblikk i hva rapporten sier:
Rapporten heter Rett til rett kjønn – helse til alle kjønn! 
Det navnet er helt fantastisk forøvrig. 
Hun fortsetter med å forklare at de har brukt kjønnsinkongruens og kjønnsdysfori som begreper istedetfor trans og f.eks født i feil kropp.
Kjønnsinkongruens beskriver enkelt tilstanden hvor kjønnsidentitet ikke matcher den man ble angitt ved fødsel, og kjønnsdysfori beskriver plagene som oppstår. 
Hun forteller at har sett mye til andre land og det har vært viktig at selvbestemmelsen stod i sentrum. 
De bekreftet det jeg tidligere har sagt med at kastraksjonen er i strid med menneskerettighetene, og de anbefaler at det ikke skal stilles krav om noen spesiell form for helsehjelp. Det er ønskelig at det blir et informasjonsskriv og en svarslipp som returneres til folkeregisteret når man ønsker å endre kjønn. Altså svært likt som endring av navn i dag. 
Det var et mindretall som ønsket en refleksjonsperiode på dette. Hvem sa hun ikke der, men det står nok i rapporten. Takk faen for at det mindretallet ble overkjørt gitt. Seier til demokratiet gitt!
Det vil bli en aldersgrense på 18 år, men det skal bli mulig for barn og unge å endre med foreldres myndighet. (Mer om dette lenger ned)
De foreslår at det skal bli en egen lov om endringen av juridisk kjønn. I motsetning til idag, hvor kastreringen er en praksis og ikke en lov. 
De har sett at det er tydelige mangler og utfordringer ved dagens helsetilbud. (For et godt eksempel på hvor tydelige mangler og utfordringer se gjesteinnlegget: Kjære Riksen
De anbefaler sterkt at flere får helsehjelp, noe som ikke er rart når 75% blir avvist og ikke får noen hjelp. Det er helt sykt. 
Ekspertgruppen mener at kompetanse er stikkord, slik at de som ønsker det må ha bra nok personnel. Derfor er det ikke realistisk med kommunale spesialisttjenester. Men særlig informasjon er viktig for kidsa sin del. Skoler, foreldre osv må vite hva kidsa trenger.
Flertallet i gruppen ser et stort behov for desentralisering, noe jeg mildt sagt gjør også. De vil også at det utarbeides nasjonale retninglinjer. 
Så reiser Høie seg og takker alle som har vært i gruppa og de som har stått på, enkeltpersoner og organisasjoner. 
Han sier at situasjonen idag er ulevbar. Norge ønsker å være et foregangsland og det er vi ikke idag, derfor er dette arbeidet viktig. Han vil følge opp dette og håper å få sendt et lovforslag om ikke altfor lang tid.
Etter overleveringen snakket jeg litt med Line Halvordsrud, leder i Skeiv Ungdom, om hva han tenkte om arbeidet og resultatet.

Han fortalte meg at det var slitsomt, men at hovedanbefalingen var kjempebra! Synd at det var et mindretall, men ikke alle kan være enig. Jeg spurte han om det mindretallet ville spille noen rolle i ettertid men det trodde han ikke. 
Jeg spurte også om han kunne bistå litt med å forklare hva nøyaktig dette ville få å si for de yngre transpersonene der ute. 
Line fortalte meg at skulle ikke foreldrene være med på laget, og man er mellom 16-18, så kan man søke til en spesiell nemd uten foreldres samtykke, og da ville nemda avgjøre endringen. Det er en fantastisk anbefaling som vi håper blir gjennomført.
Jeg måtte selvfølgelig også spørre om han kanskje hadde en tanke om når jeg kunne forvente å søke om endring av juridisk kjønn. Han var optimistisk på vårparten og det ville vært helt fantastisk!
(Til de mer utålmodige der ute, husk at vi må vente på byråkratiet)
Les forøvrig Skeiv Ungdom sin egen presseuttalelse om dette HER!
Dette ble en fantastisk dag for alle transpersoner(og andre) i Norge! Gratulerer med dagen! 
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg