Feita i beita. Om klær for store folk.

(Klær kjøpt i riktig størrelse for en del spenn)

Jeg var nylig innom et par klesbutikker på jakt etter, vel, klær, og den samme tematikken som dukker opp hver eneste gang var selvfølgelig tilstede.

De fine klærne stopper ved XL/44, hvis du er heldig.

I et drømmende håp tok jeg med meg en pen, og billig(!) kjole med meg inn på prøverommet.

Jeg er til nød XL, men oftere 46-48/XXL og derfor var det et ørlite håp i meg. Kanskje jeg til og med hadde gått ned litt? Jeg hadde jo trossalt skippet godteri kvelden før og sett litt hardt på en salat i butikken?

Sjokkerende nok så var den akkurat for stram, akkurat nok til at det ser ut som at jeg har flere bilringer enn hva realiteten er. Akkurat nok til at jeg kunne se at om den hadde vært 1-2 størrelser større, så ville den sitti helt fantastisk og jeg ville gladelig betalt for den. Men den gang ei, det kunne jeg glatt ta rennafart og drite i!

(Gjem bilringene!)

44 og oppover = Feit!

Den ene butikken hadde tilogmed avdeling for 44 til 50-something, så jeg tok turen helt opp til tredje etasje, hvor tjukkasklærne og mammaklærne henger side om side. Før du tror noe annet, når du henvises til en spesiell avdeling som er lagt på egen etasje, så skriker det “TJUKKAS” lang vei. Ikke fra deg selv, men fra butikken og folkene som har bestemt at slik er det.

(Telt i hvitt ihvertfall, gjemmer magen men ikke overarmene.)

Det jeg fant der oppe kan best beskrives som schtøgge klær, med trykk på sch-lyden. Tydeligvis så liker folk over størrelse 44 å gå kledd som telt, og ikke fine telt, neida, mer som telt designet av en nærsynt hipster på LSD.

“Åja, så du er litt større du da? Da har jeg en horribel greie du kan kjøpe! Telt til folket!!!”

(Føkk telt, gi meg en ålreit skaterkjole istedet!)

Altså, om jeg var trill rund, altså fotballformet, og ønsket å forlenge kroppen litt så hadde jeg skjønt det. Men jeg har faktisk former! Pupper, hofter og ganske ålreite bein! Jeg liker kjolene mine med midjen litt under brystene og så utsving, det ser faktisk ganske ålreit ut! Men om jeg vil ha det og fortsatt ha en lommebok etterpå så kan jeg drømme videre. Klær som ser ålreite ut på meg koster nemlig skjorta og litt til, mens klær som ser ålreite ut på ei som er en størrelse mindre enn meg, koster halvparten av hva jeg må ut med. De kan gå på de vanligste kjedebutikkene, jeg må andre steder, hvor klærne er dyrere, iblandt mye dyrere.

(Dyrere outfit, men ser jævlig bra ut!)

Det som gjør det hele mer sviende er at titter du blandt klærne på salg så er det nesten utelukkende s og xs som er igjen. Så enten er det sykt lite folk som er s og xs eller så kjøper de visst sjeldent klær overhodet.

God selvfølelse gir bedre helse!

Jeg er ikke glad i vekta mi, og jeg jobber faktisk drithardt med å ta det av, men inntil jeg kommer ned dit så vil jeg vise meg frem på best mulig måte. Ikke øke selvhatet, men det skjer ikke med hipster-på-LSD teltet. Det værste er uansett at jeg gikk ned nesten 20 kilo etter jeg kom ut av skapet, bare fordi jeg er mentalt mye lykkeligere. Hva ville skjedd hvis jeg følte meg vel og selvsikker i klærne jeg gikk i? Jeg ville hatt enda bedre mental helse!

Hvis jeg uansett var fornøyd med kroppen min som den var, og ikke tenkte å gå ned, så ville jeg allikevel ønsket å se bra ut. Er det for mye å be om at plus size klær ikke ser ut som brukte kondomer eller klær designet for strekfolk. Jeg har former, så kjoler som henger rett ned ser helt jævlig ut. Jeg vet det er mange som meg, jeg ser dem på t-banen, enten i dyre klær eller i teltene sine. Jeg ser dem stå ved klærne i sin størrelse og sukke tungt, med tristesse i blikket. Jeg ser dem, jeg vet de eksisterer, og jeg veita søren hva de som er enda større skal gjøre for noe.

Da jeg utelukkende kjøpte klær beregnet på menn hadde jeg sjeldent dette problemet, men der er jeg jo kun en L selvfølgelig. Og ikke få meg til å snakke om bukser engang! Herregud for et kaos det er når man skal kjøpe “jentebukser”, og nåde deg om du har hofter!

Kan realiteten snart finne de som selger disse klærne, så de kan være litt mer realistiske med størrelsene på klærne de selger? Er det for mye å be om at klærne som er tilgjengelig for de større folka ser sånn forholdsvis like ut som de i mindre størrelser? Eller vil det føre til skammelig mindre selvhat på den måten?

Jeg lover å hate meg selv litt ihvertfall om dere kan ordne ålreite kjoler som ikke koster det dobbelte av de “vanlige”, er det en deal?

Flere enn meg som føler seg slik forresten?

61 kommentarer
    1. Word! Jeg er nå så heldig at jeg av og til klarer å komme inn i topper og skjorter med størrelse medium, men jeg er nå litt pæreformet og akkurat nå eier jeg bare én bukse som både er behagelig og fin, og den har det gått hull i fordi jeg har brukt den så mye. Kjøpte den i utlandet så jeg kan ikke kjøpe en lik heller! Folk lurer på hvorfor jeg alltid går i skjørt eller kjoler, men det finnes jo ikke noe annet jeg kan gå i når jeg ikke kommer inn i bukser med størrelse XL 🙁

    2. Oh store internett.. Hater og shoppe i butikker, finner ca aldri noe, i de str æ ønsker! Men på nettet, choices choices! Dessverre koster d jo litt mere enn klær for de “normale”, hvorfor? Neppe fordi klærne er noe vanskeligere og produsere, eller designe.. Mn av en enkle grunn at d er et lite marked, som gjør at de kan sette de prisene de vill, og vi ” tjukkaser ” må bare leve med at klærne våre koster en halv billion :/

    3. Er så alt for enig i det du sier. Jeg er riktig nok noen (få) størrelser mindre enn deg. Problemet mitt ligger i at jeg hverken passer inn i de størrelsene som er ment for kvinner som er litt større/gravide, men jeg passer heller ikke inn i de som er mindre. En bukse i 44 en plass kan være pintrang, mens en bukse i 40 en annen plass kan være perfect fit. Er så utrolig vanskelig. Jeg går fra butikk til butikk for å finne klær, og spesielt bukser, som passer meg. Heldigvis hadde Vero Moda et fantastisk utvalg av high waist-bukser for noen måneder siden. Jeg tror jeg gikk ut av butikken med 6 bukser. Så vær på utkikk, spesielt på Vero Moda, når de får inn nye klær. High waist-buksene deres har som regel litt stretch i seg i tillegg, så jeg går ut i fra at du fint kommer deg inn i de. I tillegg er de nydelige. Jeg finner aldri bukser andre plasser enn Vero Moda. Og finner du først noe der – kjøp med deg MANGE! Jeg kjøper også de fleste overdelene mine der. De har mye i større størrelser 🙂

    4. Janne Christine Østby: “tidligere” storfan? :-p synes du kommenterer ganske så hyppig jeg?

      Har sett saken, og vurdert å skrive noe. Men har vært litt skeptisk siden det er i USA og hver gang man viser til noe fra USA så er alltid kritikken “men det er USA da, hallo?”. Men kanskje jeg burde si no…

    5. Enten ordla jeg meg dårlig, eller så misforsto du. Altså, er som sagt tidligere storfan: Som jeg har sagt tidligere, så er jeg altså storfan av bloggen din :).
      Og jeg syns det er fint å belyse ting selv om det er fra andre land. Fordi her i Norge er vi mye mer åpne rundt LGBT-temaer. Er derfor viktig at vi alle tar opp kampen rundt USA sammen, mener hvertfall jeg 🙂

    6. Janne Christine Østby: Ahhh xD Da gav det mye mer mening! <3

      Joda, det er uten tvil sant, man kan jo f.eks poengtere det faktum at Obama går ut og hater på Putin for Russlands antihomohelvete, mens flere stater i USA er helt jævlige for lhbt-ere og det er inget håp i sikte.

    7. Jo, men da kan man igjen argumentere med at det er mange stater som er fylt med republikanere også. Og Russland har jo lenge vært mye verre rundt LGBT-samfunnet enn USA. USA er jo tross alt et av verdens beste land å bo i. Dermed burde det være selvsagt at de aksepterer LGBT-samfunnet. Mens Russland har jo vært helt forferdelig i alle de år..

    8. Janne Christine Østby: Nja, ikke enig i at USA er blandt verdens beste land å bo i, økonomisk harnisk, fullstendig drøye konservative holdninger på generell basis og diverse annet trøblete.
      Men at statene er fylt med republikanere er jo ikke problemet, men heller hvilke holdninger disse innehar. Er plenty med demokrater som har det vi i Norge ville synes er helt syke holdninger.

      USA er faktisk værre enn Russland når det kommer til trans, da USA ligger på 2.plass i verden over antall drepte transpersoner år etter år. Førsteplassen går forøvrig til Brazil #notsofunfact

    9. Mente ikke at jeg personlig syns USA er verdens beste land å bo i. Men jeg mener at de ligger ganske langt oppe på lista over “verdens beste land å bo i”. Og du har så rett, det går vel heller mer på holdninger enn det at de er republikanere. Man kan vel si at ikke alle homofober er republikanere, men ganske mange republikanere er homofober?
      Og jeg visste faktisk ikke at USA lå på 2. plass på akkurat den fronten. Det er jo helt forferdelig! Og akkurat derfor må vi vel også belyse dette temaet?

    10. Janne Christine Østby: I 2013 lå de på 17.plass liksom :/ og det er de veldig gode statene som drar opp de drøyt dårlige. Og det regnes ikke med lhbt-rettigheter. Jeg antok ikke at du mente det personlig 🙂

      Men ja, man må det, men som med Russland, dette er problemer USA må løse selv, de er jo land som hater internasjonal innblanding. :-p

    11. det er aånn jeg har det å. drit kjipt. skal begynne på diett etter påsken. si fra om du vil være med =) vi er flere som skal gjøre det sammen og skal støtte hverandre gjennom facebook osv siden vi er spredt over hele landet stort sett 😛

    12. Jeg er så utrolig enig med deg! Blir sint hver gang jeg går på XL-avdelingene til kjedebutikkene. Og så hender det jeg går på Zizzi, men der er det jo samme greia der også, enda det er jo en butikk med bare store størrelser. Stygge telt, nesten alt sammen! Heldigvis har de fine bukser der da. At ikke moteskaperne forstår at vi også vil ha de fine klærne de selger i de andre størrelsene! Og allikevel ha muligheten til å gå i andre stoffer enn stretch. Klart noen store jenter vil ha telt-klærne, for noen har kroppsfasong som passer til det, men akkurat som deg, er jeg ikke sånn. Jeg har pupper og hofter og vil vise dem fram!

    13. Vil bare si at Kappahl, Lindex og H&M har utrolig fine klær som man ikke trenger å se ut som telt i, ikke så alt for dyrt eller, jeg som ung tenåring kan betale det får mine egne penger. Jeg elsker blant annet en spesiell type fra Kappahl kommer ikke på hva den heter men, den er svart iallefall:-) Og jogger jeansene til Kappahl er helt fantastiske…:-)

    14. Nå har der seg slik at jeg er str S av og til XS i noen basic topper.. men og dette er et stort et, jeg har ganske brede skuldre og meget lange armer så må i str 36/38 men selv en str 34 er ofte stor rundt midjen og magen..
      H&M som er beryktet for sine latterlige størrelser kan legge seg og spise en bolle, kjoler i 36 som bare så vidt går over ribben (ta i betraktning nå at jeg er 65D/E ) og som er altfor stor i brystet, skal du ha bh får du gå en på Cubus eller spesial, ikke kom her og tro at ribben dine er gode nok..
      Bukser er også et kapittel for seg selv, jeg har legger, hofter og er ganske så timeglass. Jeg har også litt rumpe. Her er problemet: de passer enten rundt bakenden min,og stopper blodsirkulasjonen I lår og legger. Eller de passer I beina og må brukes belte rundt. Uansett er de enten for langt opp eller så dekker de ikke bakenden ordentlig om du setter deg eller lignende. Jentekor er og forblir Fucked. Vil du ha klær som passer? Gå til skredder, eller ta disse ca løsningene. Du snakker om flytende sekke kjoler ser pene ut på smale jenter.. ikke meg, jeg med mine knappe 170 ser ut som en feit dvergku. .
      Vil du Være jente så er dette et problem en må leve med dessverre, eneste positive er at du også har fått retten til å klage over “å aldri finne klær” eller “ikke ha noe å ha på”. Dette med salg er enten ikke pent eller ikke I mine str 90% av tiden finner jeg ut, så.. der har du forklaringen på d.

    15. har du prøvd hos Lindex? Og Lindex online, der finnes mye i strl fra 34-46 og fra 46 og opp, mye av klærene i store størrelser syns jeg er fine 😊 ellers har du sett på kjoledamen.no? Retro klær, nyyydelige kjoler i alle størrelser, fantastisk når man har former, litt dyrere men jeg syns det er verdt det! Fremhev midjen med pencil skirts og highwaist bukser, det funker hvertfall for meg 😊👍

    16. Anonym: H&M er butikken med 44-oppover avdeling i egen etasje som ikke er samme klærne som de andre i butikken. Lindex har også 44-oppover avdeling som heter Generous og den er gjerne dyrere enn H&M(I know, fordi jeg handler heller der enn H&M)… Kappahl er ok, men heller ikke billig som de større kjedene, og der er ofte L og XL utsolgt dessverre. Men takk for at du prøver! 🙂 Hehe, å være ung tenåring er ikke nødvendigvis da man har dårligst råd, jeg husker det som tiden jeg faktisk kunne kjøpe klær :-p Den svarte buksen fra KappAhl tror jeg faktisk at jeg har :-p

    17. Mina: Ja, de er blandt de jeg snakker om. Lindex har egen plus avdeling(Generous) som jeg gjerne går til, men i noen av butikkene så ligger den på et eget sted og man føler seg forvist til feitland. De er også hakket dyrere, men lite annet valg. Har seff sett på kjoledamen og ja de fører større størrelser men igjen dyrt(elsker retro). Samme gjelder forøvrig Midnatt.no som er billigere enn det igjen. Takk for lang og fin kommentar ihvertfall!

    18. Jeg kjenner til problemet, jeg bruker ca samme størrelse som deg, og jeg føler meg feit når jeg må gå på egen avdeling for å finne klær, som sannsynligvis de færreste vil gå i… Det gjør at jeg ytterst sjelden vil handle klær fordi det får meg til å føle meg ille til mote.
      Takk for at du skrev dette innlegget. Glad for at noen endelig tar opp denne problemstillingen 🙂

    19. Uff ja du er absolutt ikke alene! Disse teltene som finnes både i pluss-avdelingen og store-folk-butikkene finnes da hverken fine eller flatterende! Jeg er som deg, jeg er stor, men har også pupper og hofter – og da selvfølgelig også mage – som jeg helst vil skjule. Ingenting i mot hverken puppene mine eller rumpa mi, men det må da gå ann å lage de samme klærne – bare i en større størrelse? Blir oppgitt hver gang jeg er ute på shopping…

    20. Chrisbeeblack // Christine: Man skulle tro de kunne lage det! Men jeg har begynt å tro at de vil man skal hate seg selv for å måtte gå i teltene deres… Hva skjedde med tits og rumpe til folket liksom?!?!

    21. elsket de skoene du hadde på bilde med den hvite toppen. Hvor har du kjøpt de?
      Rart at det skal være så mye dyrere. 2xl er jo absolutt ikke stort. har dessverre ingen tips, shopper alle mine klær på nettet =P

    22. marlene: Har to bilder der med hvit topp, men antar du mener den i sola? Kjøpte de skoene på nettet for noen år siden, tror det var Zalando? Men husker ikke nøyaktig skal jeg være ærlig :-p

      Hehe, men takk uansett ^.^

    23. Oi, vi handlar på sal i “motsatt” butikkar, forstår eg! Eg er S og finn berre ting som er 44 og opp i 50-%-avdelinga. Men symaskin, som nokon har nemnt lenger oppe, er faktisk eit heitt tips. Skillz trengst eigentleg ikkje, berre legg ut / inn ting i sida av plagget, så er ikkje saumen så synleg uansett…

    24. Eneste løsningen er liksom å gå ned i vekt, og som du sier er ikke det enkelt når man går og hater seg selv det meste av veien.
      Dette året har jeg klart å stoppe vektøkningen, og faktisk gått ned 5kg de siste to månedene. På samme måte som for deg er det utelukkende fordi livet mitt har blitt mer positivt, ikke fordi jeg gjorde så mange spesielle tiltak. Jeg tror derfor at om man vil at folk skal bli sunne og friske bør riktige klær være en menneskerett. Å måtte tvinges i noe man ikke liker, er ikke greitt enten det er lommeboka eller kroppen som er årsak. Klær til folket.
      Mitt store mål på veien er å kunne handle akkurat de jeansa jeg liker best igjen. Liksom bare kunne ta av den haugen som frister, og betale. Nå bruker jeg fuckings tre-fire timer hver gang, og betjeningen har hår som stritter og svette i barten innen vi finner noe som går over hofte og mage på meg uten å blokkere blodtilførsel. (Tips: jean paul, levis og lee har vært go to merker i det siste, der finnes det av og til noen!)
      Det virker for meg også litt merkelig at de minste størrelsene alltid ligger igjen. Feilberegning i produksjonen kanskje? Fornektelse av formfulle kroppers flertallige eksistens? Eller kanskje de minste størrelsene også er feil for de kvinnene som er den størrelsen?

    25. Mona Rabalder: jeg fant faktisk ut svaret på dette av en stylist for litt siden. Nordmenn har høyere gjennomsnittsstørrelse enn andre land, men produsentene sender oss likt antall av hver størrelse som andre land. Dermed går de store størrelsene bort først. Håpløst..

    26. det kan vera litt stress å finna eit stoff som matchar, ja (då må ein kanskje kjøpa to like plagg som er litt for små, og det blir kanskje like dyrt som å kjøpa eit dyrt som passar? med mindre det er ekstrem-sal) sy-teknisk går det ut på det samme: du treng berre læra deg å sy rett og siksakk. 🙂
      (kan forklara på torsdag)

    27. Jeg eier ikke former.. så klær får meg til å se ut som en ti år gammel gutt – noe som hadde vært helt greit hvis jeg hadde identifisert meg selv som hvertfall enten ti år eller gutt. :/ jeg har for store legger, for små lår, for kort overkropp, for lange bein, for smale hofter, for bredt liv, for små pupper og for breie skuldre. Noe som gir meg et meget merkelig bilde i hodet på hvordan idealkvinnen er skrudd sammen. #1stworldproblems.

    28. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Hvilke dyrere butikker bruker du da? Altså fysiske butikker, ikke nettbutikker, i Oslo og Akershus – området. Jeg tar gjerne imot tips. 🙂

    29. Ingvil: Av de vanlige så er det KappAhl og Lindex egentlig, men Zizzi og PM har en del ålreit men sjeldent det er min stil :-p Ellers så forblir jeg stort sett på nettet dessverre :/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg