“Du burde være glad du slipper mensen!”

La oss bare få en ting på det rene med en gang, du forteller ikke ei transkvinne at hu skal være glad hu slipper mensen!

Det er en setning som dukker opp iblandt og den er faktisk ganske drøy. Hvis jeg tilfeldigvis befinner meg i en samtale med andre mennesker som sporer over i mensprat, og det er kjent at jeg er trans, så kan du banne på at en uttaler “Du burde være glad du slipper mensen!”.
Setnignen er velment, men det spiller faktisk utrolig liten rolle, den er utrolig sårende. Det er faktisk irrelevant hvor kjip du synes mensen er for deg selv. Det du forteller meg når du sier det er dette:
“Du har ikke livmor + eggstokker. Du er ikke ciskvinne. Du kan ikke bli gravid. Du kan ikke få barn. Vi er forskjellige. Din opplevelse som kvinne er ikke verdt like mye som min.”

Vet du hva som er enda værre enn når en ciskvinne sier det? Når en annen transperson sier det. Jepp, det skjer det og, i hovedsak av mennesker som ikke opplever dysfori. Om noen burde vite hva man ikke burde si til transfolk, så er det transfolk, men den gang ei.
Gitt at det var en transperson som opplevde mensen, og som dermed ble dysforisk av det som følge, som sa det, så ville det vært forståelig, men fortsatt ikke ok å si. Selv om man aldri så mye hater mensen så husk hva det faktisk representerer, og at folk der ute ville gjort mye for å kunne bli gravide.

 

To greie huskeregler:

– Ikke uttal deg om kroppen til andre, ellers dens funksjoner, med mindre du har tillatelse!

– Du ville ikke sagt det til en ciskvinne, så ikke si det til en transkvinne!

Dette er uten tvil mat til en ny youtube video. Se den forrige her: Shit Cisfolk sier til Transfolk
#cis #ciskvinne #trans #transkvinne #mensen #tingduikkesier #til #transfolk

3 kommentarer
    1. Åh, æsj 🙁 Ser for meg hvis en kvinne har operert bort eggstokkene pga kreft eller noe, og folk hadde sagt “du skal være glad du ikke har mensen 😀 😀 :D”, da hadde sikkert alle rundt reagert.

    2. Det er vel en sånn misforstått “jeg må si noe trøstende siden hun har det så tøft” tanke (jeg velger å være positiv å tro at vedkommende tenker hun og ikke han).
      Når du sitter og ser din kjæreste i vanvittige smerter mens hun føder, og så har du bare lyst til å ta plassen hennes…. Jo takk, så heldig jeg er som slipper mensen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg