Oslo!

Idag var jeg i Oslo, i forbindelse med ett møte i Transpolitisk Utvalg. Det nærmer seg leiren vår nå og vi jobber på spreng for å få det klart.

Men Oslo i seg selv, er en fin smeltedigel av alt mulig. Været var bra i dag og det er jo sommer, så det kryr av folk av alle slag ute. Jeg bodde jo på Tøyen før, men var sjeldent ute så fikk jo ikke med meg alt mulig rart so foregikk i byen. De gangene jeg har vært der i ettertid har jeg visst nøyaktig hvor jeg skulle og sjeldent virret meg vekk fra målet.
Den korte tiden jeg drev med standsalg var jeg jo også en del i Oslo, men da fulgte jeg sjeldent med på annet enn hvem som var potensielle mål. Jeg fikk ikke med meg det som foregikk rundt meg eller hvilke folk som gikk forbi, foruten de som kunne potensielt selges til.

På vei ut fra Oslo S havnet jeg midt inni en gjeng med “unge voksne” som var forholdsvis alternative i klesstilen, følte meg ganske hjemme i den klynga og når de avpasset sitt tempo til mitt ble jeg på en måte fanget med de frem til våre veier skiltes ved utgangen. De neste jeg endte opp med å gå med var tre karer, velstelte og egentlig ganske pene, samt to av de holdt hender. Samtaleemnet var klær og jeg kjente at selv om jeg faktisk ikke var en del av samtalen i utgangspunktet, så klarte jeg ikke følge med.

Jeg hater forøvrig å gå opp Karl Johan, det kryr av folk, og tydeligvis skriker vesenet mitt etter folk som skal stoppe meg og enten ha noe av meg eller selge meg noe.
Jeg ble stoppet 5-6 ganger av standselgere, “Hei, hva jobber du med da?”, “Unnskyld, kan jeg spørre deg om noe?”. Jeg kjenner igjen åpningen, den har vært den samme i alle år, alltid hyggelig, uskyldig, men samtidig så lukter det lang vei at denne personen ikke er ute etter en hyggelig samtale. Ofte har jeg bare mobilen på øret og “faker” at jeg snakker med noen, mening ville jeg ta inn alle de lydene som byen har. Det erstort sett stille her ute på landet, så bakgrunnsstøy og slikt er litt forfriskende når man først er i nærheten av det.
“Beklager, dårlig tid” eller “Sorry, hakke spenn!” er stort sett svarene jeg klarer å lire av meg der jeg klatrer meg opp KJ…

Går forbi Sir Winston, blir sykt tørst på øl i sommersola, men fortsetter å gå. Så kommer de med utstrakt hånd, som følger etter deg ett stykke på veien, dessverre har jeg sjeldent noe jeg kan gi noen overhodet, så sier pent nei. Ikke alltid de gir seg med det, men til slutt skjønner de tegninga. For meg spiller det liten rolle hva folk mener om de som tigger penger, har jeg, gir jeg. Men det er sjeldent jeg har.

Sakker ned tempoet forbi maleriene, alltid så mye pent å se. Lar øynene ta til seg fargene og mønstrene som finner.
Mye pent å se på er det forøvrig uansett, spesielt blandt menneskene, pene jenter, pene gutter, pene andre. Kule klær, kult hår og kule sko. Heldigvis går jeg ikke med ansiktet rettet nedover lenger, så jeg kan se alle menneskene jeg passerer, noen titter på meg, andre titter på andre igjen, mens noen er fullstendig i sin egen verden. Jeg så tilogmed en eks der jeg gikk, men stoppet ikke for å si hei, ting endte ikke godt mellom oss og strengt tatt har hu ikke sett meg som meg selv før, og jeg var ikke i humør til å dra slikt opp i en samtale uansett.

Svinger ned mot Outland, som er desidert en av de råeste stedene i Norge, mest fordi nerden i meg får total fyring hver gang jeg går forbi. Jeg vet at hvis jeg går inn dit og spør etter Volum 9 av Preacher serien, så har de den, eller en eller annen random serie jeg leste en gang.
Fortsetter bortover mot Tollbugata, ett par står og kysser på hjørnet utenfor en café før de skiller lag. Misunner dem.
Møter en av de andre fra utvalget utenfor kontoret og vi beveger oss opp mot Karl Johan igjen, ender på Mc’ern og holder møte der, av alle steder, men de har wifi :-p
Spiser en is mens vi planlegger og forlater møtet med godt mot.

Så blir det en kjapp tur innom Adam og Eva på Arkaden for å kjøpe mer hårfarge. Er jo bare semi-permanent det jeg har og den begynner å bli daff.

Så settes kursen med kompisen min og typen hans ned til Aker Brygge, hvor vi sitter i det som er igjen av sola og skravler. Jeg venter på at ei venninne skal bli ferdig på jobb så jeg kan sitte på med hu hjem og få en god rånedose på veien.
Merksnodig hva man kan snakke om når man bare sitter og ser utover havet eller ser på ingenting. Jeg forteller om hvordan jeg klarte å kjøre bilen min på trikkeskinnene ved Aker Brygge engang rett etter jeg fikk lappen, fikk bra bakoversveis når jeg skjønte hvor jeg var, bråsnudde på plassen og kom meg tilbake til veien. De forteller om hvordan de en gang så ett par “kose” seg på en av benkene når det ikke var for mange folk rundt.

Klokken blir mange, vi skiller lag og jeg beveger meg opp mot Møllergata, ble friskt mye gåing på meg idag gitt.
Går forbi inngangen til Rådhuset, mener å huske Arkaden spillsenter lå rett ved der en gang, råeste stedet noensinne! Trasker meg videre oppover, føler meg litt som en lemmings der jeg beveger meg sakte men sikkert fra ene siden av skjermen til den andre. Blir stående og se på motorsykler som tydeligvis har samlet seg ved Karl Johan for ett treff av noe slag. Si hva man vil, men en blankpolert, rimelig ny, Harley Davidson med en røslig, stereotypisk biker stående ved siden av seg, det er kult!

Treffer på en statue som hadde gitt seg for dagen, og trasket forholdsvis tomhendt hjem med hengende hue. Det må uten tvil ha vært varmt i den drakta med diverse hjelpemidler under i denne stekende sola vi hadde hatt idag.

Svinger tilslutt inn på Møllergata hvor det er rimelig folketomt, noen litt creepy typer står utenfor en GoGo bar og røyker idet jeg nærmer meg. Jeg ser at de stirrer på meg og holder blikket helt til jeg er ett godt stykke forbi. Vanligvis når man ser de som stirrer i øynene, så gir de seg, men det gjorde ikke disse to.

Så ble venninna mi ferdig på jobb, vi busset til der bilen hennes stod, og kjørte hjem. Anlegg vekselvis på/av inniblandt skravlinga vår.

Først idet jeg kom opp trappa her hjemme merket jeg hvor sliten jeg faktisk var. Det tar på å reise, gå, sitte i møte, shoppe og skravle gitt, men alt i alt, en hyggelig dag full av inntrykk til senere bearbeiding! 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg