Et bønn til alle ferske transfolk der ute.

“They always say time changes things, but you actually have to change them yourself.”

Andy Warhol.

Dette sitatet er passende for en del skeive, og i min erfaring, transkvinner. En god del jenter tar kontakt med meg og ønsker hjelp med å realisere sitt indre. Det er vanligvis helt greit, men når man må gang på gang gi samme tipsene og de samme rådene, så blir det (dessverre) for dumt til slutt.

Folk må selv skjønne at ingen kan “dytte” deg ut av skapet, eller inn i et uttrykk du liker bedre. Den jobben må du gjøre selv. Kun du kan ta steget ut og vise verden hvem du virkelig er. Vi andre er kun tilskuere som kan gi deg råd og veiledning, men det meste må du faktisk finne ut av selv.

For hva det er verdt, jeg var akkurat likedan, ønsket at noen skulle hjelpe meg direkte, holde hånden min og gjøre meg pen. Gi meg sminketips, klestips og trene stemme med meg. Noen å snakke med og noen til å liksom tvinge meg litt. Jeg endte opp med å gjøre det selv. Jeg fakka opp drøyt, så ut som juling en stund, kunne ikke kle meg osv. I tillegg så kunne jeg se at det ikke var bra, så det holdt meg tilbake i tillegg. Men det var jeg som fikk meg selv ut av skapet. Det var jeg som lærte meg hva som så ok ut på meg, og det var jeg som gjorde alt sammen. Det er jeg stolt av idag!

Med mindre du har et lass penger og kan betale så finnes ikke den personen som kan holde hånden din. Men det er greit, for når man lærer det meste selv, og går i fallgruvene selv, så blir man utrolig mye bedre rustet i motgang og mot nye ting. Man legger bak seg haugevis med trening og man står mye stødigere. Ikke minst så kan man gi råd og veiledning til andre igjen, som faktisk er basert på din egen erfaring, ikke andres.

Så lett på ræva, legg opp en plan, ta deg god og planlegg nøye. Når skal du ordne ting, søke hjelp, kjøpe inn, komme ut til venner, familie, verden? Følg planen så godt du kan slavisk og det vil bli lettere og du vil komme i mål. Jobb med angsten for å være ute, den går ikke vekk av seg selv. Det er hardt, men det går an, og du er den eneste som kan gjøre det. Tid vil ikke gjøre noe annet enn å fortsette med eller uten din endring.

Du er sterkere enn du tror!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg