Mann i kjole.

Det er en stereotype om menn i kjoler og folk ser visst ikke hvorfor dette er et problem hver forbanna gang.

Du er nødt til å forstå at det absolutt aldri kun er så enkelt og nøytralt som “en mann i kjole”.

Det er heller aldri en mann som sprenger kjønnsroller eller uttrykker seg.

Det er alltid fremstilt på en måte som følger narrativet “Se, ei dame! Nei vent, se nærmere, det er ikke ei dame, men en mann i kjole!”.

Den avslørelsen er alltid punchlinen i vitsen.

(Jeg er ingen mann i kjole og jeg er ikke punchlinen i en vits!)

De vil at du skal tro det er moro eller underholdende at denne personen kan late som han er kvinne når han egentlig er mann.

Det underbygger ideén om at transkvinner ikke er ekte kvinner ved å invitere deg til å titte nærmere etter.

Ta en nærmere titt på den dama der da, sjekk at hu ikke bare er en mann som prøver å lure deg!”

Det er kvalmt og seksistisk mot transkvinner og det trenger å stoppe.

Men det aller værste er at når transkvinner peker det ut, så svarer man med “Jeg tror det var ment som en spøk da, de mente det jo ikke transfobisk.” eller “Det kunne vært værre da!”

Eller den veldige klassiske “Mulig du ser det slik, men det gjør ikke jeg.”

Dere skjønner, vi peker dette ut for dere konstant, og jeg ser alltid folk svare på denne måten. Fremstillingen av trans på denne måten må stoppe og det må avfeeinga også.

Om du trenger humor som gjør narr av andre så sårt, så gjør narr av deg selv istedet.

Og for pokkers skyld, hør etter når transkvinner snakker om det.

13 kommentarer
    1. Hm får litt følelsen av at den frustrasjonen som beskrives her ligner på den kvinner generelt har slitt med opp gjennom tidene,Følelsen av å ikke bli tatt på alvor Pga kjønn,
      At en ikke når helt opp til de som tydeligvis føler de har retten til å definere verden

    2. Så sant, så sant! Tenker også på hvordan dette påvirker yngre seere. Vet ikke om du kjenner til Steven Universe? En utrolig progressiv barneserie, helt til de også brukte denne “vitsen” :/. Uansett, folk begynte å diskutere rundt det, og det ble på ett punkt nevnt at dette ikke er uvanlig i barneserier. Blæ, synes det er så trist at unge transpersoner (spesielt transjenter!) får se det og oppleve at de blir oppfattet som en vits 🙁

    3. Meg :): Jeg lærte om Steven Universe gjennom Tumblr faktisk, og var helt psyka opp! Helt til dagen etterpå hvor jeg fant ut at de dro den… Helt dust.
      (Har vi lest samme posten? XD)

      Ja, det er sykt usunt for kidsa liksom… Starter selvhatet tidlig..

    4. Hahaha, ser ut som om vi vanker i de samme “tumblr-kretser” 😛 Men ja, har sett alle episodene frem til den ene (som jeg forøvrig nekter å se) og det er rett og slett trist hvordan en såpass bra serie kunne dra nettopp den… Skuffa!

    5. Meg :): Haha, liten verden ^.^

      Men det er supertypisk egentlig. Det er kun to serier jeg synes har klart transvitser ok, det er Community og Bobs Burgers. Men der er ikke andre transfolk enig.

    6. Hei! jeg synes du har en super blogg! Kan du ha et 50 spørsmål innlegg som mange av toppbloggerne har lagt ut? (søk på 50 spørsmål på googel så finner du alle spørsmålene). Det hadde vært super gøy om du gjorde det 🙂 Det gjør oss lesere litt bedre kjent med deg!
      Så jeg utfordrer deg til å gjøre et slikt innlegg, tar du utfordringen?
      klem klem Marthe Dybdahl, som holder til på martheeeee.blogg.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg