Alle superhelter kan gråte.

I det siste har Denne saken gått. Den handler i kort om en mor som har tegnet superhelter mens de gjør “mykere” ting. Dette fordi hun sier sønnen holdt tilbake tårene fordi Spider-Man ikke gråter.

La meg bare stoppe det der. Det er fint at en mor vil vise sitt barn at superhelter er mennesker de også, men å si at Spider-Man eller andre superhelter ikke gråter er fullstendig feil.

Peter Parker(mannen bak masken) gråter faktisk forholdsvis ofte. I begge filmadapsjonene og tegneserien gråter han. Første gang vi ser han gråte er faktisk allerede i innledningen, da onkelen hans dør. Flere ganger gråter Peter, og hans motgang definerer han som menneske. Det gjør Spider-Man til en av de aller beste, og mest menneskelige heltene som finnes. Han fleiper fordi han er livredd, noe vi vet, men skurkene tror han bare gjør narr av de. Et av de mest definerende øyeblikkene i Peter Parkers liv er når kjæresten hans, Gwen Stacy, dør. Peter skylder på seg selv og det vil hjemsøke han lenge etter. Noe av det Peter liker best er kjemi.

Mens Peter er ung bor han hjemme hos tanten sin, og har husarbeid å gjøre. Senere jobber Peter som skolelærer og må gjøre sitt eget husarbeid hjemme. Han er til og med flink med barn selv om han ikke tror det selv(New Avengers), og han gjør alt for tanten sin, uansett hvor lite tid han har.

Superhelter gråter ofte, i tillegg støtter de hverandre gjennom motgang. De tør å si ifra når de ser vennen sin ha det vondt.

Så vi kan gå litt videre, la oss ta Hulken for eksempel, eller Bruce Banner som han egentlig heter. I Marvel universet er han blandt de smarteste i verden, og en kløpper til å mekke ting, for å ikke nevne at han er en utmerket lege.

Han er også en smule suicidal, i hovedsak grunnet barndomstraumer, men å ta livet av seg selv virker ikke, for Hulken lar han ikke dø.

Hulken i seg selv elsker å være alene med seg selv i stillhet. Han liker veldig godt søte dyr.

(Thor som trøster Hulk siden Hulk tror han ikke er bra nok.)

Iron Man(Tony Stark), er tidligere alkoholiker og i de nyere filmene vises han med PTSD. Det er få ting Tony liker bedre enn å bygge ting. Ja, han er en playboy til tusen og elsker å leve deretter, men han er ikke en dårlig fyr(foruten i Civil War arcen).

Han er sjeldent sinna og en smule eksentrisk. Han gråter når fortidens feil innhenter han.

James “Logan” Howlett, AKA Wolverine, har en sønn, Daken. Logan drømte kun om et normalt liv han, da han som yngre ble hjernevasket til å bli del av det topphemmelige Weapon X-prosjektet.(før dette hadde han allerede en trøblete familiehistorikk, og også mye med stress med en fyr som heter Romulus, men jeg avsporer). Han fant seg ei kone i Japan og skulle slå seg ned med henne, så ble hu gravid med deres sønn. Logan gledet seg til å bli far men fikk aldri oppleve det da fortiden innhentet han og kona ble drept og sønnen kidnappet, mens Logan trodde sønnen var død.

(Fra “Old Man Logan”, en av de beste historiene om Wolverine.)

Cyclops fra X-Men liker Boybands. Han er forøvrig den submissive i forholdet med Emma Frost, dette til tross for at han er lederen for X-Men etter Xavier tar pause/dauer/blir borte whatever.

Captain America, AKA Steven Rogers, var opprinnelig en liten gutt, med et godt hjerte. Han er ufattelig omtenksom, blir sjeldent sinna overhodet og er alltid ydmyk. Steves yndlingshobby er å tegne, noe han er svært flink til. Han skilner ikke mellom menn og kvinner når det gjelder kamp, da han selv er fullt klar over at man aldri skal dømme en bok etter omslaget.

Han snakker også minst 5 språk, elsker eplepai og er en av de eneste Wolveringe stoler fullstendig på, og det sier mye.

Batman har det vondt titt og ofte. Kanskje ikke så rart når skurkene hans alltid kommer seg unna.

(Tilogmed Batman donerer en skvett gitt.)

(Superman trøster Batman tilogmed, so macho!)

For å ikke nevne Wonder Woman, som lærer jenter at det er naturlig å ha cellulitt(og tar ofte et oppgjør med sexisme).

Eller at superhelter kan ha religiøse antrekk?

Andre viktige temaer som blir tatt opp er rasisme, da Darwins kraft, som er “Overlevelse”, gjør han lysere i huden når han befinner seg i et rasistisk nabolag.

Eller dysfori til egen kropp, som Mystique har siden hennes originalform er blå og hu ble nesten drept for det.

For å ikke nevne skeivt brullyp da Northstar giftet seg med kjæresten sin Kyle.

Og sist men absolutt ikke minst, synliggjøring av diskrimineringen av transpersoner i Deadpool!

Det er fint at man vil lære barn at de kan vise følelser og bryte med forventningene til kjønnsrollene.

Men skal det gjøres så ikke la det gå utover andre medier som faktisk gir utrolig mye bra til barn. Som lærer de om trofasthet, lojalitet, å beskytte venna sine, å vise følelser og å være ærlige. At man kan være en bra person uavhengig av fortid, religion, hudfarge eller privilegie.

Tegneserier har sine feil, men å si at de feilene ligger i endimensjonale figurer som aldri gråter og ofte er sinna, har ikke stemt på mange tiår. Se igjennom tegneserien før man kritiserer den. Jeg synes tegningene til Linnea er kjempefine og at det trengs mer synlighet rundt superhelter som gjør andre ting, men rett skal være rett.

Superhelter er menneskelige, og det smitter av på leserne.

(Jeg valgte å i hovedsak ta for meg de mannlige superheltene siden det var de som det ble stilt spørsmålstegn ved.)

Link hvis den øverst ikke virker.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Hun-tegner-Spiderman-pa-toalettet-og-Hulken-pa-handletur-7929055.html

18 kommentarer
    1. Når kidsa våre blir gamle nok til å lese tegneseriene og oppfatte nyansene kommer de menneskelige aspektene ved superheltene frem. For tre-fire-fem-seksåringene er spiderman bare tøff og kuuuuuul og griner ikke. Såvidt jeg har skjønt er ikke tegningene (som jeg spent venter på at skal bli klare for nedlastning) ikke kritikk av superhelter men et verktøy for å presentere flere sider av superheltene til en ung målgruppe.

    2. Guri: heia! Takk for kommentar 🙂
      Det har du helt rett i, fokuset ligger mest på actionen for småkidsa(ser det på datteren min), men da tenker jeg det er viktig for barna at de voksne forklarer at de er triste og går på butikken de også.

    3. wow, bra info her! Har ikke tenkt så mye på at de er følsomme fyrer bak maska, fint å bli minnet på at helter er mennesker 🙂

    4. Slik du presenterer superheltene, slik husker jeg dem også fra den tida da jeg leste mer tegneserier enn jeg gjør nå. Jeg har mange gode minner fra gamle Fantomet- og Supermann-blader, og har stabelvis med “Modesty Blaise” som ungene mine skal få lese om de blir interessert. (Ikke at hun er en superhelt, bare nesten.) Problemet, sånn jeg ser det, er forenklingene som gjøres tilgjengelige for generasjonen ungene mine tilhører. Når vi av og til kjøper blader med Spiderman- eller Star Wars-blader markedsført mot unger i barnehage-/småskolealder er det som gjør historiene interessante stort sett skrelt vekk, alt som er igjen er “Kræsj, *pow*, se så tøff jeg er nå”.
      Jeg ønsker Linneas tegninger varmt velkommen samtidig som jeg lar ungene kose seg med en Avengers-maraton når det faller seg sånn. Det ene utelukker ikke det andre.

    5. RPS: Du tar dessverre ikke feil. Men jeg finner det rart at det er de forenklede versjonene som vises på tv i Norge. I hovedsak siktet jeg riktignok til de virkelige tegneseriene, som er “comics” og ikke “cartoons”, slik som man gjerne får kjøpt på matbutikken. Ta heller turen til Outland, og kjøp noe ordentlig.

      Star Wars: The Clone Wars, The Animated Series har jeg sett en del av, og selv om det er mye slossing så er det også mye moral der. Og det er jo siktet opprinnelig mot eldre barn selv om det sendes på dust tidspunkt.

      Modesty Blaise er forøvrig steintøft, filmen sugde.

    6. RPS: Allikevel, så tenker jeg at så lenge det er serier der ute, hvor Spider-Man og andre gråter og gjør andre ting, så er de topp til oss voksne å vise barna det, istedenfor å legge det ansvaret på de som sender tv-programmene og selger i butikkene. Det er tilgjengelig, både på app og i tegneseriebutikker.

    7. Oppklarende innlegg, for oss voksne 😉 Men jeg mener at det er ikke bare foreldrene sitt ansvar å “rette opp” i all informasjon og påvirkning der ute. Joda, jeg kan si at Spiderman gråter til mine barn, men når de allerede på karneval i barnehagen møter opp der 90 % av alle guttene er Spiderman og tøffere enn toget. Og du må ikke komme der og fortelle gutta at Spiderman gråter!
      Små barn er ikke interesserte i de ekte superheltene og tegneseriene, som er mer rettet på ungdom og voksne.
      Dette med menneskeliggjøring av superheltene og å vise at superheltene også har følelser, som Linneà har tatt tak i går mye dypere. Det handler om at vi ikke skal stigmatisere kjønnene, og heller lære at alle kan få vise følelser, svake sider og sterke sider. Alt er ikke rosa eller blått 😉

    8. Fenghetta: Det er sant, men jeg tenker at hu kunne heller siktet utelukkende mot f.eks eventyrene. For å tegne superhelter og prinser/prinsesser utenfor norm ble jo gjort ihvertfall ifjor også, med Gay Colouringbook. Som ble sluppet på Skeive Dager ifjor 🙂

      Men om kidsa ikke bryr seg med en superhelt som gråter, selv om vi viser de at det skjer, hva er da poenget her?
      Jeg tenker at selv om det ikke er gøy å leke den delen hvor de gråter så går det allikevel inn.

      Jeg er fullt for tegningene, bare rett skal være rett :-p

    9. ?og da har du ikke engang begynt å snakke om de familiære krisene Reed Richards og Sue Storm går gjennom i Fantastic 4!
      Om man tror superhelter aldri viser følelser har man sannsynligvis ikke lest noe særlig om superhelter!

    10. Nå ble jeg glad! Jeg har torturert folk over Facebook-chatten med å bitche om den artikkelen, så godt å se at noen tok skikkelig tak i dette 😀
      Jeg liker deg!

    11. Svar til deg fra tegneren selv på facebooken hennes :
      https://www.facebook.com/teamlimpan/posts/1625318857701410
      “Då upprepar jag följande inlägg från 8 mars eftersom jag fortsätter att få kritik angående de känsliga superhjältarna, men jag informerar att treåringar inte läser serietidningar.
      Jag är själv serietecknare (sedan jag var sjutton år) och serier är min absoluta favoritgenre, det är faktiskt typ det enda jag läser och därför vet jag mycket väl att superhjältarna är känsliga problemet är att det inte framgår till kidsen.
      De får förenklade och icke känsliga versioner av superhjältarna (se exempelvis Den ultimate Spider-Man på NRKs Barne-tv) vilket är olyckligt eftersom det är de, alltså barnen, som behöver se det.
      En vuxen människa kan själv gå till Outland om den bor i Norge eller exempelvis Dolores i Göteborg (som var min favoritbutik där jag spenderade stora delar av mitt studiebidrag när jag gick på Gymnasiet) och ta reda på just HUR känsliga superhjältarna är, jag vill alltså nå ut med den informationen till barnen. Capish?
      Jag tycker H&M kan göra alla en tjänst och trycka gråtande Spiderman.
      Detta är ett svar till exemplevis dig http://comingoutchristine.blogg.no/1425914405_alle_superhel?”

    12. Helene: Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.
      Lager nok ikke flere innlegg om det da det er litt utdatert og jeg strengt tatt ikke er imot tegningene, men påstanden som lå til grunn.

      Strengt tatt så burde ikke en tre-åring se på Ultimate Spider-Man, da det er anbefalt fra 7 år og oppover. Forøvrig så er det også gitt utrolig dårlig kritikk fordi det er tullete. Revampen av serien med Miles Morales er bedre forøvrig.
      Som foreldre har vi et ansvar for hva vi lar barna se og om vi mener at kidden skal se figurene sine på andre måter, så kan vi faktisk sjekke om det finnes fra før(noe det faktisk gjør).
      Jeg har stort sett sagt det jeg trengte, og var jo positivt til tegningene, så synes ikke det var så mye svar til meg egentlig. Ja hun vil gi barna et bedre og mer realistisk bilde av superheltene, men det finnes i seriene. H&M gir deg heller ikke prinsesser som gråter, selv om deres interessefelt ikke er å sloss mot superskurker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg