Levekårsundersøkelse for mennesker med kjønnsidentitetstematikk!

Idag klokken 14:00 slippes en rapport som heter: “Alskens Folk- Levekår, livssituasjon og livskvalitet for personer med kjønnsidentitetstematikk” og er en undersøkelse i hvordan de som er i min og lignende situasjoner har det.
Denne rapporten slår blandt fast at Norges behandling av transpersoner og andre med kjønnsidentitestematikk(KiT) er i strid med den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Det betyr i praksis at mine menneskerettigheter brytes av min egen stat. Prøver å ikke tenke så mye på akkurat det riktignok…
Men uansett så betyr det da at endelig vies det oppmerksomhet til hvordan situasjonen er for Transpersoner og andre med kjønnsidentitetstematikk(T/K) i Norge og hvor dårlig den faktisk er.
En annen ting vi må leve med er at vi nektes riktig juridisk kjønn så lenge vi er fruktbare. For at jeg skal kunne bytte fra “M” til “F” i passet er jeg nødt til å legge meg under en kniv og steriliseres. Jeg sier ikke at jeg ikke har lyst til å gjennomgå kjønnskorrigerende kirurgi, men ikke så lenge det står som ett krav for at papirene mine skal være riktige. Ikke så lenge mine venner som går motsatt vei av meg må ha unødvendig kirurgi og kanskje ett resultat de ikke er fornøyd med, bare for å kunne få ett juridisk korrekt liv.

Man kan begynne å undre om steriliseringskravet er kun tilstede for at staten ikke liker tanken på gravide menn og damer med snurrebass, i så tilfelle liker ikke jeg tanken på en stat som bestemmer hvordan en kropp skal se utog hva den skal kunne gjøre!

For min egen del merker jeg dette overtrampet nesten hver bidige dag.
Om jeg ringer NAV med min stemme som høres ut som en helt vanlig jente, oppgir mitt navn og så skal gi mitt fødselsnr, som ikke stemmer overens med verken stemme, navn eller utseende, så får vedkommende jeg snakker med bakoversveis, og man hører at håret går i lufta.
Når jeg er på apoteket og skal hente ut medisiner og må oppgi mitt fødselsnr så begynner vedkommende å stusse på om det er en feil i deres systemer, hvorpå jeg må forklare alt for vedkommende.
Men det mest tydelige overtrampet forekommer når mennesker i min situasjon skal ha pass. For da får man bilde(jente), navn(jente), fødselsnr(mann) og kjønn(mann). Personlig er jeg redd for å dra ut av landet, ikke i frykt for at det skal bli kluss på Gardermoen, det er mennesker man kan snakke og forklare situasjonen til, ubehagelig som det er. Men jeg er redd for at jeg kan få massive problemer på en eller annen flyplass i utlandet, da for mennesker uten peiling overhodet ikke forstår hvorfor denne “mannen” ser, høres og oppfører seg som det de kjenner som en kvinne.

Rapporten vil i tillegg vise hva slags utfordringer T/K personer har opplevd i oppvekst, voksen alder osv.
Hvis man ser rent bort ifra hvordan man selv takler kjønnsforvirring, lite informasjon og en helt horribel pubertet, så kan man se på hvordan de rundt takler ett menneske som uttrykker seg “annerledes” enn andre.
Hvordan T/K personer tvinges inn i rammer for hvordan man skal kle/oppføre seg basert kun utifra hvilke forplantningsorganer man er født med, hvordan blir det rettferdig?
Om du har en penis, så vet man automatisk alt om hvordan du oppfører deg, hvordan du skal kle deg og hvordan du skal oppføre deg…
Det er ikke alle K/T personer som når voksen alder engang, grunnet hvordan de blir behandlet av andre og hvordan de føler seg.
Hvorfor skal det være sånn?

Jeg hadde ikke mulighet til å være tilstede når rapporten blir lagt frem idag, men den skal visstnok bli tilgjengelig på www.lhbt.no sine sider etter den er lagt frem!
Den kommer garantert til å være lang og tung, men jeg anbefaler alle å lese den og ta en titt på hva rapporten konkluderer med, og hva menneskene som har deltatt i undersøkelsen selv har delt! Det kan umulig være pent!

5 kommentarer
    1. Helt sykt at ting skal være så trasig!
      Det er jo faktisk ikke så altfor lenge siden vi trodde at jorda var flat som ei pannekake, og at alle planetene spant rundt jorda – ikke sola. Vi trodde jo og at Pluto var en planet til den ble nedgradert… (stakkar liten ;)) Det jeg sier er at det tar tid for folk å åpne øynene sine for virkeligheten! Det fins jo faktisk mennesker ennå som tror at det sitter en usynlig mann oppi himmelen og dømmer oss for vår minste bevegelse… om vi feiler så havner vi strakt i helvete! Men, han elsker oss… off 🙂 neinei – vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg 🙂 det burde visse embedsmenn ta til seg! Jorda er rund, ikke vær så firkanta <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg