Transperson på biblioteket.

Idag tok jeg med datteren min på biblioteket for å levere tilbake noen bøker.

Disse var lånt med min kjærestes lånekort, da jeg har surret vekk mitt gamle, som forøvrig var registrert i feil navn. Siden jeg først var på biblioteket bestemte jeg meg for å skaffe et nytt kort, noe som skulle vise seg å bli vanskeligere enn først antatt.

Idag tok jeg med datteren min på biblioteket for å levere tilbake noen bøker.

Disse var lånt med min kjærestes lånekort, da jeg har surret vekk mitt gamle, som forøvrig var registrert i feil navn. Siden jeg først var på biblioteket bestemte jeg meg for å skaffe et nytt kort, noe som skulle vise seg å bli vanskeligere enn først antatt.

– Hei! Jeg skulle gjerne hatt nytt lånekort jeg.

– Ja, det skal vi kunne ordne, svarte han, har du legitimasjon?

Jeg gir han førekortet mitt, som har riktig juridisk navn(Christine Marie osv), fødselsnummer og alt annet irrelevant for hverdagen min.

Han begynner å plotte inn på pcen sin, men etter en stund spør han meg om jeg kan lese opp fødselsnummeret for han.

– 1803xxxxxxx svarer jeg.

– og Christine sant…?

– Ja, svarer jeg igjen og skjønner hva som skjer.

– Men dette kan jo ikke stemme… sier han tydelig forvirret.

– Joda..

– Eneste jeg får opp på det fødselsnummeret er et gammelt lånekort på Christer…?

– Jepp, det var hva jeg het før, stemmer det, svarer jeg igjen, denne gangen med det som best kan kalles et irritert smil.

– Hmm…åh…ÅÅÅÅHH! Kom det fra mannen igjen, som om han nettopp hadde oppdaget ild.

– Der ja, nå tok du’n!

– Javelja, det forklarer jo en del, men dessverre så må du stå registrert som mann grunnet systemet.

– Skjønner…flott… svarer jeg og prøver å ikke virke alt for forbanna.

Problemet her er at det idiotiske systemet til biblioteket knytter personnummer med kjønn, noe som gjør at siden et spesielt siffer i personnr. mitt skriker “MANN!!!!” til systemet. Dette kan man tydeligvis ikke endre manuelt.

Det er helt absurd å knytte personnummer opp mot kjønn på den måten i et system. Uavhengig om grunnen er for statistikk, medisin, forenkling eller for å unngå feil så er det fortsatt irrelevant i bibliotekssammenheng(eller i noen som helst annen sammenheng for å være ærlig).

Jeg vil i tillegg hevde at det er et klart brudd på loven om forbud mot diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk(https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-06-21-58).

Videre er det ekstremt problematisk at jeg igjen og igjen må komme ut på denne måten uten å selv ville det. Å måtte fortelle vilt fremmede om min kjønnshistorikk helt uprovosert mens datteren min står ved siden av, i tillegg til andre fremmede, er utrolig fornedrende! Det meste man kan gjøre i en slik situasjon er å “eie” det. Snakke som om det er null stress og verdens mest hverdagslige ting. Men det er ikke spesielt hyggelig eller lett å gjøre hver eneste gang et system er bygget av folk uten verdenssyn eller kunnskaper om annet enn sin enkle hverdag.

(Bilder hentet fra Bærum kommunes og bibliotekets hjemmesider)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg